• Magrat

Är det okej att sova hos sitt ex som är en riktigt god vän?

Det beror nog mycket på hur relationen är mellan ALLA inblandade.

Jag har ett ex som skulle få sova över om det fanns behov.
    Jag är också övertygad om att jag skulle få sova över hos honom om jag frågade.

Sen finns det självklart andra relationer där det inte skulle vara okej. Antingen för att någon i den förra relationen har någon form av känslor kvar, eller för att någon av de nya partnerna skulle vara obekväm med det. Då får man ju lyssna på deras åsikter, naturligtvis.
    Jag gillade inte ett av mitt ex:s ex. (Vad knepigt det blev, det var alltså min förra sambos förra flickvän.) Jag hade inte velat att just hon sov över. Någon av de andra före detta skulle jag däremot inte haft några problem med.

• Magrat

werty123 skrev 2008-04-16 10:03:05 följande:

goda vänner får man väl umgås med, men nu pratar vi om X och det e inte samma sak som goda vänner, du har ju haft ett tintimt förhållande med ex:et och det brukar man väl inte ha med goda vänner eller?? så nej jag tycker det e helt onormalt kalla mig vad ni vill, men alla har rätt till sina åsikter
    Det är tråkigt om man aldrig upplevt att man kan var bra kompis med ett ex.
  • Magrat

Patsy Dee skrev 2008-04-16 10:19:30 följande:

det är ju knappast fel mot varandra om man litar på varann.och jo, jag har haft sex med mitt ex, men jag har även haft sex med några goda vänner.och de är fortfarande lika goda vänner för det
    Instämmer!
  • Magrat

MammasÄlsklingar skrev 2008-04-16 10:17:00 följande:

Öh man kan vara goda vänner med ex utan att sova över !! eller e man bara goda vänner om man sover hos varandra ?
    Visst kan man vara goda vänner utan att sova över hos varandra, men Werty123 tyckte att man inte kan vara god vän med sitt ex.

Jag menar inte att man måste sova över regelbundet för att kunna kalla sig vänner, jag har själv inte övernattningsgäster så ofta, men OM jag har en vän som t.ex. har långt hem och det blir sent när han/hon hälsar så kan jag tycka att det ligger lite i vänskapen att man kan erbjuda en soffa över natten.
  • Magrat

Analoga skrev 2008-04-16 12:11:19 följande:

Jag måste tillägga att jag tycker att om man har så starka vänskapsband till sitt ex, och t o m övernattar där (!!?) så kanske de ska ta sig en funderare om de inte borde bli ett par igen!? Jag anser att om man gjort slut på ett förhållande så är det slut. Visst kan man umgås fram tills den ena parten, eller båda, skaffar en ny partner, men sedan bör man klippa. Enda gången man bör (måste) ha kontakt är ju om man har barn ihop, men den kontakten ska röra endast det som har med barnet att göra.
    Bör man klippa av kontakten helt med en människa man trivs med om man träffar en annan? Kategoriskt?!

Och kontakt med den andra föräldern SKA endast röra barnet?

Jösses, min mamma och pappa skilde sig för mååånga år sedan. De umgås ibland i samband med mig eller min dotter, men de har också hälsat på när den andra fyller år eller så - och de är INTE nära kompisar!

Skulle jag träffa någon som var så svartsjuk att han inte ville se mig umgås med mitt ex, skulle jag naturligtvis respektera det, men jag har ärligt talat svårt att se mig själv stanna i ett förhållande med någon som skulle vara så pass svartsjuk och inte kunna lita på mig.
    Jag hoppas dessutom att någon jag lever med även kan umgås med mina kompisar.
  • Magrat

vampyria2 skrev 2008-04-16 16:14:05 följande:

är väl skilnad på att umgås och sova över?
    Visst är det skillnad men jag reagerade på detta inlägg:
    "Visst kan man umgås fram tills den ena parten, eller båda, skaffar en ny partner, men sedan bör man klippa. Enda gången man bör (måste) ha kontakt är ju om man har barn ihop, men den kontakten ska röra endast det som har med barnet att göra."
Svar på tråden Är det okej att sova hos sitt ex som är en riktigt god vän?