• Mamma S

Vätskeersättning - hur mycket?

Min dotter behöver periodvis vätskeersättning, har köpt Resorb på apoteket eftersom hon gillar den (apelsinsmak). Men nu undrar jag hur mycket hon kan få per dag, finns det någon gräns? Eller kan man ge hur mycket som helst? Sökte på Fass men får inga träffar på Resorb... Någon som vet??

• Svar på tråden Vätskeersättning - hur mycket?
  • Knosan

Har inget bra svar på din fråga, men min dotter, 2 år, står också på vätskeersättning periodvis. Vi ger henne runt 50-100 ml per dag utblandat i sin sondvälling, som hon har som måltidsdryck, samt morgon och kväll. Är det ordinerat av någon läkare så borde väl han/hon veta?

Min dotter har kort tarm, så vid minsta snuva hinner hon inte ta upp tillräckligt med vätska.

Från vilken ålder kan man ge den "vanliga" resorb?

• Mamma S

Resorb är från 3 år. Vi har inte fått detta ordinerat av läkare, utan från vår tarmterapimottagning. Borde såklart fråga dom hur mycket min dotter ska ha ungefär, men jag glömmer bort det varje gång jag pratar med dom...
    Nu har hon fått två brustabletter per dag utblandat i juice, varje tablett löses upp i 120 ml vatten. Det jag tänkte mest på var om hon kan få i sej för mycket salt genom vätskeersättningen, men då ska man nog dricka rätt mycket sådan.

Tack för svaret i alla fall!

• Knosan

OKej 3 år, då är det knappt ett år kvar. Den andra smakar ju bara saltvatten. Inte konstigt att det är svårt att få i henne.

Undrar om man kan blanda 1/2 brustablett med samma mängd vatten?

• Mamma S

Har du provat att göra vätskeersättning själv? Det gör jag ibland, och blandar några matskedar i en mugg juice eller saft. Funkar bra!

• Knosan

Matskedar salt eller?

Problemet är att hon inte dricker juice eller saft. Eller hon dricker det eg gärna, men hennes mage blir ännu sämre av söta saker, så det blir liksom en ond cirkel.

Fast med tanke på det ska hon kanske ändå inte ha vanlig v-ers ändå då. De är ju rätt söta. Tänkte inte på det.

• Mamma S

Nej, inte matskedar salt...!

Jag menar att jag blandar några matskedar vätskeersättning i juice eller annan dricka, så märker hon inte att det smakar annorlunda. Förstår att din dotter inte bör få i sej så mycket sött, men kan du inte blanda det i sockerfri saft då?

Jag tar 1 liter vatten, 2 msk socker och 1/2 tsk salt, kokar upp, låter det svalna, ställer i kylen. Bra att kunna om man plötsligt behöver vätskeersättning och den köpta är slut eller så.

• Knosan

Nej det är klart att du inte menar matskedar salt!
    Hur dum i huvudet får man bli!!!

Vi har fått v-ers på recept, så vi har rätt många askar hemma. Har nog aldrig hänt att jag har fått blanda, men det är ju bra att ha ett recept ändå.

• Mamma S
    Knosan skrev 2008-06-08 22:40:58 följande:
    Nej det är klart att du inte menar matskedar salt!Hur dum i huvudet får man bli!!! Vi har fått v-ers på recept, så vi har rätt många askar hemma. Har nog aldrig hänt att jag har fått blanda, men det är ju bra att ha ett recept ändå.
    Haha, ja att få i sej några matskedar salt på en gång är nog inte så hälsosamt...
  • Natalianattis

Skulle bara vilja lägga till att man aldrig bör rehydrera barn vid ev. vistelse i varmt land, kräkningar eller diarre, med endast juice eller exempelvis coca cola. Innehåller för mycket socker och i princip inga elektrolyter alls. Tyvärr är det många föräldrar som gör det misstaget att ge endast juice. Mår barnet illa så ge även kallt vatten med resorb. Att drick det rumstempererat är varken roligt för barn eller vuxna när vi mår dåligt. Resorb i juice borde dock gå bra i mindre mängder. Barn som har inflammationer i tarmen och diarré bör man dock inte ge för mycket juice+resorb eftesom att sockret kan förvärra inflammationen. Bland annat därför man tog bort " resorb junior plus" från marknaden när den kom. Innehöll för mycket socker. Gör som alla barnläkare och ha alltid med resorb i resväskan när du reser ifall att ditt barn skulle förlora en massa vatten och ev salter vid exempelvis värme, diarré och kräkningar. :)

Svar på tråden Vätskeersättning - hur mycket?