• Dame72

LCHF tråden 3

Muminski skrev 2008-08-28 18:23:54 följande:
    Men i majonnäs ska det ju inte vara socker.Jag har såååå ont i magen. Det står helt still och det gör ONT!! Hur ska jag få fart på tarmarna igen?? Hur gör ni??Jag är sugen på att äta knäckebröd så jag får i mig lite fibrer men kanske finns det bättre tillvägagångssätt?
    Linfrö? Massor med vatten. Annars är det ju lite svårt. Katrinplommon är väl inte att rekommendera
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72

Gjorde vanliga pannkakor till ungarna, och det var svårt att hålla fingrarna i styr
    Letade förtvivlat efter fiberhusk i affären, utan framgång. Hur mkt kolhydrater är det i det per 100g. Fanns nåt annat som hade ung 8 g tror jag. Minns inte namnet dock. Stod på hyllan för glutenfritt och sånt.

• Dame72
    teek taak skrev 2008-08-31 17:55:33 följande:
    Jag tränar inte. Med lchf behöver man inte träna för att gå ner i vikt. LCHF är den kost som gör att kroppen "äter upp" sitt eget fett och bygger muskler istället. Men det betyder inte att träning inte är bra. Folk som lider av fetma bör inte slita sin kropp med träning. Först skall man gå ner i vikt med LCHF och sedan börja smått med träningen.
    Vad menar du isåfall med träning?
    Slita på kroppen? Men alla har vi ett hjärta som behöver få jobba. I lagom dos. Klart som 17 överviktiga ska träna och inte sitta still.
  • Dame72

Jag kör ingen hård träning, men när jag började med LCHF för 3 veckor sen kände jag mig jättematt i musklerna. Idag tycker jag inte det är nån större skillnad. Energin är mer jämn. Tidigare kunde jag känna mig pigg men snabbt ner i en svacka. Dipparna känner jag inte av längre, men å andra sidan inte heller topparna

