• Birgitta2

Snabb viktminskning

Japp. Skippa allt godis, alla bullar, alla chips, all läsk. Skippa allt med mjöl och socker i. Du kommer raaaasa i vikt.

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-17 15:03:26 följande:

Det blir jojo-bantning vilket är inte bra. Du går ner de kilo du önskar och när du börjar äta som vanligt går du upp dom + några till.
    Inte om man utesluter onyttigheter som jag beskrev ovan. I övrigt äter man precis som vanligt i form av kött, sås, potatis, fisk, grädde och allt annat. Och gärna mycket grönsaker.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-17 15:26:08 följande:

Potatis kan vara bovet till viktuppgång och samma sak för såser gjorda på vetemjöl.
    Njaej, du har både rätt och fel. Vetemjöl är livsfarligt. Men kolhydrater som ris, pasta och potatis är inte farligt om man utesluter annat såsom mjöl, godis, läsk, chips osv. Jag själv äter precis allt. Dock inte i mängder. Normala portioner, och jag tar aldrig nånsin om. Äter dock godis endast en gång i månaden i form av några chokladbitar. Läsk dricker jag väl nån gång i månaden max. Men äter med glädje kolhydrater. Bullar och vetebröd och liknande äter jag dock inte.

kan tillägga att jag är 178 lång och väger 67 kg.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-17 18:05:36 följande:

Potatis, ris och pasta är snabba kolhydrater. De förvandlas till socker i blodet precis som godis gör. Och blir blodsockret högre börjar kroppen pumpa på insulin, dels för att sänka blodsockert och dels för att be fettcellerna att lagra överskottsenergin som blir fett.
    Funkar för mig. Jag har aldrig nånsin varit överviktig, och jag får i mig allt jag behöver. Jag äter frukost, lunch, middag. Behöver inga mellanmål, äter sällan socker eller sockerhaltiga saker, ej heller bullar eller kakor. Eftersom jag är en arbetande människa så behöver jag kolhydraterna som faktiskt är nyttiga i rätt mängd. Något fett har jag heller inte på kroppen, så jag är inte säker på var du fått din information ifrån.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-17 21:29:01 följande:

Birgitta2Alla är inte stöpta i din form så frågan handlar knappast om dig. De flesta går upp efter de hårdbantat om de inte ser till att minska på kolhydraterna eller att fortsätta svälta sig. Mina info är vetenskapligbelagda att ju mer kolhydrater desstu mer insulinutsöndring. Och ju mer insulinutsöndring desstu mer fett lagras i kroppen. Det är insulinets uppgift.
    Alla går upp efter bantning. Det är det som är problemet. Kroppen ställer in sig för svält och när man börjar äta igen så fortsätter den med den inställningen och stoppar undan för framtiden. Det är därför man aldrig nånsin skall banta, utan utesluta onyttigheter.

Många många som har många extrakilon äter bullar och kakor, godis och läsk, pizza och hamburgare regelbundet. Och det är där faran ligger. Därför skrev jag som jag gjorde ovan. Uteslut allt sånt, och ät i övrigt som vanligt, så går man ner. Det är matematik på inte alltför hög nivå.

Därför skulle jag varna TS från att BANTA, utan att äta vanlig mat, aldrig ta om, och slopa onyttigheter där det finns socker och vetemjöl. Jag tror nämligen inte att om man slopar kolhydrater och fortsätter äta skräp, så går man ner i vikt. Det handlar om lite kostomläggning.

Men visst... vill man hårdbanta kan man börja med två veckors ren fasta, enbart äta flytande föda (fråga läkare först) och sen smyga in den vanliga kosten. Men risken finns alltid att så fort man börjar med sitt normala ätbeteende så är det kört.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:26:19 följande:

"Tja potatis, ris och pasta har samma påverkan- tvingar kroppen att utsöndra insulin. Jag ser ingen skillnad mellan godis och potatis. Båda höjer blodsockret.
    Jösses. Du menar alltså att om jag äter 5 hg potatis så är det lika illa som 5 hg godis? Ursäkta, men du är bara inte sann!
  • Birgitta2

Snabba och långsamma
    Kroppen tar upp kolhydrater olika snabbt beroende på hur de är uppbyggda kemiskt. Man brukar tala om snabba och långsamma kolhydrater.

