Knytets skrev 2008-08-22 21:30:44 följande:
Har försökt läsa ikapp i alla era trådar men eftersom man har begränsad tid vid datorn som småbarns förälder är jag nu så fräck att jag skriver min fråga o hoppas att någon snäll själ svarar, även om det varit uppe tidigare. Började för några dagar sedan med lchf, och dagen efter fick jag djävulsk huvudvärk och var skit seg. (hade ifs mensen också så de kan ju vara en anledning till segheten också.)Men är det så det blir såfort man överstiger sedan kolhydraterna? får man då denna huvudvärk dagen efter?I imorn ska de bli kräftskiva o all mat kommer ju vara lchf som jag äter iaf, men sen tillkommer ju drickat. (vin) får man alltså en utomjordisk huvudvärk då med både baksmälla och kolhydrathuvudvärk?O sen undrar jag om någon har nå tips om nån god dricka annat än vatten/bubbelvatten o mjölk? nå ql sätt att piffa till det eller få nå gott att dricka till vardags? (har varit läskolist ett tag parallelt med sockerberoende, så man e ju lite bortskämd med gott att dricka sen innan)e de ok att tillsätta citronkoncentrat i vattnet te x?(gärna fler tips på dryck)
Att dricka vin så här i början är ingen bra ide. Du tillför alldeles för mkt kolhydrater genom att dricka. Så du går ur den ketos du ev redan kommit in i. Och att gå i och ur ketos är inte spec nyttigt för kroppen (ska försöka hitta lite evidens för det). Men håller du dig till ett enda glas vin och är stenhård under resten av dagen, samt tillför massor av vatten så ska det nog funka. Men alla är vi olika och alla tål vi olika mkt kolhydrater under en sån här "diet".
Som drömhus skriver, jag skulle undvika att dricka mjölk. Mkt laktos = mjölksocker = kolhydrater. Smaksätt vatten. Själv kan jag ta lite ex funlight eller ta en skiva annanas, låt stå en stund och ta bort den, så bara vattnet får lite smak. Försumbart med fruktsocker. Sen finns det mkt goda örtteer tycker jag.