• abovo

Särbegåvade barn

Någon särbegåvad här som gått med i mensa? Funderar på att göra det testet, men gillar inte test eftersom jag inte är stresstålig. Har en IQ på 148 och gick ut naturvetenskaplig linje med 5 i alla ämnen. Men jag har ändå (eller pga av det?) svårt att fungera bra i samhället (läs, hitta rätt jobb).
    Min man har en IQ på 132, och sonen har nu börjat läsa, han är 2,5 år. Så han kanske brås på oss då... vem vet.

• abovo

Ja jag funderar på det för jag upplevs som rätt "skum" inbillar jag mig i min omgivning. Trevlig, glad och social jodå, men det här med att vara begåvad på vädligt mkt, det överraskar och skrämmer många. Det är tom med så att jag låter bli att berätta om vem jag är och vad jag gör, väljer kanske bara vissa bitar. Får de hör att jag är fil dr, tonsättare, författare, målare, dataprogramerare etc... tittar de konstigt på mig.
    Jag har ett ångestproblem, men jag tror att den har en reell grund från ett liv som levts "utanför" till stora delar.
    Ett kontaktnät skulle sitta fint. Men just nu så fixar jag nog kanske inte testet för jag har inte sovit en hel natt på 2,5 år och har aktu sömnbrist med minnesstörningar... Vad gör ens barn med en? *ler snett*

Svar på tråden Särbegåvade barn