• Nufsan

Problem med sköldkörteln? Del 10

sarama skrev 2008-09-21 00:22:38 följande:
    Hej på er, jag är ny i tråden och behöver ventilera mig lite och få råd. Jag mår så fruktansvärt dåligt! Jag har precis börjat utredas på endokrinologen. Har mått dåligt hela våren och i juni tog jag prover på vårdcentralen som visade på hyperthyreos. När jag efter 2 månaders väntetid fick komma till endokrin visade sig labvärdena normala, men jag tror själv att det har gått till hypothyreos. Har gått upp massor i vikt, är sjukligt trött, svälld i hela kroppen, huden är jätteäcklig (som elefanthud!)jag är konstant leden och gråtmild. Det värsta är att jag för några dagar sedan började känna stickningar/domningar i ena handen. Nu har jag så ont att jag inte kan sova på nätterna. Det gör ont i handleden och två fingrar. Det går inte att lyfta min bebis för jag har så ont mellan tummen och pekfingret.. Karpaltunnelsyndrom?! Läkaren misstänkte att jag drabbats av kronisk thyreoidit och jag ska ta nya prover i veckan. Jag mår så dåligt att jag har svår att klara vardagen (mammaledig) orkar inte springa efter en busig bebis i detta tillstånd. Bara gråter hela tiden! Tänk om proverna är normala och dom säger att jag ska avvakta, jag KÄNNER ju att det är något fel! Kan man få prova Levaxin om man har symtom fast labvärdena är normala? Ledsen att det blev ett långt inlägg, hoppas någon orkade läsa och kan besvara mina frågor.. någon som är/har varit i samma situation?
    Precis som du beskriver dig själv mådde jag i våras och efter provtagning så hade jag hypo. Jag hade dessutom väldig värk i mina fötter och hade / har svårt att resa mig ifrån golvet vilket gör det jobbigt med bebis.

Om labvärdena är bra så tror jag nog inte att de skriver ut  Levaxin till dig, men jag hade krävt att de hade gjort en biopsi på sköldkörteln samt att dom hade kollat upp bisköldkörtlarna som också kan ha liknande symtom som sköldkörteln!

Stå på dig och kräv hjälp.... jag är urdålig på det!

Kramar
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan

Hej på er!

Tillbaka till Sverige och det var sååå välbehövligt! Jag mår mkt bättre i både kropp och själ!

Ang prover.. Sist låg jag väldigt lågt på TSH och ganska på mitt i T4, men jag har på eget bevåg sänkt mig... och jag mår än bättre nu.. Kanske har jag hittat rätt levaxindos och jag hoppas det stämmer när jag tar prove nästa gång!

Det enda som är kvar är stelheten och värken i mina fötter, men jag hoppas att även detta lägger sig. Nu är det lite drygt 6 månader sedan jag började med levaxin!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    Nettis1975 skrev 2008-10-02 08:16:42 följande:
    Hej! Ni verkar kunniga i denna tråd gällande provresultat etc. Tänkte ställa lite frågor om det går bra.Jag har en underfunktion, men har nu efter 1½ års ätande av Levaxin kommit ner till ett TSH värde på 0,4 från tidigare 55.Frågorna är: Mensen påverkas, det vet jag. Är det någon som fått svår mensvärk och kraftigare blödning pga överfunktion?Min läkare vill även undersöka mig ytterligare och göra vidare utredning gällande hypofysen. Någon som vet hur en sådan undersökning går till?
    Jag har ju ingen överfunktion utan jag har hypothyreos! Däremot så ha min mens påverkats! Tidigare när jag hade högt TSH så hade jag jätteriklig mens, nu när jag kommit ner på normala värden så har jag fått en hemsk mensvärk som sitter i flera dagar in i mensen, men däremot så blöder jag för första gången i mitt vuxna liv normalt till lite. Jag är inne på min 4:e dag med mens och jag kan ha trosskydd vilket jag inte har kunnat haft sen den dagen jag fick min mens som 13 åring.

Jag brukar blöda kraftig i 7-8 dgr, men nu verkar det som att jag kortat ner min  mens till 5-6??
  • Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-10-02 10:15:02 följande:
    Nufsan: välkommen tillbaka.. och gudars vad jag känner igen mig i dig. Jag hoppas oxå att mina blödningar ska bli lite mindre och förhoppningsvis inte så smärtsamma som förrut. Även jag har alltid haft mens runt 7-8 dagar och störtblödningar men senaste gången var den både mindre och kortare. Hos mig varierar smärtorna och ibland har jag störtont och bland mindre ont. Tror det beror på vilken sida jag haft ägglossning på om det gör mer eller mindre ont.Berätta nu hur du har haft det i värmen?
    Hej tjejen!

