Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

De grönsaker som är "förbjudna" är ju de som växer under jord, bortsett från rädisan eller rättikan (minns inte vilket av dom det var)

De ovan jord har mindre kolhydrater i sig.

• JewelGirl
    Bobbenn skrev 2008-08-31 11:58:38 följande:
    Hur ofta väger ni er? Jag har tappat 1 kilo på minre än 1 vecka, TJOHOO
    Väger mig varje dag men det är för att jag är så jeffla nyfiken och kan inte undvika vågen som står i badrummet
    Midjan mäter jag 2-3 gånger i månaden.
  • JewelGirl

Kokosfett är ett enkelt sätt att få i sig mer fett. Man har det i te eller kaffet till exempel som vanligtvis inte är fett alls.
    Sen kan man säkert göra annat med kokosfettet oxå men det är vad jag använder det till.

Pass på bara! För mycket fett (vilket som) och man kan få diarre.

• JewelGirl

Jag använder det i silverpaket från mataffären. Ska dock köpa det i hälsokost nästa gång. Vet inte skillnaden men ska ändå pröva det lite dyrare.

• JewelGirl

I början går många ner mycket men det är oxå mycket vätska som försvinner, det kommer att gå saktare (men fortsatt ner) senare.

Nu ska jag snart iväg och träna styrketräning. Utan att kolhydratladda innan som jag alltid gjort under lchf-kosten. Det går alldeles utmärkt och jag ska idag öka vikterna för 2:a gången under typ 3 mån. Så det gör nytta iaf, träningen. Oavsett om det är lchf som hjälper till eller inte. Jag är nöjd

• JewelGirl
    ric69 skrev 2008-09-01 21:04:06 följande:
    Det ska du vara. Man behöver inte kolhydratsladda av orsaker:kolhydrater krävs för 8+ reps. Det glykolytiska systemet sätts igång och kolhydrat krävs, antingen från kosten eller från glycerol/aminosyror. De som kör pumpträning på 0g kolhydrat/dag utvinner troligtvis en del glukos från fett/protein.Däremot för låga reps räcker det med kreatinfosfat och rent lagrat ATP (adenosintrifosfat) för energi. Mao kan du maxa lika bra utan kolhydrat, däremot inte pumpa lika bra.Rickard
    Intressant. Men om jag orkar 10+ reps då? Det beror ju på lite vilken muskelgrupp jag är på men på bröst så orkar jag 20kg, 10 reps x 5 tex. Men ökar jag till 25kg orkar jag bara 10 reps x 5 innan jag varierar maskin eller/och muskelgrupp. Och rygg/ben orkar jag ju oxå mer än 10+ reps. Det beror väl helt och hållet på vikten man lyfter? En lätt vikt kan man ju hålla på längre med men om man inte får upp puls och känner av något i musklerna gör det ju ingen större nytta men man orkar ju mer än 8+ reps utan kolhydrater.

Jag är novis när det gäller vad som förbränns i kroppen och så beroende på kost men vet att lyssna på kroppen i första hand och så länge träningen ger resultat och jag mår bra under tiden så fungerar det.
  • JewelGirl

Frukt går ju an men det är i mycket små mängder, ingen fruktsallad blir det av det lilla man får äta per dag. Sen är det ju olika från frukt till frukt, det får man slå upp i livsmedelsverkets sökfunktion. Men som sagt, man får inte ihop en fruktsallad av det lilla man får äta. Det är ju knappt att 1 äpple per dag är tillåtet.

• JewelGirl

Men pass på! Vissa bär är ju bättre än andra. Tex hallon är bättre än jordgubbar och frusna (sen ev tinade) jordgubbar är bättre än färska jordgubbar.

• JewelGirl

Enligt livsmedelsverket så har färska jordgubbar 8,3g, frusna jordgubbar 6,4. Hallon färska 4.1 och frusna hallon 5.4 (!). Där blev det tvärtom... Jordgubbar blev bättre som frusna medans hallon blev sämre.

• JewelGirl

Brunkulla: Du kommer att stå still då och då, kroppen tar en liten paus och du hamnar på platå. Det går över efter ett tag och man tickar ner igen men finns inte tålamodet att vänta så prova med att dricka mer vatten tex.

Svar på tråden LCHF tråden 3