• Lareesa

föräldrarledighet i samband med förtidigt födda

En tanke som slog mig häromdagen var att jag som tar ut 20 dagar i månaden kan vara hemma i ungefär ett och ett halvt år vilket betyder att min dam korrigerat då är 1 år och 3 månader vilket är en bra ålder att börja på dagis. När jag sedan spånade vidare kom jag fram till att de som inte har råd att spara dagar och blir tvungen att ta ut 7 dagar i veckan bara kan vara hemma i cirka ett år och en månad. Vilket betyder då att om det barnet också kom tre månader förtidigt då kommer att vara knappt 10 månader korrigerat. Vem låter sitt barn på dagis när den är 10 månader. Jag tänker på storleken, utveckling och kost.
    Borde man inte få lika många månader extra föräldrarledighet som barnet är född för tidigt????Lagänddring????

• Svar på tråden föräldrarledighet i samband med förtidigt födda
  • Lareesa

Jag hade VAB fram till den 10/4 då vi blev utskrivna från hemsjukvården. Tida var beräknad till 12/4 så min fp blev inte påverkad av hennes tidiga ankomst.
    vad jag menar är att om vi tar min Tida tex så är hon idag 6 månader gammal vilket betyder att hon är 3 månader i utvecklingen, hon har blivit stadigare i nacken, ligger på magen och lyfter upp huvudet och vänder sig till rygg(eller ramlar ner på rygg)hade hon varit 6 månader och inte varit prematur så hade hon legat längre fram i utvecklingen än vad hon gör idag. om hon nu skulle börja på dagis vid ca 1 års ålder är hon som en 9-10 månaders i utvecklingen.
    När det kommer till fp blir ju plus minus noll för oss som inte har hemsjukvård någon längre tid och har två inkomster i hushållet och säkert hade bestämt redan innan barnet blev till att vi skulle vara hemma 1,5 år. Är man däremot ensamstående och inte har råd att bara ta ut 5 dagar i veckan blir det svårt senare.
    Jag vet vissa som har haft hemsjukvård i flera månader och därmed inte märker ngn större skillnad.
    Min poäng är att jag tycker att man borde få längre föräldrarpenning beroende på vart barnet ligger i utvecklingen och ekonomi. Jag är nog inte ensam om att säga att mitt barn ska kunna gå och ha samma kost som de andra barnen på dagis. Jag vill ha en lagändring!!!!

• Lareesa

Sorry har svårt att fatta mig kort

Svar på tråden föräldrarledighet i samband med förtidigt födda