Den här månadens mens har varit gudomlig, ur blödningssynpunkt, men värken är inge rolig! Trots att jag nästan inte blöder alls så har jag ff mensvärk! Känns som om jag skulle ha ägglossning, men det är väl omöjligt mitt i mensen?!?!?!

Resan var såååå skön och gud vad min kropp mår bra av värme! Inga värktabletter och inte nå värk alls! På planet hem var det lite småkyligt och värken kom tillbaka direkt. Däremot så känner jag mig ändå bättre... det känns som hela min kropp fick tid att läka och att inte göra nånting passade tydligen mig jättebra. Jag har ff inte ont så länge jag inte kyler mig.

Jag har solat och badat och solat och solat igen och ätit gott

Nu är man tillbaka i vardagslunken igen, men det har sin tjusning det med!
  • Nufsan

Soffeli, jag struntar i mina värden idag! Sist jag tog proverna så sa läkaren att de var bra, men jag mådde dåligt.. så jag har själv sänkt min dos.. och jag tänker inte höja vad hon än säger för NU mår jag bra vad än proverna visar!

• Nufsan
    Kram till er alla! Ännu fler till dig 3fraimsdotter!

Jag måste bara berätta.... har ingen aning om varför färgen är blå på texten??

Jag har i sååååå många år varit snustorr om kroppen. Har inte spelat roll vad jag smörjt med mig eller gjort.
    Häromkvällen när jag och maken la oss så säger han.. Har du rakat dig... och syftade då på mina lår, haha! Jag började asgarva. Jag har då aldrig i hela mitt liv rakat mina lår, utan ÄNTLIGEN är min hud normal och jag är mjuk igen

Jag märker dag för dag att jag mår bättre och det är så otroligt skönt! Ge inte upp tjejer!
  • Nufsan
    lunaria skrev 2008-10-04 08:19:53 följande:
    Nufsan: gud så skönt för dig!!! vilken härlig resa du var på . förstår att det kändes skönt. skulle önska man kunde få komma bort ibland... jag börjar oxå känna mig bättre. den fruktansvärda värken i kroppen ha försvunnit helt plötsligt, men jag har oxå då lagt på mig 10 kg. är glad över att kroppen känns lite mer normal och kilona försvinner väl den dag man blir piggare och orkar ut o gå .
    Ja, jag önskar alla fick komma iväg till solen och vila upp sig!

Jag hoppas också att min vikt kan börja gå tillbaka till det normala för det är väl det som får mig att må sämst tyvärr! Känner mig så himla pluffsig, även om jag tycker att det börja "dra" ihop sig lite iaf mot innan! I början av sjukdomen kände jag mig som en enda stor degklump!

Kram
  • Nufsan
    chippan skrev 2008-10-10 12:42:16 följande:
    Hejsan! Har skrivit här tidigare, men hade inte fått ta del av mina värden ordentligt då. Idag har jag äntligen fått det svart på vitt. Vid mina första provtagningar låg mitt TSH på 5,5 men nu ligger det tydligen på 1,2 och det är väl bra.Men nu undrar jag lite om anti-TPO. Enligt pappret låg jag från början på 12000, gick sen ner till 11000 men är nu uppe på 12000 igen. Läkaren är nu nöjd med min dos på 50 mikrogram levaxin. Det verkar som att han bara bryr sig om vad TSH ligger på och det är väl iofs prio ett, men anti-TPO ligger ju inte jättebra tycker jag? Vad säger ni?Mitt T4 har gått från 13 till 19, vilket väl också är ok. Men det börjar ju nästan nosa på de högre värdena.Vad säger ni? Tror ni också att min dos är lagom där den är?
    Oavsett hur mkt medicin du äter så kan du inte påverka antikropparna tyvärr! Det kan vara så att du har en pågående inflammation i sköldkörteln och detta kan påverka antalet antikroppar.

Min läkare säger även att ju mer antikroppar man har ju större är sannolikheten att problemet är livslångt och för mig med 1000 i antipo var det och är det livslångt. T4 ligger lite högt tycker jag, men det beror också på vad de har för ref.värden.

