Tråden för oss med IBS, del 7
Tack för en ny tråd!
Tack för en ny tråd!
Anonym (sara) skrev 2008-07-03 14:50:23 följande:
Anonym (sara) skrev 2008-07-03 10:59:54 följande:
Jag ser att det sägs att magproblem och kinamat inte är någon hit men så är det inte för mig som har både ibs och ulcerös colit. Min mage älskar asiatisk mat och fyra små rätter tex funkar perfekt. Men sen kan det ju bara skilland på fräsch och mindre fräsch kinamat, frityrolja osv.
Fet, rökt barbegue mat är en värre grupp för mig.
Saker som jag får passa mig för är fet fisk i kombination med fet sås, tex lax med hollandaisesås, laxen går bra men utan sås eller tex en kall sås på gräddfil.
Samma sak är det med potatis i kombination med fett, där slår magen bakut ibland också men just dessa saker kan gå bra 1-2 ggr men sen skiter det sig. Däremot har jag aldrig haft den turen med lax o hollandaisesås.
Något som min mage inte heller gillar är kaffe och sötsaker men sötsaker tror jag ingen mage uppskattar. Kolsyrad läsk älskar den inte heller så ibland då jag gör drinkar väljer jag hellre annanas/kokosjuice. Men som sagt så är detta med magen så individuellt och en sak gäller inte för alla.
Anonym Matilda!
Välkommen!
För geaproblemen rekomenderar jag att du provar Dimetikon från Apoteket.
Köp en liten burk och testa med att ta 2-4 kapslar/dag. Alltså 1 kapsel 2-4 ggr/dag. Har du tur märker du effekt redan efter en dag men ät varje dag dessa kapslar så ser du om dom hjälper dig eller inte, om dom gör det så ber du din läkare skriva ut stora burkar. Denna medicin är billig och guld värd för mig som inte skulle kunna umgås med folk om jag inte hade den. Biverkningsfri är den också.