teek taak skrev 2008-09-01 17:21:43 följande:
Dame72Jag tror vi är överrens angående träningens possitivitet. Och är även med om att en promenad inte sliter på kroppen. Jag är helt med att man skall röra på sig, men att påstå att man går ner i vikt med träning tror jag inte på. Du skrev själv att träningen gör en hungrig och blir man det så får man äta oc hdet blir som en cirkel. Jag poängterar igen att gravt överviktiga skall först minska vikten och sedan träna. Kan de ta en promenad då är det ju ett plus men inte skall de tvingas gå raska promenader eller styrketräna.
teek taak skrev 2008-09-01 17:25:15 följande:
Hehe ... jag har inte nämnt något om simning och lugna promenader med hundar. Vad jag menade var att hård träna så som att ta raska promenader eller styrketräna. Jag tror inte det är bra för feta för jag själv var fet och vet hur slitande träningen blir när man har en massa övervikt. Nu när jag har bara 10 kg till önskad vikt (tack vare lchf) så rör jag mig mer nu utan att känna obehag som jag gjorde förr i form av ont i knäna, i ryggen och den hunger jag fick efter varje träning. Lchf är den kost som normaliserar hormonerna och som du vet så är det hormonerna som styr hunger och mättnadskänslorna.
teek taak skrev 2008-09-01 17:26:26 följande:
Man går inte ner i vikt med träning, man bygger muskler helt enkelt.
Jag refererar till flera av dina inlägg samtidigt.
Själv blir jag lite rädd när jag läser din inställning. Du TROR inte det är bra för feta. Men vad bygger du den tron på? Enbart egen erfarenhet?
Vem tvingar någon att träna? Träning hjälper inte mot all värk, men jag vet att många mår så mkt bättre av att röra sig. I början gör det mer ont, för kroppen är inte van, men träning hjälper också till att utsöndra endorfiner, kroppens eget smärtstilande hormon, vilket gör att man efter ett tag enbart mår gott.
Definition av träning? Gör så mkt du orkar. Kraftigt överviktiga kanske orkar gå 1 km och är sen genomsvettiga. Ja, men bra! Kroppen har på den km brännt en hel del kalorier. Vad den överviktige sen väljer att stoppa i sig, det är en annan femma. Min personliga erfareneh, av mig själv och andra är att man hellre äter något "nyttigt" än att stoppa i sig godis.
Du kan på ett vis ha rätt med att man inte går ner i vikt av själva träningen, muskler väger mer än fett. Och spec om man väljer att ersätta de kaloriera man förbränner med nya kalorier. Men träning gör att man kickar igång sin förbränning så den bränner längre tid. Muskler i sig kräver mer kalorier i vardagslivet än vad fett gör. Ökar du därmed inte ditt intag av kalorier, så går du ner i vikt. Eller hur?
Att äta LCHF och då utnyttja att man äter mkt proteiner trode ju göra att man ev bygger muskler ngt lättare, även vid enklare träning. Mer muskler=ökad förbränning.
Sen finns det självklart personer som faller utanför ramen och pga medicinska orsaker inte bör träna. Men då är det en läkare som ska säga det. Ingen lekman som drar alla över en kam.