• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • Elpida

Ja, vi bor här i Grekland, och är utskriven från sverige, så jag har inga vård rättigheter i sv. Om det skulle behövas skriver jag in mej i sverige igen förstås. Det verkade på läkaren som om vi skulle komma och åka många ggr.....Dom vill inte operera förrän han blivit 5 månader minst, det är bara om bråcket inte går tillbaka som dom opererar tidigare. Barnkirurg finns bara på ett sjukhus här , ska dock fråga en läkare till om vad hon säger. Varje gång han gråter så öppnar jag blöjan för att se om det är bråcket, nojjig...

• Elpida

Oj, är det så vanligt, hade jag ingen aaaning om...
    Men borde inte det ha upptäcks på neo eller tidigare, eller kan det bara komma så där??? I går på morgonen var han hos ögonläkaren för undersökning och han gallskrek, ingen mild behandling precis, kan det ha trollat fram bråcket.

rosiee
    AHHHH trycka tillbaka bråcket..... vågar knappt ta på det nu... Gör inte det ont??

Vi upptäckte det i går, ha inte sett det tidigare, idag har bråcket kikat fram 2 ggr redan... håller det på så hela tiden??

• Elpida

Rosie
    Ok, va bra då vet jag. Läkaren sa inte så mkt till oss, bara att vi skulle planera inte op strax efter att han blivit 5 månader, om det inte är så att det inte går tillbaka.Vet du om det kan bli akut eller farligt på ngt sätt??

Han har reflux och kolik också, så när han har ätit, får han ont i magen och mår illa, de 2 ggr bråcket kikat fram idag var efter maten...hoppas att det inte håller på så hela tiden. Hur länge gick din kille med det andra ggn innan han opererades?

• Elpida

rosiee
    1000tck för svar!!! nu vet jag lite mer, känns bra att få svar från ngn med egen erfarenhet!

• Elpida

Tack, det är så skönt att höra att det går bra! Han kanske inte ens har kolik...vi kanske inte har upptäckt bråcket tidigare bara..

Blir det sämre kommer jag att be om op tidigare, tycker det verkar onödigt att låta honom lida.

• Elpida

Godmorgon allihop!!

Denna natten var inte kul.... Dels hade han ont i magen och kräktes pga refluxen (det bara rinnen lite i mungipan, men även 3 timmar efter han har ätit), sen har vi det här nya med bråcket och det åker verkligen in och ut HELA tiden, det ploppade säkert ut 10 ggr inatt, då skriker han och när det gått tillbaka är han lugn igen.
    Vad anses som stort eller litet?? Skulle tro att bulan är 5x1,5cm ungefär.
    Kan de växa och bli ännu större?

• Elpida

Höjd x bredd
    Nej, så stort verkar inte Teo's bråck vara , dessutom sitter det lite högre upp. Jag blir bara SÅ trött, jag måste tända alla lampor och sätta på tvn när jag ammar för annars somnar jag. Dottern ligger i vår säng så jag kan inte lägga honom där, annars hade det varit en lösning.
    Hoppas att det blir lugnare några nätter för så här orkar jag inte ha det i 5 månader.

Nu är det över 30 grader ute och det ska gå upp till 37 PUST!!! Det får bli en innedag idag!

• Elpida

Ännu varmare i dag!! Pust!!

Han äter inte speciellt ofta som väl är, han brukar hålla sej till 3 timmars pass och på natten händer det att han sover 4 timmar.
    Om han skriker, pluppar bråcket ut lättare då? Jag menar att jag föredrar att ta upp honom redan när han gnäller än att vänta i så fall, om jag nu kan förhindra att han börjar skrika.

I natt har han varit ganska lugn, det var mest magen som spökade men ändå lugnt.

Ja fortsätter det som i går och förrgår kommer jag be om op tidigare, det finns ju gränser vad man orkar, även som mamma...

Jag har bokat tid hos vår barnläkare på måndag får jag se vad hon säger.

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?