Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Tråden för oss med IBS, del 7

Förra året var de en på gymmet som frågade om jag va gravid när jag duschade för jag har fullt med bristningar, nä sa jag ,jag är inte gravid och ha inte varit heller så man blev lite stött

IrenerI skrev 2008-08-03 09:14:07 följande:
    Då kan du gissa hur rolig jag ser ut nu. V.9 och en mage svullen som jag vet inte vad och sen bara ben.. Ser helskum ut.Nåja bara magen växer till sig så lär de väl kanske spri sig lite.Men innan jag blev sjuk så hade jag en tendes till att lägga på mig lite lättare och allt hamnade på magen, aldrig på låren eller rumpan. Och de var så störigt för de såg ju som sagt ut som man var gravid.
  • Maddisen80

Det tycker jag med, hon är har jag aldrig träffats, men när jag sa att jag inte va gravid blev hon lite generad

IrenerI skrev 2008-08-03 12:20:27 följande:
    Vet man inte säkert ska man hålla tyst så är de bara.
  • Maddisen80

Hoppas du få svar snart,för de är en evighet att vänta tyvärr, Tackar så mycket för tipset, är böckerna på engelska eller finns de på svenska?
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 12:27:48 följande:

Jag väntar på provsvar om jag har pollenallergi, har en del andra symptom som tyder på det.Har ni föresten läst böckerna som går att beställa på www.helpforibs.com , de var till mycket hjälp för mig när jag mådde som värst. Speciellt boken "The First Year: IBS" kom med mycket goda råd. Författaren skriver mycket om lösliga vs. olösliga fibrer något som jag har haft nytta av. Finns mycket info samt ett forum på hemsidan också.
  • Maddisen80

Hej,hoppas du har haft en bra helg ,de har jag haft,men lite trött men jag vet ju varför äter enligt rivstart giviktkoll. Hmm konstigt att du ha såna problem Jo de enda de säger ibs ibs eller ulros colit ,men jag bruka se på tv4 fakta okänd diagnos,känner igen mig mycket där

remy skrev 2008-08-03 12:54:28 följande:
    Hej på er! Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!
  • Maddisen80

För jag reducerade bort engelskan högstadiet annars få min sambo översätta hehehe
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 13:49:33 följande:

Böckerna är på engelska men är ganska lättlästa. Där finns bla tydliga listor med olika mat som är "bra" resp. "dålig". Om man vill testa recepten så finns omräkningstabeller för måttenheter på internet.
  • Maddisen80

Så kan jag känna ibland ,men inte hela tiden ,men de är väldigt jobbigt ,jag bruka hoppa in i duschen ibland eftersom man torka så mycket så pappret ta slut

Anonym skrev 2008-08-03 17:16:39 följande:
    Får ni ofta problem med att ni inte känner er helt klara eller kan torka ordenligt efter att ni varit på toa?Känns ofta som om jag inte är helt klar, men det kommer inget mera. Sen när jag ska torka mig så kan jag torka och torka och torka men pappret är aldrig "rent".Jättejobbigt!
  • Maddisen80

Håller med de är väldigt irriterande ibland och man får duscha mycket ,

3barnsmor35 skrev 2008-08-03 23:00:38 följande:
    Jepp, så är det. Jag använder våtservetter för att få bort allt, ibland får man helt enkelt in i duschen. Superirriterande, speciellt om man är på off toa utan handfat men med mjukt toapapper som bara smular sig  *arrrghhh* Jag brukar skoja o säga "sponsrad av Lambi" så vet alla vad jag pratar om.
  • Maddisen80

Hejsan jag tränade med när jag bodde hemma i Timrå ,spelade fotboll med kompisar ,bandy,basket ,promenerade mm . hade problem med uvi och magen ,men läkarna visste inte vad de var. Jag får se vad de säger om sköldskörteln imorgon ,den var bra sist iaf

