Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag heter Linda och jag har Elias född 29+5 efter vattenavgång 21+1.
    Han är född 12/4 2008 efter två månader i strikt sängläge på sjukhuset.

Han låg i högfrekvensrespirator i 4 dygn och sen c-pap i två dygn. Han fick kvävebehandling då han inte kunde syresätta sig ALLS. Han hade 100% syrgas stundtals.
    Han hade grimma sen i fem veckor och fick sen ligga i c-pap då och då i några dagar då han åkte på en förkylning och hade svårt att ventilera ut koldioxiden.

Han  ler och har börjat skratta och är alldeles underbar.

Han har ett ljumskbråck som ska opereras den 19/8 och det oroar mig. Är rädd att han hamnar i respirator eller behöver syrgas igen.

Elias har BPD och inhalerar pulmicort en gång om dagen.
    Han blev av med syrgasen när han var 40+5 den 28 juni. LYCKA!!!

Jag började pumpa när han var ett dygn gammal och har hållt det igång tills jag kunde börja helamma vilket jag gör nu Han har gått upp fint i vikt och växt kanon. Vi ska till BVC idag och är nervösa.... har inte mätt eller vägt på 2 veckor och 1 dag nu.. Hoppas hoppas det är fortsatt bra kurva.

Elias är här
  • Full av förhoppning

Ja det är sant att flickor är starkare och det med överlevnad mm har helt och hållet med förutsättningarna att göra. Förbered dig på att hon kan behöva respirator, kanske C-pap... en massa sladdar och slangar och kuvös.

Inget kan förbereda en på att ens bebis inte kommer att överleva så det är bättre att inte ta ut nåt i förskott alls, för det som händer kommer att hända oavsett.

I Lund är överlevnadsstatistiken att de lyckats rädda ca 90% av barnen födda i vecka 25+ och vecka 28 är överlevnadsstatistiken i princip detsamma som för fullgångna, för inte ens där kan man ju lämna garantier.

Önskar dig lycka till!!!!

har skrivit blogg från den dagen mitt vatten gick i vecka 21+1 och låg i strikt sängläge i två månader innan min skrutt tittade ut, om du vill läsa.....

Soffiie skrev 2008-08-08 14:31:35 följande:
    Jag är gravid i v 27+1 idag och min lilla tös i magen är tillväxthämmad med 30%. Går nu på flödesmätningar av navelstängen regelbundet och så fort det försämras och bebisen är på verkad måste dem ta ut henne..Jag är så orolig klart och nervös och snurrar omkring på dessa sidor och läser allt jag kan komma åt, Är det sant att flickor är starkare än pojkar när dem födds prematur? eller kasnke bara ren kvacksalva. Vad har man att förvänta sig den första tiden och så menar jag? Är det stor chans att dne klarar sig eller ska man vara förbered på att hon inte klarar sig? kram sofie
    Elias är här
  • Full av förhoppning

Det är ganska individuellt, men generellt sätt är flickor starkare än pojkar när de är prematurer.
    Detta är inget påhittat utan ett mönster man sett inom prematursjukvård Läääänge.

Min pojke är också frisk nu.. helt friskförklarad och allt gick bra i slutändan, men det suddar inte ut faktum för det.

BebisVagga skrev 2008-08-31 08:02:23 följande:
    jag tror det bara e kvacksalva.. jag fick en son.. o han e hur frisk som hellst..
    Elias är här
  • Full av förhoppning

Usch vi har också haft Mykoplasma när jag var liten.... lunginflammation.  Fick också Ery max... jäkla rävgift... blev sååå dålig i magen att det frätte sönder ändan på oss i hela familjen... men mykoplasman försvann iallafall och det var ju huvudsaken.

Elias är här
  • Full av förhoppning

Elias har åkt på en rejäl förkylning Han snorar och hostar och igår hade han lätta indragningar och var ansträngd i andningen..... tog fram nebunetten direkt och det var inte poppis kan jag säga... vi har ju kommit ifrån den
    Andningen är rätt lugn nu... framförallt när han sover, och han har ingen feber och han äter som han ska, men fy fasen vad jobbigt detta är.

Känns som man går med andan i halsen hela tiden...

