-
Svar på #89Orkar inte skriva så mkt just nu- men titta gärna in p min nya blogg eller min gästbok- där står lite mer...Kram till alla
-
På förekommen anledning för ganska många dagar sen var jag nu tvungen att starta en ny tråd!!!
Vill verkligen inte att någon skall ta illa upp (eller jo,) men jag kände mig verkligen VÄLDIGT kränkt och provocerad här inne för ett tag sen...ni som känner mig vet, ja kolla själva...kraaam M
-
Den heter Korkskallar som får prematurer...och jag var rejält ledsen när jag skrev den!!!!
Känner mig lite lugnare nu- för jag känner att det nu är en sån fin ton härinne och på andra trådar där jag läst liknande saker!!!
Vill verkligen inte förstöra den fina stämningen här- men visst måste man få bli arg också...?!
De flesta av oss prematur-föräldrar har ju inga marginaler kvar- helt slut av oro och trötthet!!
-
Den ligger under Irriterande..det blev lite tokigt när jag skrev den mitt i ilskan och ledsenheten...MsBeauty skrev 2008-09-16 18:05:03 följande:tror många blir väldigt självupptagna när de har ett litet premturbarn, de fokuserar helt på sig själv och barnet och tänker inte på att vara ödmjuka mot andra. Har jag upplevt..Vart ligger tråden nånstans, har inte sett den här?
Och det du skriver om prematurföräldrar stämmer- jag är ju också själupptagen i vårt elände, men kan ändå känna empati för andra och försöka gå lite försiktigt fram.
Vet att det finns fler som känner som jag, men jag kanske är lite känsligare än andra .... -
Jättefin bild på söte Killian!!Han har även ett så fint namn- här i Lund har vi en Kiliansgatan, men har ingen aning om vem det var! Var kommer namnet ifrån?
Idag var jag på neo och hamnade i en märklig despyt med vår favorit sköterska. Apropå BVC, synagis mm.
Såhär började det hela i fredags:
En bvc sköterska ringde och sa att det var dags att börja gå på BVC, eftersom vi nu efter 8 månader blivit utskrivan från neo. Nej sa jag, efter samtal med läkaren mfl har vi bestämt att inte gå eftersom han är så svårt lungsjuk, vår kille.
Fint sa hon, då kan jag komma hem och göra Boel-test hos er i december.
Generös gest, tyckte jag.
Nåväl, idag på neo blev det konstigt, då vår sköterska med kollega å andra sidan pratade om att vi ska börja med synagis snart och sen tyckte att vi var överdrivet försiktiga som inte vill till BVC.
Tack gode Gud att man får bestämma en DEL själv i detta land, men det var en skum känsla.
Ingen vet hur lillen skulle fixa en infektion i luftvägarna, men alla tror att han blir jättesjuk.Så VARFÖR skulle vi då utsätta oss för att gå igenom ett väntrum på vårdcentralen med 100 snörvlande pensionärer, sen åka hiss upp til BVC. Spelar ingen roll att " ni får ju första tiden på morgonen". Det finns för katten 3 BVC sköterskor till där, och DE har inte prematurer på samma tid utan kan ha bebisar med sjuka syskon, barn i dagisålder mm....
Någon som känner igen sig?
-
Antagligen har du redan ringt...men det låter som antingen värmeutslag eller att han reagerat på något i stil med nytt tvätt eller sköljmedel...svårt. Hoppas allt går bra!!!MsBeauty skrev 2008-09-18 23:30:22 följande:Och ännu en fråga... Min son har aldrig varit sjuk. Nu har han plötsligt fått utslag över hela kroppen och han kliar sig över bröstet, där prickarna är röda och irriterande. Jag som aldrig varit med om det förut, blir ju jätte nojig. Jag tänkte ringa och kolla vad det kan vara, men vem ska jag ringa?Sjukvårdsupplysningen? BVC? (som inte vet nåt om prematurer) Hans läkare? (fastän vi är utskrivna sedan länge)Är så orolig, även om det faktiskt inte är något allvarligt...