68an skrev 2008-08-04 12:07:33 följande:
    Såg pratet om sköldkörteln. Jag fick diagnos Hypotyreos januari -07 men pga en icke fungerande v-c fick jag levaxin först i slutet av maj i fjol.Om jag haft det länge vet jag inte men jag märkte att nåt var galet 1,5 år efter att jag fått barn, kring 35 års åldern. Jag öka i vikt utan anledning och 1 år senare vägde jag ca 15 kg mer än då jag var gravid.Jag har alltid varit smal, tom då jag var höggravid så det var en oerhörd lycka att få veta vad som var felet tillslut. Tyvärr har jag fortfarande svårt att gå ner i vikt men jag ökar iaf.Jag fick ju diagnos ibs, ulcerös colit och laktosintolerant som 20 år gammal, -88, men hade stora magproblem redan som nyfödd. Tror inte att jag hade problem med sköldkörteln redan då med tanke på vikten men jag vet ju inte. Jag var träningsnarkoman från ungdsomsåren och sen blev jag anorektiker så visst, jag var kanske smal därför men läkaren sa att det inte är helt ovanligt att en graviditet utlöser sköldkörtelproblem om man är en lite äldre mamma.Sen jag fick levaxin så har inte min mage förändrats på något sätt, varken bättre eller sämre.Är lite nyfiken på hur er läkare diskuterar då det gäller levaxin!Min knalltratt till stafettläkare på v-c lät mig inte höja dosen då jag i vintras låg precis på gränsen, tror gränsen låg på 4,2 och jag på 4 och jag kände ju att nåt hände, att jag blev speedad. Men nej, värdet häl sig inom ramarna då även om det hade förändrats stort sen kollen innan.Läste här på fl om dom som har läkare som ser til både värdet och symptomen men så disk. inte min läkare.Ang. förstoppning så led jag otroligt av det i en period på 3 år då jag var 25-30. Det gick ofta 2 v mellan toabesöken och jag kräktes ofta så då fick jag ät laxermedel dagligen under några år med stor risk att tarmens signaler förstördes för gott men jag hade otroligt tur för när jag efter 2-3 år trappa ner för att se hur det funka så har magen funkat.Visst är jag ofta hård och är jag inte det är det löst, aldrig normalt. Kladdet känner jag väl igen.Känner igen fler saker som du skriver Moirare. Levern tex och vi vet ju inte men hoppas att mina värden bråkade några ggr pga sköldkörteln och inte följdsjukdomen man kan få då man har uc.Hjärtat var tokigt oxå men det är det än, 2 hjärtfel fann dom då det inte gick över av levaxin.Nu blir det långt Ser en sak till rätt ofta på fl och det är mångas psykiska hälsa pga bla tarmproblem. Visst har jag under mina snart 40 år haft svackor. Jag har kunnat tyckt många ggr att jag blivit hårt drabbad av hälsoproblem jämfört med många men sen har jag tagit nya tag lika fort för jag har aldrig velat att mina sjukdommar ska styra mitt liv även om det är svårt många ggr. Tycker att det är så synd att många mår så dåligt, måste ta psykofarmaka, får panikångest osv. Finns det verkligen inte annan hjälp åt er, mental träning, coachning i sättet att tänka, bra böcker i ämnet att läsa, samtalsterapi, hypnos osv. Era sjukdommar ska inte få begränsa erat liv, bara lite. Lider med er som mår dåligt mentalt.Det blev riktigt långt det här. Ha det gott allihopa!Kram
  • Maddisen80

Välkommen hit till ibstråden ,vad många de är som har fått diagnosen ibs. Du få ta ett blodprov på järn i armväcket. jag är trött och illamående,buksmärtor mm
    Hon o Han skrev 2008-08-04 14:56:00 följande:

en till med IBS samt Crohns ! Det tog 3 år men jobbiga och många undersökningar innan läkarna ställde diagnoserna. Allt började på en utlandssemster och las in på dropp där nere, sen när jag kom hem startades provtagningarna. Dom trodde de berodde på en salmonella infektion. Men de slutade inte efter 2 antibiotikakurer. Läste i tråden att det var vanligt med järnbrist, hur får man reda på det ? Jag är fruktansvärt trött i perioder nått tips mot det? Det tär mycket på förhållandet när man är så trött och mår kasst så ofta. (mkt illamående) Sen såg jag att de skulle finnas en tråd för oss med crohns någon som har länken? Ha en så bra dag ni kan alla =)
  • Maddisen80

Jag har gjort koloskopi och en gång hittade tjocktarmiflammation så fick antibiotika .

Vroooooom skrev 2008-08-04 15:18:39 följande:
    Är det inte lite lustigt att vi är så många med sköldkörtelproblem och B12- och järnbrist?Det får en att fundera lite över IBS-diagnosen. Jag har ju en lite hemmasnickrad teori om att IBS egentligen är flera sjukdomar.Jag ska ju, i slutet på året eller början på nästa år, äntligen få göra en koloskopi utav tarmen. Ska bli intressant att se vad de hittar. Jag misstänker dock att de kanske inte hittar så mycket.Om någon vecka ska jag också göra en ultraljudsundersökning utav halsens mjukdelar eftersom att jag fått (värre) besvär av min sköldkörtel under graviditeten. Det ska bli spännande.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7