• Dame72

LCHF tråden 3

Hägris skrev 2008-08-23 15:06:19 följande:
    Svar på #1078Jag har läst på en del... mer än många andra jag köänner som äter efter olika dieter iaf.
    Va betyder det att din sida endast är för auktoriserade besökare?
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72
    Hägris skrev 2008-08-23 15:10:09 följande:
    att du måste finnas i min lista för att få hälsa på..   *lägger till dig*
    Thanx.
    Det var bara konstigt att det kom upp att jag skulle fylla i medlemsnamn och lösen osv. Annars brukar det bara bli rosa och stå att man inte är välkommen.
  • Dame72

Imorgon sticker jag iväg hemifrån några dagar. Blir mkt uteätande tror jag.
    Har haft en utedag förut och det funkar att utesluta kolhydrater, men det är svårt att få extra fett. Men det löser sig väl på nåt vis. Åker emellan ställen så jag har ingen stans att förvara kylvaror heller.
    Tips?

• Dame72

Har varit bortrest. Söndag och måndag gick bra. Men på tisdag morgon sket det sig. Skulle äta frukost på Stockholm central, det gick inte....blev GI bröd och sen var det lixom kört...
    Massor med vatten idag och nolltolerans mot allt utom fett ung

• Dame72
    drömhus skrev 2008-08-25 00:12:31 följande:
    Måste lägga in en rättelse här: Det är protin som omvandlas till socker, inte fett. Ungefär hälften av det protein du äter blir till socker som hjärnan ska ha till förbränning. Därför ska man inte äta för mycket protiner om man inte förbränner det. Det kan man stå still i vikt av. Men om man som vi äter mycket fett orkar man inte äta så mycket proteiner eftersom fett gör dig mätt.
    Kan du vara snäll och förklara det där närmare!
    Jag har trott (läst mig till) att när man inte äter kolhydrater är det fettet i kroppen som bryts ner och bildar ketoner, som i sin tur ger hjärnan energi.
    Hänger detta ihop på nåt vis?
  • Dame72
    Bobbenn skrev 2008-08-27 11:18:37 följande:
    Tack Men om man inte räknar kaloroer med all denna grädde är jag sååå rädd att gå upp mer Vill verkligen bara bli smal igen
    Jag tycker du går in på ex kolhydrater i fokus och läser grunderna i LCHF. Annars kommer du inte att förstå, och förstår man inte grunderna anser jag inte man ska pyssla med en sån här diet.
    Du måste förstå vad som händer i kroppen och själv kunna tolka just din kropps signaler.
  • Dame72
    lärjunge skrev 2008-08-27 13:02:05 följande:
    Kif är en rörig forum. Avskyr den om jag får vara helt ärligt (inte inehållet, bara forumstil). Jag är en gammal Atkinsdiet bantare och kan min sak om Low Carbing. Atkins är i samma familj som LCHF faktiskt...
    ???
    Mitt inlägg var inte riktat till dig.
    Men om ni tycker KiF är rörigt. Välj något annat ställe att läsa på. Det finns massor!!!!! Grundtanken med mitt inlägg var att man måste lära sig grunderna i LCHF för att kunna tillämpa det. Det går inte att starta och sen hela tiden ställa grundläggande frågor. Då är man körd, enl mig Alltså jag tror inte att man lyckas så bra i längden.
    Sen måste man självklart ställa frågor efter vägen. Men om man inte förstår grundtanken med LCHF (insulin, glukos, ketoner mm mm) ja, då kan det bli svårt.
  • Dame72
    lärjunge skrev 2008-08-27 13:37:38 följande:
    Nej Dame, jag vet men jag ville svara dig ändå, även om svaret ditt var inte riktad till mig.Jag tycker att om man vill lära sig om LCHF, så vänder man sig till Dr Dahlqvists Blogg på nätet eller boken. Lättare att läsa o hitta runt där än i ett rörigt forum som Kif.Kenzie, nej men om man vet vad LC står för, då äter man inte många kolhyisar heheVet ej om ni kommer ihåg Linda Nybergs debattprogram, hon hade en gång om LC dieter och jag var med i programmet då. Jag var med i Aftonbladet o Expressen med, o lokalat tidningar med... för jag gick ner 25kg med Atkins i 2003-2004. Det var då LC var nytt i Sverige.
    Folk här inne tipsar om att äta frukt om man är sugen på nåt. Så NEJ, alla som äter och tror sig veta vad LC innebär verkar inte förstå hela innebörden.
    Därav både mitt och Kenzies seriöst menade råd om att läsa på FÖRST. Sen börja dra ner på sina kolhydrater.
    Kif må vara rörigt, men det står mkt bra och det finns mkt länkar. Ett ställe att börja på, allt googla sig vidare. Dr Dahlqvist är oxå ok.
  • Dame72
    lärjunge skrev 2008-08-27 14:25:14 följande:
    Jag skulle alltid föreslå Dr Dahlqvist blogg i första hand, eftersom det är hon som förespråkar det. Det är inte bara LCHF'are på KIF, utan alla LC kostprogram där, som Atkins t ex....
    Vad? Vad förespråkar Dr Dahlqvist? LocCarbHighFat, ja, men grunden till varför det funkar (oftast) handlar ju om samma sak oavsett vilken teoretiker man anammar.
    Personligen anammar jag inte nån, utan baserar mig på min kunskap, egen erfarenhet och vad som passar mig och mitt liv. Så jag tycker Kif är ett bra ställe att hitta kunskap. Och prata med andra som är insatta, ställa frågor osv.
  • Dame72
    Lotta71 skrev 2008-08-27 18:58:40 följande:
    Känns som om Lars inte vet riktigt vad han pratar om.....
    Lotta71 skrev 2008-08-27 18:58:40 följande:
    Känns som om Lars inte vet riktigt vad han pratar om.....
    Vart skrev du detta och fick svar?
    Trots allt, det finns inte hur mkt forskning som helst som på lång sikt kan tala om vad som är rätt och fel.
Svar på tråden LCHF tråden 3