Inlägg från: Tvillingmamma2007 |Visa alla inlägg
  • Tvillingmamma2007

Tråden för oss med IBS, del 7

Saza:
    Jag försöker köra helt mjölkfritt och inte bara laktosfritt alltså. Men ibland är det ju svårt att hitta alternativ om man blir bjuden etc.

Trött:
    Ja visst är det "lustigt" att något man precis ätit kan få en att behöva rusa på toaletten. Flera i min omgivning fattar inte riktigt att det kan vara så...men så är det ju helt klart...ja komplext var ordet.

• Tvillingmamma2007

Halloj i tråden! Idag har varit en mindre bra dag. Åt pastasallad med kyckling och fetaost till lunch, sen jordgubbar och tofuline vaniljglass till efterrätt samt en bit mjuk kaka...och seeen blev det toaletten flera ggr samt magknip som hette duga. Hm tippar på att det var fetan och den mjuka kakan och på att det blev för mycket. Jaja hur mår ni andra?

• Tvillingmamma2007

Mitt största problem är heller inte gaser däremot är magen rätt uppsvälld och blir ännu större vid måltid. Har rätt så uttänjda magmuskler efter tvillinggraviditeten. Största problemet är magsmärtor och akuta toa-besök m diarré sen 2 år tillbaka ungefär. Funderar på att prova inolaxol som det skrivits om här i tråden nu.

• Tvillingmamma2007

Matilda:
    Jag har druckit proviva nu i flera månader till frukost men har tyvärr inte blivit så mycket bättre. Äter även nyttiga bakterier i tablettform.

• Tvillingmamma2007
    IrenerI skrev 2008-08-01 12:49:47 följande:
    Den här tråden lägger jag till favoriter.Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer?
    Låter precis som för mig, min mage blev också rätt paj när jag väntade twinsen även om den varit dålig och känslig sen jag var liten så blev den mycket sämre då.
  • Tvillingmamma2007
    IrenerI skrev 2008-08-01 14:24:41 följande:
    Men det är de jag tycker är så konstigt, att jag har inte haft några problem med magen innan. Kunnat äta igentligen precis vad jag ville, järnmage helt enkelt. Och sen bara pang så blev jag dålig.Hade jag haft några problem innan så hade jag lättare förstått vad som hänt
    Ok jo det är ju sant men det är ju mycket som händer i kroppen under en grav. iofs. Men du får stå på dig för att få koloskopi e dyl själv orkar jag inte. På VC är de så dryga, har bara testat för laktos och gluten här med...och så röntgat magen vid ett akutbesök iofs men det är ju inte fullständigt på nåt sätt men mina symptom stämmer bra med IBS och läkaren verkar tycka att det räcker hm.
  • Tvillingmamma2007
    Vroooooom skrev 2008-08-01 14:29:45 följande:
    Det är faktiskt inte ovanligt att man får IBS efter en graviditet.
    Nej har också hört det men VARFÖR!?
  • Tvillingmamma2007

Till er som bor långt från ett apotek, ni vet väl att man kan beställa från hemsidan numera och få det i brevlådan? Det har jag testat (även fast jag bor nära haha) och det var ju smidigt även fast de inte skickar allt som de säljer i butikerna.

Ja det kanske är hormonerna som gör det fast jag har haft känslig mage/orolig mage/stressmage även innan graviditeten även om det är som värst nu.

• Tvillingmamma2007

Intressant! Jag är dock inte björkpollenallergisk däremot gräspollenallergisk och det har också kommit på senare år...här passar klyschan det var bättre förr helt klart! Haha

• Tvillingmamma2007
    Svar på #342

hehe kan vara så ibland
  • Tvillingmamma2007
    Svar på #344
    Hej och välkommen hit!
    Lustigt att en del mår bättre under grav. medan en del får IBS under grav. Ja det är väl hormonerna som spökar som sagt. Hoppas du får mår bra även efter barnet fötts annars finns ju vi här i tråden som kan stötta varandra
  • Tvillingmamma2007
    Vroooooom skrev 2008-08-02 12:58:27 följande:
    Varje gång nu jag har försökt äta enligt LCHF så har magen brakat ihop. Undrar om det har något med dieten att göra eller om det bara är en tillfällighet.Ni andra som ätit LCHF, har ni blivit sämre först?
    Är det inte för mycket fett i LCHF dieten? För att passa om man har IBS alltså?
  • Tvillingmamma2007
    Vroooooom skrev 2008-08-02 14:46:10 följande:
    Var det ingen som testat LCHF för IBSen?
    Jag har funderingar på att testa eller iaf skära ner på kolhydraterna men är orolig för fettet.
  • Tvillingmamma2007

Jag har också en del gravkilon kvar, mest på magen dock, fast det är mycket skinn kvar också. Man bar ju på 7,1 kg bebisar så det är kanske inte så konstigt iofs men skulle vilja gå ner en 5-6 kg iaf.

Funderar starkt på att testa LCHF: en men äter ej mjölkprodukter för tillfället så det känns som om det kan bli lite torftigt när man inte får äta pasta, potatis, bröd e dyl heller och så är jag rädd för att äta för mycket fett har ju blivit inlagd en gång för gallbesvär och det var efter en beapizza...urk.

• Tvillingmamma2007

I morgon ska jag börja jobba igen efter jag varit föräldraledig i 1 år och 8 mån!! Ujuj killarna är inte helt färdiginskolade på dagis heller då de åkte på magsjuka efter en vecka men imorgon ska de dit igen efter 1,5 v dåliga magar självklart efter varandra också. Hm känner mig redan lite stressad!

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7