Tråden för oss med IBS, del 7
Hallå i tråden! Här har ni en "ny" IBS: are...om det nu är det som sagt.
Hallå i tråden! Här har ni en "ny" IBS: are...om det nu är det som sagt.
Miss Pinky:
Har haft problem med magen i många år lite från och till men det blev mycket värre under min graviditet och har fortsatt så även efter grabbarna föddes. Under själva graviditeten så kunde de ju inte göra så mycket och nu efteråt har de röntgat magen och tagit blodprover för laktos och gluten mm men inte hittat nåt. På vårdcentralen så var de snabba att dra slutsatsen IBS även fast de inte gjort gastroskopi/koloskopi e dyl.
Äta i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt som det står i TS känns långt borta när man är föräldraledig med två ettåringar! Kanske blir det bättre i höst när jag börjar jobba så smått igen, då får jag väl äta lunch ifred iaf och gå på toa ifred
Stressar gör jag med fast försöker följa "kostråden" iaf.
Att sömnproblem förekommer oftare hos personer med IBS visste jag inte. Jag har sjuka sömnproblem, pratar i sömnen, går i sömnen, förvirrningssyndrom typ nattskräck nästan varje natt! Sjukt jobbigt och trött blir man. Dessutom så har killarna sovit väldigt dåligt med detta första året. Lite bättre nu men det har varit gräsligt.
Miss Pinky:
Nej jag har inte planerat att genomgå några fler undersökningar just nu. Vårdcentralen suger minst sagt, och jag orkar inte fightas för att kolla upp nåt mer inte för tillfället iaf. Ska försöka undvika mjölkprodukter och annat som kan reta magen och sköta mig så får vi säl se hur det blir. Har inte fått några mediciner. Är lite slut, magen kollapsade nyligen totalt för ett par veckor sen, bara spydde och hade diarré en hel dag så jag blev så uttorkad så att jag var tvungen att åka in akut. De trodde att jag åkt på vinterkräksjukan och tog massa prover. Lite lustigt var att de hittade clostridium difficile som kan orsaka diarré men de trodde jag bara var asymptomatisk bärare av den vilket 3% av befolkningen tydligen var.
Anonym (trött):
Har du kollat HB hos BM nyligen? Ibland tycker jag att de ordinerar järn i onödan eller ofta i för hög dos vilket ju kan ställa till det för magen. Jag klarade mig på väldigt liten extra dos järn när jag väntade mina tvillingar
Anonym (trött) skrev 2008-07-22 10:15:30 följande: