• Fidget

Ekskiva som bänkskiva i kök - funkar det tror ni?

Ååh, jag har sådan ångest! Renoverar köket och lägger in oljade ekplank till golv med ett vitt högblankt kök. Skulle vilja ha en mörk bänskiva, dock ej valnöt, och funderar på om man skulle köpa en vanlig ekskiva och mörkbetsa den? Tror ni att det blir mycket fläckar? Vattenflävkar kanske syns jättebra? Hur ofta tror ni att man måste behandla den?

• Svar på tråden Ekskiva som bänkskiva i kök - funkar det tror ni?
  • RAF

Hej

Vi har en ekskiva och det fungerar bra. Har oljat in den en hel del och vi är väldigt försiktiga med vatten på den.
    Mitt problem har varit att hitta ett diskställ som går att ställa på den. Behöver ett med en bricka under som skyddar mot vattnet men det tycks vara svårt att hitta (startade just en tråd om det!)
    Den är allfall väldigt snygg och jag är jättenöjd. Har för övrigt också vita luckor. Vi har en stor ö i mitten av köket och där la vi på en svart granit skiva för att bryta av.

• Fidget

Det är ju lite synd att man måste vara så försiktigt och jag är lite orolig att den blir ännu ömtåligare om den är bestad - kommer aldrig att kunna bestämma mig

• RAF

Vet inte hur försiktig man MÅSTE vara men jag tar väl hand om den allafall.
    Det måste ju gå att slipa ner lite om något blir förstört?

• penni

vi har ekskiva hela med nersänkt köksbänk, men oljar man in den riktigt från början är det inte så farligt med vatten. Vi har inte en fläck, men så oljade vi den typ 7ggr från början ;) sen typ 2-3 ggr varje år.

• sabina82

personligen skulle jag inte ha trä i kök. för opraktiskt enligt mig då trä kan svälla och bli förstört. Jobbigt när man måste försiktig när man arbetar i köket, man tillbringar ju en hel del tid där tex.
    Kör hellre laminat eller granit.

Lycka till !

• Fidget
    sabina82 skrev 2008-05-25 18:11:33 följande:
    personligen skulle jag inte ha trä i kök. för opraktiskt enligt mig då trä kan svälla och bli förstört. Jobbigt när man måste försiktig när man arbetar i köket, man tillbringar ju en hel del tid där tex.Kör hellre laminat eller granit.Lycka till !
    Ja, det vore ju kanonskönt! Men jag skulle vilja hitta en snabbare lösning - det är 6-8 veckors leveranstid på de flesta skivor och vi har redan varit utan kök i 9 veckor Stenskivor är också jättesnyggt, men vanligt svart granit i vårat kök skulle kosta 40 000 kr och det tycker jag inte att det är värt!
  • sabina82

jobbigt. vi har en laminatskiva valnöt i vårat kök, är verkligen supernöjd med laminat. slitstarkt och tåligt !
    tyvärr är det ju ofta några veckors leveranstid oavsett skiva..

• hesama

Jag rekomenderar det INTE! Ångrar ihjäl mig att jag valde massiv ek som bänkskiva. Har oljat och oljat och oljat in som en galning, varit försiktig osv. Visst är det snyggt - men hur kul är det egentligen att vara skiträdd om sin bänkskiva?
    Jag var bortrest några dagar och min kära sambo hade missat en kaffefläck på bänkskivan ( han är ju inte lika försiktig och torkar lika frenetiskt som mig) vilket har reulterat i en skittråkig mörk fläck som inte går bort - skittråkigt..

Nej den får sitta kvar där tills jag har råd med att sätta dit riktig sten istället..

• Fidget
    hesama skrev 2008-05-25 21:19:19 följande:
    Jag rekomenderar det INTE! Ångrar ihjäl mig att jag valde massiv ek som bänkskiva. Har oljat och oljat och oljat in som en galning, varit försiktig osv. Visst är det snyggt - men hur kul är det egentligen att vara skiträdd om sin bänkskiva? Jag var bortrest några dagar och min kära sambo hade missat en kaffefläck på bänkskivan ( han är ju inte lika försiktig och torkar lika frenetiskt som mig) vilket har reulterat i en skittråkig mörk fläck som inte går bort - skittråkigt.. Nej den får sitta kvar där tills jag har råd med att sätta dit riktig sten istället..
    Åh, jag förstår - gud vad jobbigt! Man kanske skulle vara tålmodig och vänta då.... Ikväll måste jag bestämma mig, börjar montera köket imorgon!
  • fru vanheden

Vi har en ekbänkskiva i köket...Vi köpte köket på kvik.

Bänkskivan tål inte mina rostfria mått, det blir stora svarta ringa precis som hemska brännmärken i skivan efter dem!
    Och likadant med mina plåtburkar som jag har tex mjöl och flingor i ...Stora svarta brännmärken om de har fått stå på skivan när jag har tex lagat mat!

Jag vill hellre ha laminat ....Granit är för dyrt och jag gillar inte att det är så hårt, om barnen sätter ett glas för hårt så går det sönder direkt!

Välj det du vill ha och stå ut och vänta de extra veckorna, det är det värt

dsmammor rules
Svar på tråden Ekskiva som bänkskiva i kök - funkar det tror ni?