Inlägg från: Anonym (Matilda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matilda)

Tråden för oss med IBS, del 7

Hej!

Ny här! Underbar tråd att hitta då man känner igen sig i mycket!

Fick min diagnos för några år sedan. Har gjort både gastroskopi, rektoskopi och koloskopi men de hittade inget på någon av de undersökningarna.

Har blivit utredd men det har tagit många år med många olika läkare, bättre och sämre sådana. Jag har fått kämpa för att få de undersökningar som jag gjort och inga av dem var särskilt trevliga.

Läkaren som jag går hos nu brukar skriva ut inolaxol (receptfritt) som jag i vissa perioder mår bättre av. Jag har även provat Egazil men fick så ont i magen att jag var tvungen att sluta. När vi pratade sist nämde han att jag kunde prova ett läkemedel för de som har epilepsi för det skulle kunna fungera lugnande på tarmen. Åt för några år sedan cipramil och av dem blev både jag och tarmen/ magen lugnare. Vet av egen erfarenhet att man lätt blir nere och tappar livsgnistan av ständiga magproblem. Är ibland svårt med sociala kontakter när man ständigt måste veta vart toan är och mår illa var och varanan dag. Inte så lätt att planera för middagar, träffar och dyl.

Jag har plockat bort mjölk, mjöl, lök, vitlök och en massa annat ur min kost. Mår bättre men mår inte alls bra.

Jag tycker att det är värst med alla gaser man får i magen!!

Hoppas att ni alla får må bättre. Det gäller att inte ge upp!!

Kram på er!!

• Anonym (Matilda)

68:an

Tack så mycket!!

Har för mig att jag har provat Dimetikon ( vet att jag provat minifom för länge sen och det har ju samma verksamma ämne som dimi) men att det inte funkade alls. Jag gav det kanske inte nog tid. Har även provat Imogaze tyckte inte att de gav någon avsevärd effekt första gångerna och nu verkar jag ha slarvat bort dem..

Skönt för dig att du har hittat ett läkemedel som funkar på dig!! Skulle bli överlycklig om jag hittade ett för mig..

• Anonym (Matilda)

Maddisen80:

Tack så mycket!

Det jag tycker är värst är att läkare + dietister är så okunniga om ibs. Dietisten jag var till bekymrade sig bara över att jag inte åt allt. Varierad kost. Hon brydde sig inte om hur jag och min mage mådde. Så jag gick bara dit två ggr. Kändes som jag visste bäst själv.

Har aldrig hört talas om den dieten. Hoppas att det funkar på dig!! Ska bli intressant att hör sen hur du mår av att äta den maten. Så du ska alltså inte äta något annat alls än den maten. Frukost lunch middag?

Vad är guaribs?

Alla andra:

Skulle vara intressant att höra om det är någon fler än jag som har problem med att bli gravid. Om det kan ha nått med Ibs:en att göra. ( man mår ju inte speciellt bra ) Vi har försökt i 3 år snart. Har genomgått utredning men det finns inget fel på någon av oss.

• Anonym (Matilda)

Maddisen 80-

Vilken tur att du har hittat en bra dietist!!

Nja.. vet inte vad barnlösheten beror på.. kan nog vara lite vad som helst.

Du skrev innan att det var svårt att träna.. du får göra som jag och köpa dig en spinningcykel så kan du vara hemma och träna..

• Anonym (Matilda)

Inolaxol funkar.. Precis som Maddisen säger..

Kopierat från FASS...

Hur verkar Inolaxol?
    Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Inolaxol innehåller växtfibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som av fiberrik kost. Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföringskonsistens.

Maddisen vad är guaribs.. hittade inte det när jag letade på Fass. Vad bra att du hittat ett sätt att träna hemma.

• Anonym (Matilda)

Anonym Trött:

Tack så mycket!! Skönt att det gått så bra för dig.. Man har ju nog med magen tycker man. Men det skulle vara intressant att veta om det kan finnas ett samband.
    Stort grattis till din graviditet!!
    Min mage klarar inte heller järntabletterna så jag har fått järnsprutor vilket var kanon! Blöder mycket vid mens så jag får lågt järnvärde av det.

• Anonym (Matilda)

68:an:

Låter bra om det är så. Lyckos dig som bara behövde titta på din karl..

Maddisen:

De behöver inte bli gele. Det blir de ju i magen. Jag häller mitt i ett halvt glas med vatten. Rör snabbt om och sväljer. Sen dricker jag ett stort glas vatten till.

• Anonym (Matilda)

Har tyvärr inget supertips åt dig men när min mage var så blev den bättre i längden av att jag åt inolaxol. Då jag hade det som värst så vred det om i magen då och då ( får sen sitta på toa tills magen är tömd). Kanske några ggr i veckan och då var det inte kul om man inte var nära en toa. Sen när jag började med inolaxol så hade jag inga "omvridnigar" på hela tiden jag åt det. När jag sen slutade kom de tillbaka men inte så ofta.

Hoppas det går bra för dig imorgon!!

Jag brukar alltid kolla upp var alla toaletter är så jag har koll. Då behöver man oroa sig mindre.

Anonym skrev 2008-07-22 12:39:50 följande:
    varit inne o tittat en del i tråden pga av min hemska mage som blivit så illa att det inte gå leva en enda normal dag längre :( utan och veta vart nästa toa är. i mon ska vi på skara sommarland :( hmm ja det borde va kul men man vet ju hur det komme bli!! någon som ha något tipps på vad som kan lindra ibs extra mkt? använder imodium + i bland. vissa gånger funkar det andra inte. tycker det är så pinsamt att alltid behöva rusa iväg för ja får sånna magsmärtor
  • Anonym (Matilda)

Precis.. Det gäller att vara snabb..

Anonym (Glad ) skrev 2008-07-22 20:55:16 följande:

Ett litet tips, när du hällt pulvret i glaset och fyllt på med lite vatten ,drick omedelbart, sedan ett helt glas till. För om pulvret får ligga några sekunder för länge så är det vidrigt att svälja den svällande sörjan! Lycka till!
    [/citat]

Vad roligt att så många mår bra av inolaxol! :)

Ett tips..
    Köp dospåsarna! Är mycket bättre med dem än att ha det på flaska.
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:12:27 följande:
    [citat]
    Jag vill också prova...vilken ska man testa? www.apoteket.se/rd/d/3172&...
  • Anonym (Matilda)

Oj vad konstigt det blev..

Ville tipsa Tvillingmamma om att köpa dospåsarna för det är mycket enklare med dem än att ha inolaxol på flaska..

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7