Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Tråden för oss med IBS, del 7

Stress är inte bra för hälsan eller vikten ,men inte roligt med anfall. jag opererade bort gallblåsan förra året

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:56:00 följande:
    Vinter:Jo självklart spelar stress en stor roll för mig med. När jag växte upp kunde jag aldrig äta frukost på morgonen inför ett prov eller friidrottstävling e dyl och jag fick diarré hela morgonen som tur är så kan jag hantera det bättre och bättre med stigande ålder iaf. Under grav. fick jag typ gallstensanfall och blev inlagd på sjukhus i 5 dagar, de hittade inga stenar men de sa att det var inflammation i gallgångarna eller nåt sånt men de gav mig inga speciella mat rek. e dyl efter det så jag antar att det var en engångsföreteelse. Snacka om att jag blev försiktig med maten efter det, inte kul att åka in på sjukhus när man var gravid i 20: e veckan med twins. Fick ju bla morfin och ketogan pga smärtan när jag kom in akut och det oroade jag mig för hela grav. sen att det skulle kunnat skadat barnen e dyl.
  • Maddisen80

Nä de tror jag inte, men man vet alldrig, men jag ha blivit lite bättre efter de tog bort gallblåsan,men nu har jag problem med gaser. inte bra att ha problem med sömnen .

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 22:07:50 följande:
    Tydligen är det vanligare med gallbesvär under grav. än annars enligt en läkare som jag träffade, pga alla hormoner.Maddison:Ok finns det en koppling gallbesvär och IBS tro?Nej nu blir det sängen här, sömn är ju också viktigt för hälsan och magen och grabbarna vaknar säkert ett gäng gånger inatt och skriker så bäst att ladda med lite sömn först. Hm har förresten stora sömnproblem, pratar i sömnen, går i sömnen, sätter mig upp i sängen och skriker nej mm. Suck läste i TS att det är vanligare vid IBS än annars, det visste jag inte.
  • Maddisen80

hehe okis då vet jag ,då ska jag göra de som du skriver ,tur att de inte är farligt att göra fel

68an skrev 2008-07-22 23:01:04 följande:
    Ska man inte tugga kornen så kan det inte vara annat än granulat, samma som jag skrev om och har tagit själv. Viktigt attd ricka ett glas vatten efteråt hur än du tar dom och ej tugga dom.
  • Maddisen80

Jag ha med dospåsar
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-22 23:02:09 följande:

Oj vad konstigt det blev..Ville tipsa Tvillingmamma om att köpa dospåsarna för det är mycket enklare med dem än att ha inolaxol på flaska..
  • Maddisen80

Det är lugna puckar, hur är läget med dig idag?

68an skrev 2008-07-22 23:02:15 följande:
    Nej!Kanske du redan fått svar av nån om det men jag börjar läsa från där jag var sist
  • Maddisen80

Tackar så mycket för tipset om kebabkött som du gör,de låter väldigt gott,de ska jag börja med

68an skrev 2008-07-22 23:37:44 följande:
    Kebab är döden för mig men då gör jag en egen variant av kebabkött och det funkar jättebra. Då jag lagat detta och andra råkat vara här så har faktiskt alla hitills sagt att det är godare än vanligt kebebkött men det kan ju säkert vara olika. SJälv tycker jag att det är godare men kanske enbart för att jag tål det och sen är det fettsnålare och mycket billigare.Kebabkött500 gr köttfärs1 ½ tsk salt1 krm curry2 krm svartpeppar1 tsk oregano1 pressad vitlöksklyfta 1 tsk soja1 dl vatten1 msk potatismjölBlanda ihop allt till en smet och forma runda längder som du sedan gräddar i ugnen i ca 30 min på 200 grader.Fryses och skärs i tunna chips då det skall användas.Går att äta direkt då det är tinat men jag steker alltid upp det i stekpannan en sväng eller värmer i micron.Servera som kebabtalrik eller i pitabröd.Vill man kan man göra kebabspett av samma smet.
  • Maddisen80

Ja netdoktor är jag medlem på

68an skrev 2008-07-23 12:14:30 följande:
    Kika in på denna sajt så får ni som jag upp ett kort enkätformulär att fylla i för magproblem. Man kan sen fyll i i slutet sin e-post och få info på mail om dessa problem.netdoktor.passagen.se/
  • Maddisen80

köp guaribs,de ska va bra, de ska jag pröva. jag mår ganska bra,de går .

68an skrev 2008-07-23 12:26:59 följande:
    Jo tack förutom en gasfylld mage dom första timmarna av dagen innan jag kommer igång så är det bara bra Måste gå till spisen nu och laga lite lunch. Sen ringa mor o far om dom kommer till oss ikväll. Vi bor 80 mil från varandra så vi sågs inte sen midsommar så dom är efterlängtade, särskilt av dottern.Hoppas du mår bra också och att granulatet hjälper dig! Och som sagt så är det ju ingen fara att göra fel men det ger kanske inte den effekten som det är tänkt om man tuggar kornen Ha en bra dag!
  • Maddisen80

hejsan hur är läget med dig ,hoppas du må bra

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:38:39 följande:
    Ok, tack, får gå till apoteket och kolla vad som finns hemma. Är på landet nu så här kanske det inte finns sånt stort utbud eller så får jag vänta tills jag är hemma i stan igen.
  • Maddisen80

Välkommen hit, hoppas du ska trivas här,de är bara att fråga på . Jag har nyss fått reda på att jag har ibs så de är jättejobbigt. Sen är gluten och laktosintolerant. Men jag rekommendera att köpa guaribs och inolaxol de är bra med ibs magar

Saza skrev 2008-07-23 12:45:55 följande:
    Hittade den här tråden å har läst litegrann, men kanske ska ge mej till känna Jag har IBS och efter graviditeten med min dotter så försvann problemen nästan helt, sååå skönt!Men det började igen när hon var runt 2 år och nu är jag gravid igen och allt e skit igen Jag har slutat med mjölkprodukter så gott det går och det märks faktiskt skillnad, men det är ju en del andra saker som ger en problem... *suck*Har ni haft problem sen länge?? Jag har haft det så länge jag kan minnas, kommer ihåg alla magknip från när jag var liten...Jag har även problem med magmunnen (sk reflux) och jag har hört att även det kan höra ihop med IBS men jag vet inte...
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7