Inlägg från: lunaria |Visa alla inlägg
  • lunaria

Problem med sköldkörteln? Del 10

annne skrev 2008-09-28 16:03:15 följande:
    Nu har jag fått mina provsvar och jag fattar ingenting. :D Har giftstruma då. Det var en lång rad med prover de tagit, men de svar som var en stjärna på, alltså utanför referens området är:MCHC-Ery 359 (referens 317-357)LPK-B 9,1 (referens 3,5-8,8)TSH-S 0,01 (referens 0,36-3,2) detta har jag tagit fler ggr. Ligger nu på 0,25T4 19,1 (referens 9-19) har tagit fler. Ligger nu på 8,2
    eeh jag vet inte alls vad de 2 översta betyder. de man brukar få reda på via telefon är T3, T4, TSH och Trak...men då ligger inte dina värden helt åt skogen iaf .
  • lunaria

Annne: jag hade 0,01 i TSH när jag började min medicinering från början, men för mig gick det inte så fort att få bättre värden (fick medicinera i flera månader innan nå't värde låg inom referensen). blev som smultronsmulan fundersam över dina resultat där de visar lite vajsigt, men det var ju innan du fick levaxin så jag fattar varför din läkare sa så, måste varit bättre att ha börjat med levaxin tidigare ...men du känner dig rätt okej iaf??

• lunaria

yes!! fick äntligen en kallelse till kirurgen den 15:e oktober. imorgon är det 3 månader sen jag fick en remissbekräftelse så det var ju nära...jag har mått så mycket bättre den senaste veckan så jag tror mina värden är bättre. måste de vara helt bra för att man ska få operation eller är det okej om det är nära??

• lunaria

nettis: jag har hyper o har en djävulsk mensvärk som nästan är lika illa som värkar. har börjat med receptfria "EOX" för att jag ska kunna må bra under min mens. jag har alltid haft någorlunda kraftiga blödningar så det känner jag inte nån skillnad av...

• lunaria

Nufsan: gud så skönt för dig!!! vilken härlig resa du var på . förstår att det kändes skönt. skulle önska man kunde få komma bort ibland...

jag börjar oxå känna mig bättre. den fruktansvärda värken i kroppen ha försvunnit helt plötsligt, men jag har oxå då lagt på mig 10 kg. är glad över att kroppen känns lite mer normal och kilona försvinner väl den dag man blir piggare och orkar ut o gå .

• lunaria

Annne: jo då. här är det stora problem fortfarande, men en del av minnet har kommit tillbaka . i början så hade jag svårt att fullfölja en tankegång och jag kände mig senil, men nu är det mest ord jag har svårt att få fram eller så sätter jag ihop två ord eller så hittar jag på nya ord tydligen . min sambo har det mäkta roligt åt en iaf när man känner sig som en förvirrad höna . koncentrationssvårigheter är ju oxå vanligt för hyper...

Exina: välkommen . usch så hemskt att du har fått medicinerats så länge och att de först nu bestämmer sig för op och så har de virrat bort remissen!! ni har ingen vårdgaranti??? du kan inte söka dig till nå't annat landsting med mindre köer?? förstår att du är frustrerad!!

• lunaria

Annne: ja så här var det i min situation iaf: det blev krångligt för min del eftersom jag fick inflammation som gick över i giftstruma så det är därför har gått så lång tid att bara konstatera att jag verkligen har giftstruma, men sen när det väl konstaterades så hade jag ju inga tvivel om att trycka på om op. måste påpeka att vi hade ju planer om att få riktigt tätt så jag sitter här o bara väntar på att bli frisk så snabbt så möjligt så man kan starta bebisverksta'n igen . sen är ju risken för återfall ganska stor om man väljer medicinering och man ska ha fler barn i framtiden och jag ville inte riskera det. allt är ju individuellt hur man känner. jag har mått jättedåligt och kunde inte ens bära min son när han var nyfödd så jag vill absolut inte vara med om detta nån mer gång...

