Inlägg från: danitra |Visa alla inlägg
  • danitra

LCHF tråden 3

teek taak skrev 2008-07-31 13:10:29 följande:

Tack! LCHFmat är mkt enkel. Slänga en köttbit i stekpannan och servera grönsaker till. Men jag är förtjust i mandelbröd. Du vet att LCHF:are inte äter bröd men man behöver ju ha en smörgås då och då. Och då är det mandebrödet som jag tycker alla ska testa. Väldrigt enkelt är det också. 100 gr malen mandel blandas med ett ägg, lite bakpulver, lite salt och grädde tills det blir en kladdig deg. Sen ska man plätta den till en runda på bakpapper och grädda i ugnen vid 250 grader. Sen brer man på mkt smör coh fet ost.
    Ja, just kolhydratssubstitut är det jag saknar. Gjorde blomkålsmos som faktiskt påminde mycket om vanlig potatismos. Sen ska jag göra gratäng på rättika och nu också ett bröd - toppen!
  • danitra

Nu har jag fuskat lite, en liten bit vetebröd, liten bit baugette, ett chips, några små potatisbitar och liiite pasta. Men allt detta utslaget på tre dagar. Var tvungen för att inte bli helt tokig. Men nu är det ny vecka på gång med nya tag.

Jag tror faktiskt att det kommer gå bättre den här gången än sist eftersom jag kommer tillåta små, små snedsteg och inte känna att allt är förstört om jag äter en bit potatis.

• danitra
    Callina skrev 2008-08-04 13:15:33 följande:
    Aha 5%, jag läste för snabbt, tyckte det stod 5 gram Nu har jag hittat sojayougurt i butiken hos mig. Soygurt med blåbärssmak. Någon som vet om den är god?
    Vad är det för märke?

Jag hittade Alpros soyayoghurt med blåbär och den här 10% kolhydrater.
  • danitra

Ikväll blir det "potatis"gratäng och burgundisk köttgryta.

• danitra
    devega skrev 2008-08-05 11:58:42 följande:
    stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)
    Mjölkprodukter och grönsaker.
  • danitra

Nu har jag ätit zucchini-pasta med supermumsig sås (tomatbas, CF, vitlök och parmesan)

• danitra

Jag har mått oförskämt bra, hoppas jag slipper några jobbiga övergångssymptom. När är det dom brukar komma? Jag är inne på v. 2 nu.

• danitra
    Hägris skrev 2008-08-05 19:33:37 följande:
    efter 2-5 dagar tror jag, jag har kört atkins en gång förut och då blev jag oxå avgiftad ochjag drabbas alltid på dag tre. Men jag är verkligen i sockerträsket(flera hg godis per dag) så jag får nog en kraftig reaktion.
    OK, jag har mest varit en pasta- och potatisjunkie. Men då kanske jag klarar mig rätt bra. Eller så kommer det snart...
  • danitra
    devega skrev 2008-08-06 10:33:35 följande:
    åh, det lät gott! vill du dela med dig av receptet?
    Jag höftar lite när jag lagar mat men på ett ungifär:
    2 dl Italiensk tomatsås (ARDITA, mitt favvomärke) (3,8%kolh)
    1 dl CF
    2 stora vitlöksklyftor
    Valfimängd parmesan, riven

Jag vämer upp tomatsåsen och CF, sen bankar jag sönder vitlökarna med flatsidan av en kniv och lägger i. Sen lägger jag i ost tills jag är nöjd - jag vill ha såsen riktigt grumlig av ost.

Zuccinin strimlade jag med potatisskalare (tog bort skalet och använde inte kärnan som kändes för blaskig. Sen la jag ner det i saltat, kokande vatten och lät den koka tills konsistensen var lagom (kanske 3 minuter?). Blandade zucchini och sås i en tallrik - voila!
  • danitra

Usch, fuskade lite idag igen. Men har iaf kört mitt dagliga yogapass som jag borde. Nu ska jag städa!

• danitra
    Fjällräven skrev 2008-08-06 20:26:31 följande:
    Linda1976: Har Max kvar sin LowCarb-burgare? Måste spana efter den nästa gång!Annars gillar jag GI-burgaren, riktigt god!
    Problemet är väl att dressingen innehåller socker om jag inte misstar mig.
  • danitra

Jag har dragit ner på disciplinen lite men försöker ändå hålla mig på matten under veckorna.

Ett riktigt gått recept på tonfisk finns i min blogg om ni är intresserade:
    danitra.blogg.se

Svar på tråden LCHF tråden 3