Kram M -
Knölen är nog en svullen lymfkörtel..kan vara helt ofarligt men är ofta ett tecken på infektion- skall du inte söka barnakuten då? Ring och berätta att du kommer med en prematur innan du åker, så slipper du sitta i väntrummet!MsBeauty skrev 2008-09-20 13:37:39 följande:Jag gjorde det.. De syns inte lika bra på bild, men man ser att det är rött i alla fall. Han har fått nån knöl bakom örat också :S
Lycka till!!!Kraaam M -
Igår fick vi åka in till neo med C fst vi egentlige är utskrivna sen två veckor!
Han hade blivit röd vid knappen på ena sidan och det som vätskade sig var annorlunda än innan. Idag skall vi in iigen och då kommer barnkirurgerna och tittar på honom. Vi får hålla tummarna att det ligger inom "normal-marinalen" och att det inte är ngt farligt. Antibiotika kanske? Finns det några andra knapp-föräldrar här inne -om så, kan ni skriva i min gästbok om era erfarenheter?
Skulle verkligen bli jätteglad!
Det är 3 veckor sen op idag....
Annars är han en liten pigg och aktiv person som ligger långt framme utvecklingsmässigt!
Synd bara att han helt slutade äta när han var 6 månader okorrigerat-sånt är inte ovanligt med barn som för tidigt pressas med smakportioner, nappflaska mm.
Tyvärr hade vi ju inget val eftersom han kräktes upp sin sond flera ggr i veckan, så det var neos ide´att vi skulle hård-mata honom då...
Hoppas också att alla förkylda bebisar snart är friska!!!
-
Lunds intensiv-upptagningsområde servar Skåne, Halland, Blekinge och stora delar av Småland. samt hela Sverige för speciella sjukdomar te.x hjärta.Livsglädjen skrev 2008-10-17 14:47:32 följande:Mirandas mamma skrev 2008-10-16 20:13:59 följande: Karolinska i Solna och Huddinge har också intensivneonatalavdelningar.Sundsvall tar emot från ca v 28, Örnsköldsvik från ca v 34.
-
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig- men jag är säker på att det bästa är att ringa dit och fråga. Sen kan de hänvisa dig vidare till annat sjukhus om det blir aktuellt. Det är jättebra att ha koll i förväg om man har möjlighet!Mirandas mamma skrev 2008-10-18 16:29:21 följande:Är det någon som vet från vilken v de tar emot på i Örebro?
Neopersonal är nog väldigt lika i hela landet tror jag. Trevliga och hjälpsamma. Du har ju rätt att få veta detta!
Stort lycka till med din lilla bebis!
Kram -
Basses mamma- Sååå fin!
Blir lite orolig när jag läser om alla som ÍNTE har hjärt/lungsjuka barn men ändå oroar sig för diverse djukdomar!!!
Min lille kille har mindre än halv lungkapacitet-HUR skall det då gå för honom!
Nu blir han influensa vaccinerad imorgon-men allt annat!!!
Skall nog inte träffa en kotte före maj nästa år-så känns det...
-
Vår svårt lungsjuke kille vaccinerades i fredags! I helgen var han syrgasfri i 2 1/2 dygn!!!Basses mamma skrev 2008-10-28 10:50:07 följande:Hej alla! Här kommer ännu ett inlägg om influensavaccin... Tänkte bara säga att jag pratade med barn igen idag och frågade om det på något vis kunde vara skadligt om vi skulle välja att vaccinera S. Sköterskan jag pratade med sa att det trodde hon absolut inte, men för att vara helt säker så kontaktade hon i sin tur den läkare som är ansvarig för vaccinationer av barn här i länet. Och han sa att det absolut inte finns några nackdelar med att vaccinera. Så nu ska jag ta och ringa till hälsocentralen imorgon och boka tid för vaccination åt oss allihopa. Vi får ju betala, men det gör jag gärna. Frågan är bara om jag lyckas få med den extremt spruträdda sambon dit...Morotsstavar: grattis till körkortet!!!
Jag blev lite krasslig av sprutan men resten av familjen hanterade den ganska bra.
Jag rekommenderar den verkligen-ovanligt elak influensa typ B i år-tydligen!