Långsamma kolhydrater är bäst för kroppen. De håller blodsockret på en jämn nivå och det minskar godissug och hungerattacker. Långsamma kolhydrater finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.

Snabba kolhydrater är lite sämre. De påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant.

Ett lågt blodsocker gör dig trött, hängig och inte sällan godissugen. Snabba kolhydrater finns i allt som innehåller mycket socker, till exempel godis, läsk, saft, kakor, bullar, kex och vitt bröd.

Ovanstående är hämtat från www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article335075.ab
    och detta är exakt det jag sa i mina inlägg!

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:33:22 följande:

Du behöver inte stoppa i dig så många kg, det räcker men en liten potatis för att tvinga kroppen utsöndra insulin precis som godis gör. Nej jag är inte sann kanske men det är ett faktum
    Läs länken och tänk på att komma med fakta nästa gång!
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:41:25 följande:

Det finns en del som är insulinresistenta som inte klarar av en msk grädde för att ge upphov till att kroppen utsöndrar insulin ju.
    Vi pratade inte om insulinresistenta. Du påstår att potatis ger samma effekt som godis. Och det gör de INTE. Jag går nu ifrån tråden. Klarar inte slå huvudet i väggen och slå mig blodig.

Sorry TS att vi snodde tråden en stund. Försökte bara hjälpa dig.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:39:22 följande:

Ris, pasta och potatis är snabba kolhydrater
    Läs länken ovan så ser du att de är L Å N G S A M M A....

Nu MÅSTE jag ge mig ifrån tråden här. Blir galen av folk som bara inte klarar ta reson.
  • Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:53:59 följande:

Och Aftonbladet är en faktatidning? *slår mig i huvudet* Visste du verkligen inte att potatis, ris och pasta är stärkelse? Ja du, du får läsa på du och inte lita blint på en blaska.
    ALLA kolhydrater innehåller stärkelse. Både snabba och långsamma. Punkt.
  • Birgitta2

GI
    Begreppet GI (Glykemiskt index) har fått ett uppsving de senaste åren men är egentligen inget nytt. GI visar hur snabbt kolhydrater omvandlas till blodsocker.

För att få fram vilket GI-index en produkt har mäter man hur snabbt och hur länge blodsockernivån påverkas efter att man har ätit det.

Enkelt uttryckt kan man säga att snabba kolhydrater har högt GI, långsamma kolhydrater har lågt GI.

Nackdelen med GI
    Fördelen med GI är att man kan jämföra livsmedel med varandra och enkelt se vilken mat som håller blodsockret i schack.

Nackdelen är att GI inte tar hänsyn till kalorier eller näringsvärde i maten. Nutella har till exempel lägre GI än ett äpple, trots att äpplet är nyttigare.

Ett livsmedel är alltså inte garanterat ett bra val bara för att GI-värdet är lågt.

Lite förenklat kan man säga att GI är ett trendigt sätt att förklara vilka livsmedel som är bra för oss. Läkare och dietister har i alla år förespråkat att vi bör äta grovt bröd, frukt, grönsaker och pasta (lågt GI), och att vi bör minska på konsumtionen av sockerrika och raffinerade produkter som vitt bröd, sylt, sockrade flingor och godis (högt GI).

Hur mycket är lagom?
    Huvuddelen av ditt energiintag, drygt 50%, bör komma från kolhydrater. Främst i form av bröd, pasta, potatis, frukt och grönsaker.

Konsumtionen av sockerrika livsmedel bör begränsas eftersom socker till skillnad från annat inte innehåller någon näring, bara energi.

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 10:47:37 följande:

Det är opålitligt att citera från en sajt och inte hänvisa var har man citerat ifrån.
    Samma länk som du inte ville läsa ovan.
Svar på tråden Snabb viktminskning