Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Basses mamma: Även här har vi ju problem med tungandning, pipningar, rossel. Hoppas på at någon ska förstå att vi behöver en inhalator hemma för att slippa åka in varje gång. Ventolinet vi fick utskrivet hjälper inte mer än vatten.

• Proletariatet

Mirre: Jag är inte skadeglad på något sätt, men det känns skönt att höra att Killian gick så sent, Tyra är snart 21 månader och går inte ännu.

• Proletariatet

Oj Echey, vilken resa ni haft med er lilla tjej. Hoppas det vänder igen, så ni får det lättare.

Mirre: Jag kan tycka det är jobbigt just på grund av att man blir tvungen att bära där man skulle kunna hålla handen bara hon inte fegade ur.
    Hypotonus, vad är det för något? Har läkarna sagt något annat om att han var så sen, är det vanligt när de är så tidiga, eller hur är det?

• Proletariatet

M I R R E skrev 2008-07-29 20:41:01 följande:

Morotsstavar. Han är svag i musklerna där, dom är lite slappa, det tränas bort med sjukgymnastik och så mycket rörelse som möjligt. Vi hoppas att det bara är det så att han slipper problem med gången när han blir äldre. Jag vet itne om det är vanligare men jag känner ingen annan prematur som är sen.
    Okej. Nej jag har heller inte hört att de brukar vara så sena, Tyra är ju på g men det har hon varit så länge. BVC vet inget, de säger bara att om fullgångna barn inte går vid 18 månader börjar de dra öronen åt sig. Tyra har en månad dit, korrigerat, men det verkar som att hon ska få hur mycket tid som helst. Är väl bra visserligen men jag skulle vilja träffa en sjukgymnast eller så, som kan berätta hur vi ska pusha henne, till att vilja och våga samt dubbelkolla, så inget annat är knas.
  • Proletariatet

M I R R E skrev 2008-07-29 23:44:38 följande:

Morotsstavar, har ni ingen sjukgymnast kopplad till Tyra genom Neo? Killian kollas där men eftersom vi hatar sjukgymnasten där ska han börja på ett nytt ställe. Korrigerat var Killian 20 ½ månad när han gick. Han har inlägg i skorna nu eftersom han är plattfot också. Killian var på G lääääääääääänge, säkert sex månader...han gick inne på sitt rum om inte jag såg honom, sista veckorna innan han gick hemma så gick han hos dagmamman. Han är likadan med talet. Han säger ord i typ 2 dagar för att inte börja använda dom förrän efter flera månader igen. Han är lite egen på det viste
    Okej, spännande det här med barn

Jo men vi har ingen kontakt med neo, de bara glömmer bort oss trots att jag ringer, Tyra har fortfarande inte varit på sin ettårs kontroll
  • Proletariatet

Ja, jag förstår. Nej det känns faktiskt jättekonstigt. Vi har ju en massa problem med Tyras andning så det vore verkligen behövligt att få komma dit och försöka få dem att hjälpa oss med att få en inhalator.

• Proletariatet

Basses mamma: Okej, vi har tyvärr bara fått träffa barnläkaren här på de vanliga läkarbesöken hos BVC(bortsett från en gång då vi fick akuttid hos henne pga andningen, övriga gånger har vi varit hos vc).

• Proletariatet

Basses mamma skrev 2008-07-30 14:13:00 följande:

Ms Beauty: här får alla prematurer, iaf de mkt tidiga, gå på kontroll hos sjukgymnast. Det är för att de tidigt ska kunna upptäcka eventuella avvikelser. Var iaf den förklaringen vi fick av vår sjukgymnast. Men det är säkert olika beroende på vilket landsting man tillhör.
    Vi fick gå till sjukgymnast i början, fick lite olika övningar i samband med att vi nyss var hemkomna, typ kunna få upp fötterna till munnen och så. Men sedan skrevs det av. Har dock hört att några av de vi låg samtidigt på neo som får gå på någon typ av vattengymnastik för att främja gå-processen. Lite fuskigt att vi inte får gå bara för att vi inte bor i samma stad, de är både födda senare på året och i senare veckor än Tyra. Då borde läkarna egentligen vara med oroliga över henne, men äsch jag vet inte.
  • Proletariatet

Bebbabus: Vi har varit hos barnkliniken, de lyssnade på henne och sa "hon har inte astma och är inte allergisk" efter det blev vi hänvisade till vårdcentralen för inhalationer, där säger de att hon högst troligt har förkylningsastma.

• Proletariatet

Jag är mamma till Tyra som föddes i v.24+1 i november 06, hon vägde 615 gram (gick ner till 498) och var 29,5 cm lång.
    Hon föddes i Uppsala eftersom hemsjukhuset Västerås inte tar emot före v.27 (vi bor i Sala och hör därmed till V-ås). Hon låg i respirator 7,5 vecka, cpap 5 veckor och sedan syrgas till nästinill fullgången tid. Till hemsjukhuset fick vi komma en vecka efter att hon avslutat respiratorvården, fast jag trivdes bättre i Uppsala, där tänkte de mer på att underlätta för föräldrarna.
    Hon har opererat sin ductus (när hon var två veckor) och opererats för ROP när hon var 15 veckor.
    Nu är hon 21 månader och det är fullt ös, hon går inte ännu, men att krypa går ganska snabbt det med. Min mamma är övertygad om att hon har adhd (hon har läst på om prematurer och vet att det är vanligare) men barnläkarna liksom jag försöker förklara att det är omöjligt att säga när de är så små. Som en kompis så fint uttryckte sig, "Det är bara lite turbo i Tyra".

Hon fick en lillebror, Eyvind, den 2/4-08 (v.35+1, stor kille!) efter 13 veckors sängläge för min del då förlossningen satte igång redan i v.22.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11