Jag hade när jag började äta medicin tsh 96 och t4 låg på mindre än 3.
    Idag ligger tsh på 0,46 och t4 på 15, så jag ligger bra. T3 kommer jag inte ihåg, men det var precis mitt mellan ref.värdena iaf.
  • Nufsan
    annne skrev 2008-10-12 13:37:43 följande:
    Det känns som att jag börjar bli förkyld IGEN. Har varit det jättemycket. Kan sköldkörtelproblem försämra immunförsvaret?
    Jag ha inte haft nå problem med andra sjukdomar sen jag blev sjuk i hypo, men man ska ju aldrig säga aldrig!
  • Nufsan

chippan,

Om din sköldkörtel själv börjar jobba på så är det ju inte omöjligt + att om du inte ätit din dos i 6 - 8 veckor så kan det vara så att den sjunker lite till!

Själv har jag fått sån himla värk i mina fötter igen.... jag som varit så bra så länge nu!
    Nån annan som känner igen sig att ha ont i hälarna och fötterna??

• Nufsan
    lunaria skrev 2008-10-13 07:01:45 följande:
    jag mår så dåligt!! har ju giftstruma och jag har börjat få hjärtklappning igen och börjat svettas kopiöst så jag undrar ju vad som händer i kroppen??!! har ju mått bra så länge nu och börjat leva normalt och så helt plötsligt får jag tillbaks de här symptomen som jag knappt haft på flera månader. är det normalt??? har bara sovit 2½ timme inatt så jag är lite trött. hittade inderalen nu till slut oxå så det är väl bara att börja knapra igen .
    Det låter helt klart som att du är hyper. Kanske behöver du öka din medicin! Ring till läkaren idag tycker jag!
  • Nufsan

Något jag har märkt sen jag fått ner mina värden är att inför mensen så kallsvettas jag flera dagar innan den kommer! I våras innan jag fått ner värdena så svettades jag inte alls!

• Nufsan
    lunaria skrev 2008-10-13 14:33:42 följande:
    mina värden såg bra ut??!!! alla värden såg bra ut så hon trodde inte att de kunde ändras så här, men då undrar jag varför jag mår så dåligt??? hon sa till mig att vila (hur man nu ska göra det när man ska bära en 8,5 kilos bebis) och ta upp det här med kirurgen på onsdag. usch vad trött jag blir. får väl fortsätta knapra Inderal och se om man kan sova denna natten...
    Du ska inte ha mens snart då? Tänkte om du gör som jag, kallsvettas om nätterna?

Förstår att du känner dig uppgiven...
    Själv känner jag mig bra just nu och jag är såååå glad för det! Fötterna ömmar, men det är ju en baggis i sammanhanget!
  • Nufsan
    Soffeli skrev 2008-10-13 15:02:07 följande:
    Ögon som ser stirriga ut är väl typiskt för hyper.. medan vi med hypo har svullna ögon. Jag gick till läkaren först när jag påsarna under ögonen som aldrig försvann inte för att jag var trött och inte hade varken fysisk eller psykisk ork. Men förändras utseendet blir det så påtagligt, trötthet är så lätt att bortförklara.
    Jag såg nästan ut som jag hade gråtit i dagar och jag var alldeles svullen i hela ansiktet och likblek....blev nästan rädd för mig själv när jag såg mig i spegeln... DÅ sökte jag hjälp!
  • Nufsan

Härligt Mama Bean

am zandra, skönt att få en förklaring!!

• Nufsan

OM man blir gravid ska man höja dosen direkt då?

Vi funderar på att skaffa en till och är så himla rädd för det här med dosen! Äter 100 mcg idag!

• Nufsan
    3barnsmor35 skrev 2008-10-17 19:47:21 följande:
    Tack Jag ska lämna prover på måndag så ser vi sen...kram
    Sa dom ingenting om att du skulle höja direkt?
  • Nufsan
    3barnsmor35 skrev 2008-10-17 20:07:18 följande:
    Nej, han tyckte jag skulle lämna prover först.
    Det är ju så himla olika från läkare till läkare så jag blir knäpp!
  • Nufsan

Jag började med Levaxin för snart 7 månader sedan och jag har försökt gått ner i vikt, utan framgång! För snart 2 veckor sedan började jag med viktväktarna och gick ner 1,9 kg första veckan så det känns som det har släppt för mig!

Så ge inte upp tjejer! 

• Nufsan

Kontakta mig i inboxen om du vill prata med ett gäng superduktiga inom detta område på fb. Det är en sluten grupp så du måste bli inbjuden.

Stor kram på dig!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10