Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Tråden för oss med IBS, del 7

Vad bra att du inte ha stressat eller fuskat, jag har tränat så jag känner mig bra

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:45:06 följande:
    Hej! Jodå idag har jag inte syndat och inte stressat så mycket heller så idag mår jag faktiskt rätt så bra! Själv?
  • Maddisen80

Jag ska eventuellt börja praktisera på ett gym i lund, jag har arbetstränat en gång i helsingborg, trivs så bra med de, ja men promenad och lek är träning med

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:53:06 följande:
    Vad bra! Jag borde verkligen också börja träna men kommer mig ju aldrig för. Men ska börja jobba igen 1 sept och då ska jag iaf lösa kort på friskis och svettis som ligger bredvid jobbet iaf har jag tänkt. Nu blir det ju bara promenader med vagnen och lek med barnen som ger lite rörelse.
  • Maddisen80

Det är bara fråga på,de är nog alltid någon som kan svaret . För mig ger mjölk,gluten,mjölkprotein, grovt bröd,lök,starkmat,lök,broccoli,blmkål problem, jag känner vissa perioder att jag kan äta lök och vissa inte.

Saza skrev 2008-07-23 12:54:20 följande:
    Vad välkommen jag känner mej, tack Kanske har en del frågor, eftersom jag inte haft någon att dela min problem med... det är ju inte direkt så att man tar upp det på parmiddagen Men en fråga jag kom på nu... får ni alltid problem med samma saker av det ni äter?Min läkare sa att jag kan försöka hålla koll på vad som ger besvär osv... och jag vet med säkerhet att mjölken ger besvär för mej.Men vissa saker har jag en dag inga problem alls att äta, medans nästa dag får problem direkt av samma sak...Men jag har lärt mej så pass mycket iaf att jag går väldigt i perioder. Ibland inga problem alls och ibland MASSOR av problem... även om det kan gå från dag till dag.Men som sagt, svårt att hålla reda på vilka saker som besvärar en när man ena dagen kan äta det men inte andra
  • Maddisen80

Sorry ,jag såg nog inte frågan . De är bra för uppsvällhet,gaser,illamående de är för de som har kollon irritable eller ibs,läs om de på www.apoteket.se guaribs.
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-23 14:38:29 följande:

Hallå i tråden..Maddisen - Frågade förut om vad guaribs var för något men tror inte du såg frågan. Vad är det bra för? Lös mage, gaser?Saza- Jag minns att jag hade problem med magen när jag var i 12års åldern. Säkert tidigare också. Jag reagerar olika på samma mat, vissa gånger mår jag bra andra inte bra alls. Jag har uteslutit väldigt mycket ur min kost och mår bättre av det. Är mjölkallergiker, tål inte en droppe. Sen har jag plockat bort all mjölmat och allt som heter lök (får gaser av det). Men som du säger är det svårt att veta vad det är som besvärar en. Jo.. en fråga till er som har barn. Har era barn ärvt era dåliga magar?
  • Maddisen80

Vad har du ätit idag? Du få kolla upp de,har du buksmärtor,illamående ?
    Anonym (Ibs ???) skrev 2008-07-23 22:21:26 följande:

Nu händer igen.Magont och akut toabesök.Vad har jag ätit ???Jag tror att jag har ibs efter att har lärt en del.
  • Maddisen80

Hmm de kanske är de som är problemet för mig med för när jag äter gluten och laktosfritt bröd så blir jag jättedålig i magen men de kan vara kolhydrater.

Ät mer rotfrukter de är kolhydrater i de, frukt så som banan. Gö grönsaksgratänger.

Pynta skrev 2008-07-24 00:06:58 följande:
    Apropå gym.Jag har kommit på att magen funkar bäst om jag undviker mjölk och kolhydrater. Nu till hösten har jag planerat att börja träna igen, men då behöver kroppen kolhydrater. Problem!Någon som har någon bra lösning? Hur får jag i mig kolhydrater utan att behöva att äta pasta, ris och bröd?
  • Maddisen80

Jag tycker att de är jättesvårt att ändra kosten, jag är gluten + laktos och mjölkproteinöverkänslig,tål inte stark mat,lök mm.
    Anonym (trött) skrev 2008-07-24 13:43:42 följande:

Är det bara jag som tycker att det är svårt att ändra kosten...? Tycker liksom inte det är entydigt vad jag tål inte tål då det faktiskt beror så mkt på dagsformen. Ibland kan jag äta det ibland inte. Många saker som jag tycker mkt om skulle jag vara tvungen att alltid avstå...o jag är väl optimist och tror att det skall gå bra varje gång och det gör det inte...
  • Maddisen80

Samma här ,jag blir jättelös i magen. bra att de gick över, jo man ska äta rent de sa min dietist med. De är inte lätt att tänka på allt.

Pynta skrev 2008-07-24 16:04:53 följande:
    Jo. Jag märker stor skillnad på om jag äter kolhydratrik kost eller inte. Jag har bytt ut pastan mot bönor och linser ( var lite stökigt i magen i början men det gick över). Har skippat färdiga köttbullar och korv och alla andra typer av halvfabrikat bla. ketchup osv. Och naturligtvis bröd Satsar på att äta så "ren" mat som möjligt, och har nästan helt lämnat det där med kött men äter fortfarande fisk. Mjölk har jag bara i kaffet.Det händer att jag fortfarande kan få attacker men betdyligt mer sällan än tidigare, och då betydligt mycket lindrigare.Tack för tipset ang. rotfrukter. Att jag själv inte har tänkt på det! : )
  • Maddisen80

Hejsan jo jag kan inte äta stekt ägg för då får jag känningar av stenar
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-24 20:15:14 följande:

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera de olika problemen ibs och galla. Då en grej är bra för ibs, men inte för galla. Men jag har börjat kolla och testa vegetariska rätter samt på en allergirecept sida som jag hittade. Har nämligen märkt att jag mår jättebra av paj, men tål inte ägg så en stanning är ju svårt att ha, men jag hittade ett bra alternativ. Sen att bara kunna äta pannkaka, det var hur got som helst utan att få ont i magen.
  • Maddisen80

Nu har jag börjat med guaribs och de fungerar jättebra,de va första dagen idag och man blanda med te så de ska jag ha hela livet. jag är tyvärr förtidspensionär men ska arbetsträna i höst på gym.
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-24 20:32:55 följande:

Tack så mycket!Skulle verkligen behöva nåt sånt. Hoppas bara att det funkar. Har provat så många olika saker för magen men tycker aldrig riktigt att de funkar på mig. Har du hunnit prova det?Skulle vara intressant att höra vad alla här i tråden jobbar med. Tycker ni att ni blir hämmade i ert jobb av era dåliga magar? Jag kan tex. inte ha ett stillasittande jobb. Måste få röra på mig.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7