frk Carlsson skrev 2008-07-22 21:37:13 följande:
Jag tänker att det är väl inte så konstigt att du är rädd för att föda vaginalt eftersom din förra förlossning var så hemsk! Jag tror säkert att du kan bli beviljad planerat snitt denna gång om du vill det - men mitt råd till dig är ju att vara bestämd över att det är det du vill ha och inte börja ge dig in i samtal om hur rädd du är osv för då kan bm lätt prata bort dig... Å andra sidan så är det som att man har mer "trovärdighet" om man redan fött barn en gång enligt bm, då lyssnar dom mer på en osv.Så skilj på att vilja ha snitt och vilja prata om din jobbiga första förlossning - de ämnena ska nog inte avhandlas i ett och samma för då blir det nog lätt att dom kanske övertalar dig till att föda vaginalt igen fast du egentligen inte vill ...om du fattar hur jag menar?Jag födde min första med planerat snitt för att jag ville helt enkelt, jag var varken rädd för smärtan eller hade kontrollbehov eller ngt annat. Jag fick igenom det utan knot, men jag var också väldigt bestämd och sa bara "jo, jag hör vad du säger men jag har bestämt mig" och efter 10 minuter så kom vi inget längre i det samtalet helt enkelt...Tvåan födde jag vaginalt och det är ju såklart en helt annan grej...även om min vaginala förlossning var helt utan komplikationer för min del (min tjej var lite dålig dock)...Hoppas att det går bra för sig - och ligg på! Ibland kan man få vänta jättelänge för att få komma på såna där samtal (typ Aurora; de heter ju olika i olika landsting) så ring och var lite jobbig för att få komma i god tid.
tack för ett bra svar!
jag får juh gå på extrakontroll hos en läkare och han sa att jag fick välja fritt denna ggn hur jag ville ha det. och frågade lite hur jag ville då.. och jag kund einte svara för had einte kommit så långt i tanken. och det förstod han.. men hört av andra att dom fått samma "instruktion" men ändå fått kämpa för snittet. men vad ska man säga om dom frågar varför jag vill bli snittad?.