• Dame72
    lärjunge skrev 2008-09-01 14:10:18 följande:
    Hej du! Det var länge sen ;) Är du en supporter av LCHF nu? Förrut var du väldigt emot kosten...
    Det tror jag inte han är, men jag tycker det vore kanon om det fanns en person med i tråden som är insatt i kroppens fysiologi osv. Mkt såna frågor kommer upp, ivarjefall hos mig.  Tycker det är bra att kunna bolla saker med folk som dels är LCHF fanatiska, äter LCHF som en del av sin viktnedgång men inte har det som ren livsstil och sen folk som kanske mest ser det negativa. Just för att man skall få mer perspektiv på sin kropp, sitt ätande osv. Vi som håller till här och är överviktiga behöver ju inte bara jobba med kosten utan även med psyket, eller hur? Varför blev vi överviktiga?
    Nån som håller med?
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 15:48:22 följande:
    Det sliter på leder på de feta att träna. Det är inte bra att belasta kroppen med träning när man har en stor övervikt. Först skall man bränna fettet och sedan börja smått med träningen.
    Och det sliter på hjärtat att inte få ordentligt med syre (som man får vid motion). Självklart kan kraftigt överviktiga promenera. Det är också träning. Och att göra lätta styrkeövningar sliter inte mer på lederna än att bära runt på sin egen vikt. Snarare tvärtom, du stärker de muskler du har och på så vis avlastas lederna.
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 15:50:59 följande:
    Lchf:are behöver inte ladda med kolisar inför träningen. Det fett vi äter räcker nog bäst att ha för att få energi. Här pratar det om grava överviktiga som de tyvärr får råd av dietister om att slita sig med träningen. Träningen gör att min blir mera hungrig, det har du väl inte missat?
    Jag lägger mig lite i.
    Han skrev inte heller att LCHFare behöver ladda med kolisar. Tvärtom, det var få som behöver ladda med kolhydrater.
    Träningen gör en mer hungrig, jagvisst men den ökar även förbränningen vilket gör att du kan äta lite mer. Mer muskler ökar även det förbränningen. Det finns bara vinster med träning, rätt sorts träning, promenader, lättare styrka, simning tex.
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 17:21:43 följande:
    Dame72Jag tror vi är överrens angående träningens possitivitet. Och är även med om att en promenad inte sliter på kroppen. Jag är helt med att man skall röra på sig, men att påstå att man går ner i vikt med träning tror jag inte på. Du skrev själv att träningen gör en hungrig och blir man det så får man äta oc hdet blir som en cirkel. Jag poängterar igen att gravt överviktiga skall först minska vikten och sedan träna. Kan de ta en promenad då är det ju ett plus men inte skall de tvingas gå raska promenader eller styrketräna.
    teek taak skrev 2008-09-01 17:25:15 följande:
    Hehe ... jag har inte nämnt något om simning och lugna promenader med hundar. Vad jag menade var att hård träna så som att ta raska promenader eller styrketräna. Jag tror inte det är bra för feta för jag själv var fet och vet hur slitande träningen blir när man har en massa övervikt. Nu när jag har bara 10 kg till önskad vikt (tack vare lchf) så rör jag mig mer nu utan att känna obehag som jag gjorde förr i form av ont i knäna, i ryggen och den hunger jag fick efter varje träning. Lchf är den kost som normaliserar hormonerna och som du vet så är det hormonerna som styr hunger och mättnadskänslorna.
    teek taak skrev 2008-09-01 17:26:26 följande:
    Man går inte ner i vikt med träning, man bygger muskler helt enkelt.
    Jag refererar till flera av dina inlägg samtidigt.
    Själv blir jag lite rädd när jag läser din inställning. Du TROR inte det är bra för feta. Men vad bygger du den tron på? Enbart egen erfarenhet?
    Vem tvingar någon att träna? Träning hjälper inte mot all värk, men jag vet att många mår så mkt bättre av att röra sig. I början gör det mer ont, för kroppen är inte van, men träning hjälper också till att utsöndra endorfiner, kroppens eget smärtstilande hormon, vilket gör att man efter ett tag enbart mår gott.
    Definition av träning? Gör så mkt du orkar. Kraftigt överviktiga kanske orkar gå 1 km och är sen genomsvettiga. Ja, men bra! Kroppen har på den km brännt en hel del kalorier. Vad den överviktige sen väljer att stoppa i sig, det är en annan femma. Min personliga erfareneh, av mig själv och andra är att man hellre äter något "nyttigt" än att stoppa i sig godis.
    Du kan på ett vis ha rätt med att man inte går ner i vikt av själva träningen, muskler väger mer än fett. Och spec om man väljer att ersätta de kaloriera man förbränner med nya kalorier. Men träning gör att man kickar igång sin förbränning så den bränner längre tid. Muskler i sig kräver mer kalorier i vardagslivet än vad fett gör. Ökar du därmed inte ditt intag av kalorier, så går du ner i vikt. Eller hur?
    Att äta LCHF och då utnyttja att man äter mkt proteiner trode ju göra att man ev bygger muskler ngt lättare, även vid enklare träning. Mer muskler=ökad förbränning.
    Sen finns det självklart personer som faller utanför ramen och pga medicinska orsaker inte bör träna. Men då är det en läkare som ska säga det. Ingen lekman som drar alla över en kam.
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-08-31 17:55:33 följande:
    Jag tränar inte. Med lchf behöver man inte träna för att gå ner i vikt. LCHF är den kost som gör att kroppen "äter upp" sitt eget fett och bygger muskler istället. Men det betyder inte att träning inte är bra. Folk som lider av fetma bör inte slita sin kropp med träning. Först skall man gå ner i vikt med LCHF och sedan börja smått med träningen.
    Ditt första inlägg i frågan. Folk med fetma bör inte slita på sin kropp med träning....
    Definition på fetma och definition på träning?
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 18:30:55 följande:
    Dame72Om du har läst Skaldemans böcker så hade du läst vad jag menade med det. Du kan även kika in på Kif och söka efter de trådar som handlar om samma ämne. LCHF-kunniga där har förklarat det bättre än jag gjort här. Nja, flera äter mycket kalorier nu men varken går upp eller ner. Jag äter cirka 2500 kalorier och har inte gått ner i vikt sen 3 månader. Men skulle jag minska på kalorierna så skulle jag gå ner i vikt, det blir som svältkost då. Det går lätt att fixa. Tanken bakom LCHF är att man skall äta tills man blir mätt, inte proppmätt förstås. Med tiden balanseras hormonerna i kroppen och magsäcken blir mindre och då börjar man äta mindre. Viktminskningen blir effektiv då."Att äta LCHF och då utnyttja att man äter mkt proteiner trode ju göra att man ev bygger muskler ngt lättare, även vid enklare träning."LCHF:are äter inte mkt proeiner. De äter mkt fett och en del proteiner. Proteinerna är till för att bygga muskler och fettet är till för att ha som energi. För mkt proteiner gör att man inte går ner i vikt.
    Känns inte som ett svar....
    Du hävdar att träning inte är bra för överviktiga. Jag hävdar motsatsen.
    Jag har inte läst Skaldeman och är inte intresserad av att göra det. Så du får hemskt gärna berätta för mig. Alt länka till rätt trådar på Kif.
    Vad den andra delen i ditt inlägg har med min fråga att göra förstår jag inte. Jag berättar om träning i allmänhet. Eller menar du bara att överviktiga som äter LCHF inte ska träna för att det är skadlig? Kcal intaget? Vet inte vad du menar med det i detta inlägg helt enkelt.
    Jag äter mer proteiner med LCHF än vad jag gjorde tidigare.
Svar på tråden LCHF tråden 3