• boktok

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag förstår inte hur de bara kan glömma bort er?! Erik fick ju tid till sin ettårskoll. Underligt att skilja så på folk.

• boktok
    boktok skrev 2008-07-30 10:26:25 följande:
    Jag förstår inte hur de bara kan glömma bort er?! Erik fick ju tid till sin ettårskoll. Underligt att skilja så på folk.
    Ber om ursäkt för den usla svenskan, jag tror nog att du förstår vad jag menar!
  • boktok
    morotsstavar skrev 2008-09-15 20:32:23 följande:
    Välkommen Boppi! Roligt att höra att det gått så bra för er Imorgon ska vi på Tyras mycket försenade 1-års kontroll (hon blir 2 i november), håll gärna tummarna för att överläkaren inser att vi behöver en inhalator.
    Jag håller tummarna för er! Mår ni bra annars? Själv så är jag förkyld och har varit hemma från jobbet, blir nog hemma imorgon också. E har haft förkylning + att han håller på att få fler tänder. Den lilla "skitungen" var tydligen så trött på sina föräldrar igår så när mormor/morfar kom hem så log han så rart mot dem och busade med dem sen. Sånt känns i hjärtat. Han är också så otroligt pappig nu. I början tyckte jag att det var roligt men nu så är jag ledsen. Jag tar honom på kvällarna men, då måste vi vara i hans rum för annars så går han till pappa på en gång. Nu förstår jag hur det var för Lars när han jobbade och E var hemma med mig.
  • boktok

Gud vad härligt att höra! Det var ni vekligen värda! Det märks att det börjar bli höst med alla dessa förkylningar. Jag har varit hemma idag också men imorgon blir det till jobbet igen. Fördelen är ju att det blir helg mycket fortare!
    Jag önskar att jag också kunde gå till simhallen med Erik, men jag har blivit känslig för klor. Ett tag så åkte vi alla 3 till Sätrabrunn och också till Heby. Jag tror nog att Lars ska ta med E dit snart igen. Jag får väl tänka ut något bra som E och jag kan göra själva.

• boktok

Det hade jag missat helt! Det finns ju tyvärr de som bara skriver här för att reta upp folk och gärna provocerar dem för att?, ja jag vet f-n inte varför. Jag själv gick på det för ett tag sedan och det spårade ur totalt så jag skrev till sist att jag inte skulle skriva någonting mer i den tråden och det har jag inte gjort heller. Ni kan "gärna" läsa om hur provocerad jag blev i tråden Hjältinnor-till dem på NEO. Jag tror att den hette så. Hon har för övrigt(tror jag) skrivit här också. Fast jag skulle helst se att hon blev avstängd.

• boktok

Smala små pojkar vi har du, Erik är 76 cm och väger 9,7 kg!! Det måste vara underbart när de äntligen blir blöjfria, vi funderar på att pröva snart.

• boktok

Valters familj skrev 2008-10-02 21:03:14 följande:

Aaa just det, det fanns ju en "födelselista" satt här o hmm undrar hur gammal den o den e...Men Pilea jag hittar inte din Alve på den!Men vad skönt att ni är ett blöjbarn mindre!Vår stora kille som e 2½ har inte mkt intresse för pottan, ibland ibland inte..får väl bli seriös träning efter overall årstiden!Har Alve o Erik varit "små" hela tiden? I princip alla har sagt att nästan alla prematurer e o kommer att vara små ett tag.Astrid e i sin korr ålder på "normal" kurvan på huvudet o vikten..lite kort på längden. Där har aldrig storebror ens varit i närhet...han håller sig stadigt på den under igen på vikten.MsBeauty, vad e Synagis?Alltid kul när ens underverk "visar" upp sig o kan det som förväntas!Hur e det på era bvc? Här gör vår kontrollerna okorrigerat, men alltid m tanke på den korr åldern. På neomottagningen går de bara på den korrigerade åldern på besöken där.E här fler här inne som hade dagisbarn när de små kom?Lät ni dem gå på dagis, o hur blev det m alla smittor?
    Erik vägde 885g och var 33 cm lång när han föddes så nog har han varit liten hela tiden. Men han följer sin kurva, huvudomfånget som var 26,5 cm vid födseln ligger nu på normalkurvan. Sen så brås han på sin far så han kommer att bli smal och lång. Han rör sig också otroligt mycket så det kommer att ta tid för honom att komma ikapp. Men det oroar inte oss, han är nöjd och glad och lär sig nya saker hela tiden. Hans favorit just nu är att bygga med klossar, han är så koncentrerad och är väldigt försiktig när han lägger på dem.
    Ang BVC-besök så är det ung 3 månader emellan nu och det är alldeles lagom. Vid senaste besöket så fick han tredje vaccinsprutan och fick hög feber, igår kväll 40 grader, idag runt 39. Men han är pigg ändå!! Han är ju lite slöare än vanligt men han har lekt som han brukar idag. Han har dock varit hemma från dagis och vi får hoppas att han orkar dit på Måndag.
  • boktok

GRATTIS!! Ja visst går det fort, E blir 19 månader imorgon! Det känns som om det har gått minst 2 år redan sen vi var på 69an och förskräcktes över den lilla fågelungen i kuvösen. Men han visade oss att han var otroligt stark och envis och ville verkligen leva med sina föräldrar. Det är vi otroligt tacksamma för!!!

• boktok

Tråkigt! Men jag tror inte att du behöver oroa dig för vikten, de brukar ju ta igen det när de har blivit friska igen. Nu har ju inte E haft diarré, men han har haft hög feber och då inte haft sån bra aptit. Det har han tagit igen sen. Jag kollade i hans bok och vid 5 mån korr. så vägde han 5780g.

• boktok

Grattis till båda födelsedagsbarnen!

MsBeaty: Jag skulle aldrig ha skrivit att E aldrig har haft diarré, idag är han väldigt dålig i magen! Jag vet inte riktigt om det är diarré, det rinner inte utan det kommer väldigt ofta och är väldigt löst. Han åt laxpudding i Fredags på dagis och ev så är det det som har satt igång magen. Men han har ätit både frukost, mellanmål och lunch idag. Nyss så försökte jag ge honom blåbärssoppa i flaska och det var sådär. Nu ska L iväg och köpa majsvälling och det kommer nog att funka bättre. Han (Erik) är trött men kan inte slappna av och somna. Jag var ut på förmiddagen med honom i vagnen och då sov han väl över 1 timme, men nu är det tamejf-n omöjligt!!

• boktok

Jodå! Erik hade feber i en hel vecka innan han blev bättre. Han hade som mest 40 grader. Utöver det var han snorig med hosta och tandvärk. Lika bra att ha allt på en gång så är det över sen! Men han var förvånansvärt pigg ändå, jag själv hade nog varit medvetslös med så hög feber.

• boktok

Basses mamma skrev 2008-10-23 11:18:53 följande:

Måste bara visa vad jag såg när jag vände mig om när jag höll på att plocka av bordet imorse! Gissa om jag blev överraskad!  (Hoppas att det funkar med bilden nu, för jag vet inte annars hur man kopierar in den i en tråd...)
    Vilken duktig kille,jättekul! Precis så gjorde Erik när han reste sig upp själv för första gången. Mamma och jag var i köket och skulle plocka in disk och hade öppnat luckan och då ställde han sig upp mot den alldeles själv! Jag tror att jag har ett kort på det i galleriet annars så ska jag fixa det.
  • boktok
    morotsstavar skrev 2008-10-24 19:29:52 följande:
    Hej alla! Är lite frånvarande eftersom vår dator har pajat. Tog körkort i förrgår och flyttar till ett hus som vi ska hyra nästa helg Tyra har fått influensavaccin, kors i taket.
    Grattis till körkortet och hyrning av hus! Är så avundsjuk! Har ingetdera, men jag ska få en ny dator i present! Jippi
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11