Exina: men hur länge har du fått vänta på remissbekräftelsen?? finns ju nå't patientombud man kan kontakta?? det är ju inte meningen att det ska ta hur lång tid som helst.

• lunaria

exina: vad jobbigt med hela din situation . är ju inte meningen att det ska gå till så där!! håller tummarna för att det händer nå't snart.

annne: haha . jo jag är som oftst oxå förvirrad om vem som är vem . jo dina frågor låter jag nån annan svara på. min läkare sa iaf att det är ca. 99% säkert att jag får tillbaka hyper efter nästa graviditet om man inte opereras...

• lunaria

annne: nej det har nog inget med den saken att göra för inflammation är ju oxå hypertyreos (symptomen är de samma, men man får inga antikroppar)...min läkare sa 99%, har ingen aning om varför det är så högt heller. jag vet inte om hon överdrev med statistiken, men risken för återfall oavsett om man får fler barn eller ej har jag fått för mig är väldigt hög...

Mama Bean: håller tummar o tår för att det går vägen denna gången!!!

• lunaria
    annne skrev 2008-10-12 13:37:43 följande:
    Det känns som att jag börjar bli förkyld IGEN. Har varit det jättemycket. Kan sköldkörtelproblem försämra immunförsvaret?
    jo jag brukar vanligtvis aldrig vara förkyld, men det är inget ovanligt att jag blir det titt som tätt nuförtiden. sen hjälper det nog inte att ha en liten som snorar ner saker och ting heller så bakterierna går runt
  • lunaria

jag mår så dåligt!! har ju giftstruma och jag har börjat få hjärtklappning igen och börjat svettas kopiöst så jag undrar ju vad som händer i kroppen??!! har ju mått bra så länge nu och börjat leva normalt och så helt plötsligt får jag tillbaks de här symptomen som jag knappt haft på flera månader. är det normalt??? har bara sovit 2½ timme inatt så jag är lite trött. hittade inderalen nu till slut oxå så det är väl bara att börja knapra igen .

• lunaria

jag ringde till mottagningen imorse och sköterskan suckade högt åt att jag ringde eftersom jag ska till kirurgen på onsdag. men jag mår ju dåligt NU och jag vet väl inte att de på kirurgen är så kunniga??!!! jag tog ju prover den 2:a så hon skulle iaf ringa tillbaks med provsvaren, men inte tror jag att jag får prata med min läkare och inte ta nyare prover . jag har ju min skrutt att ta hand om, men min sambo skulle hem o hjälpa till nu för jag orkar inte bära honom längre...

blombukett: jo jag hatar oxå denna sjukdom...usch stackars dig som får sitta på akuten så där . dåligt att du inte fått komma till ögonkliniken innan!! jag hade lite skavande känsla på ögonen, men jag har fått ögondroppar mot det. hoppas besöket går bra!! kram

• lunaria

mina värden såg bra ut??!!! alla värden såg bra ut så hon trodde inte att de kunde ändras så här, men då undrar jag varför jag mår så dåligt??? hon sa till mig att vila (hur man nu ska göra det när man ska bära en 8,5 kilos bebis) och ta upp det här med kirurgen på onsdag. usch vad trött jag blir. får väl fortsätta knapra Inderal och se om man kan sova denna natten...

• lunaria

nä jag har ingen mens på gång så det är ju inte det iaf. jag tycker det är konstigt med mina värden, men det kanske är förkylning i kroppen då som spökar. får väl bara försöka stå ut tills onsdagen och hoppas man mår lite bättre då. tack för er stöttning!!!

• lunaria

hej!! nu har jag varit hos kirurgen och hon konstaterade att mitt TSH hade höjts och att det var det som jag antagligen känt av då...så nu blir det bara att vänta på kallelse till operation . någon som opererats i Uppsala och vet hur långa väntetider det är på ett ungefär???

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10