Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

LoveMyFamily skrev 2008-10-03 14:30:08 följande:
    Ni som skriver att ni inte är sugen på godis och dyl, kommer ni aldrig mer äta typ julgodis, fikabröd , semlor?Jag bara undrar, för mig är det svårt att tänka att jag aldrig mer får/vill äta något sådant.Som sagt jag vill gå ned mina sista 10-15kg och sedan äta sunt.Men jag kommer nog unna mig något gott då och då.
    Ischoklad är väl riktigt lchf-julgodis? Det är väl bara kokosfett och i vårt fall, mörk choklad?

Jag kommer iaf att unna mig fikabröd och annat men kanske delar en bulle istället för att ta en hel för mig själv osv.
  • JewelGirl
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:43:37 följande:
    Svar på #2576
    Ja det är ju gott det här,kom inte in på länken med gick in på kostdoktorn.setråkigt nog har jag en man som inte alls vill äta så här
    Har oxå en make som inte äter lchf, är inga större problem alls, gör bara lite potatis eller vad han nu vill ha till. Tur är så ökar han inte i vikt trots grädde i maten och mer kolhydrater, det kanske inte är så för alla?
  • JewelGirl
    Dame72 skrev 2008-10-03 15:47:16 följande:
    Han kanske inte ökar i vikt. men tänk på att kombinationen kolhydrater och fett i den mängden ändå ökar på insulinet och öppnar upp för fettet att komma in i cellerna. Han kanske inte märker av det nu, men om 10 år....
    Men borde han inte ha ökad aptit om nu insulinet är påverkat? Det hade jag när mitt insulin svajjade men han äter som vanligt. Men ska ha det i åtanke, att laga mat som vi gör nu är ju inget konstigt men att laga en mager och en fet måltid kostar alldeles för mycket i både tid och pengar.
  • JewelGirl
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:50:40 följande:
    Svar på #2579
    ja han behöver då gå upp i vikt ist!så det är ju bra men är det bra mat för små barn då?
    Nej, han behöver tappa i vikt. Men karlar är ju som de är, inte alltid lätt att få de att motionera mer eller äta bättre
    Mina barn äter ännu inte "vår mat" så att säga utan är ännu mest inne på barnmat, skulle de äta vanlig mat så skulle jag ge dom kolhydrater i lagom mängd, tror att växande barn behöver lite sånt oxå.
  • JewelGirl
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 16:00:22 följande:
    Svar på #2583
    Sorry jag skrev lite lummigt där..jag menade at min karl behöver då gå upp i vikt ist
    Aha
  • JewelGirl

Nu sätts viljestyrkan på prov! Har bakat kanelbullar idag, dels för makens skull, dels för att barnen fyller 1 år imorgon och dels för kanelbullens dag

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-04 17:48:52 följande:

Hur är det med balsamvinäger? På min Rödvinsvinäger står det mindre än 0,5g så den är ju ok. Jag har inte kvar flaskan med balsamvinäger och på min creme balsamico i kylen står det inget! Nån som har en flaska som kan kolla för jag hittar inget på livsmedelsverket.
    Jag har en zeta balsamvinäger, denna --> www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx&prod=1576&c=70
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-04 19:27:58 följande:

Den länken fick jag inte att funka, men jag kollade de olika sorterna de hade och det skiljde ju väldigt mycket mellan de olika! Har ju ingen aning om vilken jag har... Men hur kommer det sig att balsamvinäger äe så mycket sötare än vanlig röd/vitvinsvinäger?Vi som hade tänkt äta tomat och mozzarella sallad med balsamvinäger ikväll! Trodde det skulle vara bra!
    Smurfan: Du tar ju så lite av vinägern Du tar väl inga 100ml heller? Kör på balsamvinäger och få inte dåligt samvete, det lilla kan ju knappast göra skada...
  • JewelGirl

Jag kan variera ägg och bacon med ägg och korv. Lite meze-youghurt är gott, brukar ha i lite vaniljextrakt, kanel och psylliumfrön, kanske även lite krossat linfrö.
    Ibland steker jag ägg och bacon dagen innan och äter det kallt på morgonen, det är gott tycker jag.

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:21:29 följande:

Ni som gjort blomkålsris. Det funkar bara på färsk blomkål va? Kan man frysa in det man rivit och ta fram och koka, eller blir det samma sak som att ta köpt fryst blomkål?
    Nu blev jag nyfiken. Har inte hört talas om detta... hur gör man?
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:43:15 följande:

River blomkål på grövsta på rivjärnet (trorjag det var) och sen kokar lite snabbt. Har inte testat det själv än men hade tänkt ha det till currykycklingen ikväll. Problemet är att blomkål var så dyrt just nu! Jag har köpt fryst blomkål för att göra mos på (har fått för mig att det blir bättre, men billigare i alla fall). Så jag vill inte köpa ett helt blomkålshuvud för bara en middag om det itne går att frysa in!
    Det ska jag komma ihåg! Även om det i princip smakar likadant som vanlig oriven kokt blomkål så är det ju roligt med annan form på det
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:51:39 följande:

En annan sak, om det här med fett. Jag är fortfarande mammaledig och har två små blöjbarn hemma så jag har lite svårt att lägga 50:- på ett paket smör... Vad är det som är så illa med det flytande margarinet? Och är det bättre eller sämre än att inte ha nåt extra fett alls?
    Margarin är inte rätt sorts fett helt enkelt. Och skulle det bli så mkt billigare om det vore tillåtet? menar att ett stort paket smör kanske räcker längre än en flaska flytande? Då blir det ju inte billigare ändå.
  • JewelGirl
    tessan8micke skrev 2008-10-05 10:00:50 följande:
    Halloj!Har läst lite i tråden ett tag nu, men inte skrivit något. Jag vet egentligen inte exakt vad LCHF innebär, men jag har i ca 3 veckor ätit så lite kolhydrater som möjligt, samt mer fett än vanligt. På dessa 3 veckor har jag gått ner 4 kg, fantastiskt!Hur som helst, idag får vi gäster och jag undrar om nån har något kul recept på en god efterrätt?Jag har hittat recept på en äppelkaka som verkar smarrig, men i den ska man ha sötningsmedel som motsvarar 1 dl socker, vad menas med det? Vad är sötningsmedel?
    Jag brukar göra pannacotta på 40% grädde, utesluta socker helt och smaksätta med tex kaffe, vanilj eller hallon. Pannacottan blir rätt mäktig på så fet grädde så man behöver inte servera i så värst stora glas
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 10:17:02 följande:

Men är det bättre eller sämre än inget extra fett alls?
    Det är sämre. Rent smör är mer naturligt än margarin.
  • JewelGirl
    tessan8micke skrev 2008-10-05 10:13:15 följande:
    Pannacotta är ju alltid gott, det gör jag rätt ofta (fast då innan jag började med det här så då har jag ju haft socker i).Blir det inte lite tråkig smak utan sockret? Det är ju hur bra som helst om det funkar att göra utan socker och det fortfarande smakar gott!
    Tycker det är jättegott Brukar smaksätta ibland med en pulverpåse cappucino för utslaget på dryga 3 dl grädde upphällt i 4 glas så blir det lchf-okej.
  • JewelGirl

CF är creme fraiche

Maddisen80 skrev 2008-10-12 21:38:57 följande:
    CF????? menar du inte lchf ?
Svar på tråden LCHF tråden 3