Inlägg från: Gnista |Visa alla inlägg
  • Gnista

När "glömmer" barnet sitt modersmål?

Vi hämtade vår son från Colombia för snart ett år sedan. Han var då två år gammal. Han pratade inte spanska då, och pratar fortfarande inte svenska nu förutom ett fåtal ord. Jag har läst någonstans att ett barn som inte hör sitt modersmål på ca tre månader glömmer av det språket helt. Han har inte hört spanska sedan vi var i Colombia.

Igår träffade vi dock några spansktalande i ett varuhus, och sonen blev som förtrollad! Vi gick bara förbi dom och hörde att dom pratade spanska, och sonen började självmant följa efter som i affären. Han gör ALDRIG detta i vanliga fall. Vi gick efter och tog kontakt och förklarade läget, varpå dessa personer började prata på spanska med sonen. Han verkade helt uppslukad av deras prat.

Hur kan man förklara detta? Kan barn komma ihåg mer än vad man tror eller var det en tillfällighet?

• Svar på tråden När "glömmer" barnet sitt modersmål?
  • Gnista

Cerdrica: Tack för ditt svar. Det du skriver spär ju på alla tidigare saker man läst om hur snabbt barn glömmer. Men vaga minnebilder och minnen av dofter, ljud mm ligger ju skert kvar längre ner i ens medvetande. När jag var tre år vad jag på Kolmården och blev lämnad med en ganska avlägsen bekant under typ 30 min (mina föräldrar hastade iväg och skulle göra något viktigt) och detta kommer jag egentligen inte ihåg idag. Men när jag tittar på bilden av detta avsked (min mamma tog en bild just när dom gick), så får jag en olustig känsla i kroppen! Jag kände inte denna avlägsna släkting, kände mig ensam, och detta kommer mitt "omedvetna" ihåg än idag liksom.

Jag längtar sååå tills vår son börjar prata så man kan höra vad han tycker, känner och tänker.

Svar på tråden När "glömmer" barnet sitt modersmål?