Elias är här
  • Full av förhoppning

Det går inte att ringa barnakuten... jag försökte igår. Man får en telfonsvarare som säger att de har tid att ringa upp en kl ?? så ger de en ungefärlig tid när de kan ringa upp och prata med dig. I mitt fall under gårdagen var tiden kl 22

Nu hade jag "tur" så de hann sitta och beta av samtal en stund så de ringde mig under eftermiddagen, men i annat fall hade jag fått vänta till 22. Vansinne!!

Molly i Skåne skrev 2008-09-21 12:10:21 följande:
    Knölen är nog en svullen lymfkörtel..kan vara helt ofarligt men är ofta ett tecken på infektion- skall du inte söka barnakuten då? Ring och berätta att du kommer med en prematur innan du åker, så slipper du sitta i väntrummet!Lycka till!!!Kraaam M
    Elias är här
  • Full av förhoppning

Håller tummarna för C idag när kirurgen ska titta på honom.

Ja det är nog viktigt att man lyssnar på vad de sägera på NEO gällande smakportioner och sånt.
    Själv tänker jag ju gå på WHO:s rekommendationer om att Helamma i 6 månader innan jag introducerar smakisar, annars hade han ju bara varit 1,5 månader korrigerat när jag började ge honom mat och det hade ju känts helt Bizzart!!!

Nu hinner han iallafall bli 3,5 månader korrigerat och det känns bra.

Molly i Skåne skrev 2008-09-22 09:39:08 följande:
    Igår fick vi åka in till neo med C fst vi egentlige är utskrivna sen två veckor!Han hade blivit röd vid knappen på ena sidan och det som vätskade sig var annorlunda än innan. Idag skall vi in iigen och då kommer barnkirurgerna och tittar på honom. Vi får hålla tummarna att det ligger inom "normal-marinalen" och att det inte är ngt farligt. Antibiotika kanske? Finns det några andra knapp-föräldrar här inne -om så, kan ni skriva i min gästbok om era erfarenheter?Skulle verkligen bli jätteglad!Det är 3 veckor sen op idag....Annars är han en liten pigg och aktiv person som ligger långt framme utvecklingsmässigt!Synd bara att han helt slutade äta när han var 6 månader okorrigerat-sånt är inte ovanligt med barn som för tidigt pressas med smakportioner, nappflaska mm.Tyvärr hade vi ju inget val eftersom han kräktes upp sin sond flera ggr i veckan, så det var neos ide´att vi skulle hård-mata honom då...Hoppas också att alla förkylda bebisar snart är friska!!!
    Elias är här
  • Full av förhoppning
    Basses mamma skrev 2008-10-21 12:53:57 följande:
    Hej! Är det någon här som märkt av vaccinationerna på något vis? S blev vaccinerad igår (Prevenar+ den mot bla. polio) och igår kväll började han få feber. Fick alvedon men inatt var han ändå jättehet (tog ingen temp då eftersom han drack en hel flaska välling så jag bedömde det som ej allvarligt...) och sov jättedåligt. Fick mer alvedon men hade ändå drygt 38 imorse. Men han är väldigt pigg och äter och dricker som vanligt. Men han har ju blivit vaccinerad med samma vacciner två gånger tidigare och har inte märkt något alls på honom då. Jobbigt känns det ändå eftersom han aldrig varit sjuk tidigare... Hönsmamma antar jag!
    Elias fick feber av sin prevenar och infanrix.. Den kom dagen efter konstigt nog men sen försvann den igen.
    Elias är här
  • Full av förhoppning

influensavaccin

Trollmamma07 skrev 2008-10-23 13:41:12 följande:
    Haha så stolt å glad han ser ut! Hoppas han fortsätter vara sådär hjälpsam även när han blir äldre! Min lillskrutt är också heltokig i diskmaskinen och är jätteduktig på att hjälpa till å plocka i och ur. Vad är det för vaccin alla pratar om? Jag känner mig som ett frågetecken! Är det prevenar?
    Elias är här
  • Full av förhoppning

GRATTIS till körkortet och boendebyte!!!

morotsstavar skrev 2008-10-24 19:29:52 följande
    Hej alla! Är lite frånvarande eftersom vår dator har pajat. Tog körkort i förrgår och flyttar till ett hus som vi ska hyra nästa helg Tyra har fått influensavaccin, kors i taket.
    Elias är här
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11