Inlägg från: Madeleine |Visa alla inlägg
  • Madeleine

Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!

Jag säger inte att det inte finns läkare som är fantastiska men jag har då stött på några riktiga ufon. När jag var i vecka 34 gick jag till läkaren eftersom jag misstänkte vattenavgång. Min misstanke bottnade i att jag i ett antal nätter vaknat vid flera tillfällen och det var nya blöta fläckar på lakanet. Hon tittar och säger att det absolut inte är vattenavgång.

Då frågar jag; vad är det då? Jo det är bara flytningar förstår du, otroligt vanligt när man är gravid. Jag svarar emot och säger att flytningar kan väl inte vara så stora. Jo då abslolut.

Sen gör hon ett tillväxt ultraljud (på min inrådan) och sätter sig framför sin datorskärm utan att säga ett ord till oss. Sen följer fem minuter av oj då, hmmm, aha, nämen oj osv. Efter fem min säger min extremt tålmodiga sambo!!!
    Nu får du faktiskt tala om vad du ojar dig över för vi lir faktiskt nervösa här.

Läkaren harklar sig och säger jo detta ser inte bra ut. Du är bara i v 34 och din bebis väger redan ca 3500 gr i magen och om du fortsätter att äta på detta viset så kommer du få ut en femkilos klump!!!

Jag blev helt chockad!!! Jag gick hem med huvudet mellan bena och tänkte att nu ska jag inte äta mera. Jag var ledsen och deppig hela kvällen, gick till min sambo och sa jag vill tillaka till en ny läkare i morgon, jag köper inte detta. Sambon sa du ska alltid ha en secon opinion, var nu lugn och lita på henne hon är ju ändå läkare.

Sagt och gjort jag fick min vilja igenom. Träffade en (snygg, charmig manlig) läkare so titade mellan bena i EN sek och sa: Detta är en KLOCKREN vattenavgång! Vilken läkare träffade du igår egnetligen? Otroligt oproffsigt av henne var svaret!!! Du lir igångsatt inom tre dagar om det inte händer av sig självt.

Dagen efter hände det. Det tog 3½ timma från att jag kom in på sjukhuset till lilla flickan var ute, och vet ni vad? HON VÄGDE 2620 gr!!!

Med etta vill jag bara säga, lita inte på alla läkare som säger att ni har flytningar osv, då får du vara en jobig idiot i så fall men tänk om jag inte hade gått till en annan läkare dagen efter???

• Svar på tråden Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!
  • Madeleine

Man blir fullkomligt vansinnig!!!

Felicia6 skrev 2008-06-01 16:27:09 följande:
    Jag fick oxå höra att det var flytningar och slemmisen och att vattnet absolut inte hade gått.. tre dygn efter (som tur var) så blev jag igångsatt iaf och tror ni det fanns nåt vatten? nope
  • Madeleine

Ha ha, ja det betyder det!!! hmmm

Kornblume skrev 2008-06-01 16:26:05 följande:
    Vilken klant! Har ocksa träffat en hel del klantiga - gynekologer särskilt faktiskt. Vilken kommentar om ätandet desutom! Men betyder detta att alla snygga charmiga läkare är bra läkare??? (obs skämt!)
  • Madeleine

Kändes bara lite mycket att ha det i snitt fyra ggr per natt!

Teskedsmamman skrev 2008-06-01 16:32:10 följande:
    Som sagt, känner man en viss tvekan ska man definitivt ha en "second oppinion"....Men visst kan man ha flytningar som ger blöta fläckar på lakanet! Eller uppför sig som om man har kissat på sig (har själv haft det och jag hade MASSOR med fostervatten)... då ska man ta på en binda och åka in till förlossningen så kan de kolla om det är flytningar eller vattenavgång.
  • Madeleine

Åhhh jag blir vansinnig, fattar dom inte hur allvarligt det här är, det verkar hända den ena efter den andra!!! Bah

FrökenJ skrev 2008-06-05 22:17:39 följande:
    Jag var inne på undersökning kl 11 för återkoll av misstänkt vattenavgång (v 32) De hade nämligen konstaterat det dagen innan... Läkaren gjorde en grundlig gynundersökning och menade att det var en infektion som gav flytningar och skrev recept på vagitorier. "Börjar det rinna vatten så har jag fel" sa han och släppte hem oss!Vi åkte hem och en timme senare startade värkarna!Vår son föddes på kvällen.. Samma läkare arbetade fortfarande och sa lite muntert att han visst hade fel.. Det kan man ju lugnt säga!
  • Madeleine

Hej,

För det första var inte längden på barnet under kurvan för medelvärde enligt min läkare utan snarare tvärt om för att vara född i v 34. Däremot hade det varit kortare än genomsnittet vid normal födelsetid. Så av vilken anledning ska jag inte klaga på läkaren? Som gjorde ALLT fel. Varken pedagogik eller kunnig i vad som gjordes. Borde verkligen anmälas och kanske inte bara det om fler bahandlas som jag gjorde!!!

allaminaliv skrev 2008-06-09 00:06:12 följande:
    Så här förklarade barnmorskan för mig viktuppskattningen vid tillvUL:Man utgår från en längd på barnet som motsvarar ett medelvärde på barns längd i denna vecka (normalt gör man tillvUL i v 32). Med hjälp av antagen längd gissar man då vikten genom att mäta tjockleken på lår bla.Så klaga inte på läkarens viktuppskattning, då ditt barn verkar ha varit kortare än genomsnittet.
  • Madeleine

Ja det sas ingenting om en felmarginal och en felmarginal på nästan ett kg är ju att ta i i överkant enligt både mig själv och andra läkare jag har berättat historien för.

ewamarie skrev 2008-06-09 10:01:36 följande:
    När man gör tilväxtultraljud, precis som du skriver vanlien i V32, så mäter man längden på lårben, diametern på skallen samt diametern på buken. Skallen och lårbenet är de lätta delarna att mäta. Består ju av sklett och är den storleken som man mäter. Diametern på buken är ju däremot svårare att mäta eftersom bebisen "övningsandas"  och buken på så sätt  blir större och mindre hela tiden. Man mäter därför buken 4 gånger och tar sedan ett medelmått av de 4 måtten man redan fått fram.Märkligt dock att läkaren var så säker på vikten. Dom brukar ju alltid säga att det finns en felmariginal.Nej, jag tycker verkligen att läkaren borde få sig en tillsägelse!!!Grattis till flickan
  • Madeleine

.

Mamma till Nova 4 månader
  • Madeleine

puff

Mamma till Nova 4 månader
  • Madeleine

vill att så många som möjligt ska läsa detta!

• Madeleine

Ja jag fattar inte heller, sen hade hon ju inte ens rätt!!!

Linnpinn skrev 2008-08-08 07:26:52 följande:
    Fy vad tråkigt att du blev så dåligt och oproffsigt bemött. Själv kan jag inte låta bli att reagera på hennes sätt att oja sig över att bebisen var så stor och att det skulle vara något dåligt. När vår son föddes vägde han 5 kg precis och jag förstår inte vad som skulle vara dåligt med detta. Tre dagar innan han föddes gjorde vi ett UL och trots att läkaren måste ha sett att sonen var väldigt stor kommenterade hon inte detta utan sa att allt så bra ut.
Svar på tråden Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!