• nikki80

Kan en utekatt bli innekatt eller är det"djurplågeri"?

Behöver lite råd...vi ska flytta från vår villa på landet till ett radhusområde, men jag vet inte hur vi ska göra med katten, kan man ta med henne och låta henne bli innekatt? Hon är född ute av en hemlös mamma, vi tog hand om dem när hon var bara några veckor gamla så hon har ju gått ut och in som hon vill hela livet. Hon är snart 3 år. (Mamman har vi inte kvar längre, hon blev tyvärr påkörd )

Till saken hör att hon är väldigt skygg av sig och blir "mobbad" av alla andra katter så jag vågar inte låta henne gå ute där bland radhusen. (Plus att jag inte tycker att katter ska gå ute bland sandlådor osv där barnen ska leka och så)

Är det någon annan som har haft en utekatt som varit tvungen att "flytta in" och har det isåfall fungerat bra? Eller vad ska man göra? Vill gärna höra nån annans tankar om detta. Förlåt att det blev lite långt.

• Svar på tråden Kan en utekatt bli innekatt eller är det"djurplågeri"?
  • Mika86

Min sambos bro bodde hemma o hade en ute katt sen dog svärmor (deras mamma) o då va han tvungen att ta hem katten till lägenheten (3 våningen) o det va lite jobbigt i början men nu gå det hur bra som helst (efter ca 1 år)

• ANOF

Det KAN gå. Men det är långtifån säkert. Oftast går det inte bra, och katterna skriker och plågas psykiskt något fruktansvärt. Om ni inte har någon möjlighet att lämna katten till någon som bor på landet som har möjlighet att låta den gå ute, så måste ni troligtvis avliva katten. Det är inte humant att utsätta en katt för den psykiska tortyr som det innebär att vara instängd om den är van att va ute.

• nikki80

Hur lång tid tog det då? Rev inte katten sönder tapeter och sånt i början? Är rädd att hon ska få lite panik över att vara inlåst, vi jobbar ju på dagarna så hon får ju vara ensam mycket. Känns inte snällt... Fast det är inget pyttelitet radhus, nästan 150m2, men ändå...

• Sofia t

Klart det går att få en utekatt till innekatt. Sen om katten trivs beror ju helt på katten.

Kanske du kan skaffa en kattkompis så den slipper va själv?

• nikki80

ANOF: Det är så jag tänker också. Tror dock det kan vara svårt att hitta någon som kan ta hand om henne, hon är väldigt speciell, rädd för nästan allt och alla. Det måste vara nån som inte har andra katter, helst inga småbarn och tid att lära känna henne. Min sambo tycker (med tårar i ögonen) att vi borde ta bort henne för hennes egen skull men jag vill inte om det inte är absolut nödvändigt, jag vill iaf prova att ta med henne först... Men jag vill inte att hon ska må dåligt av att vara inne. ÄR det snällare att låta henne somna in lugnt och stilla? Gärna fler synpunkter, jag har ångest över detta.

• ANOF
    nikki80 skrev 2008-04-04 12:58:03 följande:
    Hur lång tid tog det då? Rev inte katten sönder tapeter och sånt i början? Är rädd att hon ska få lite panik över att vara inlåst, vi jobbar ju på dagarna så hon får ju vara ensam mycket. Känns inte snällt... Fast det är inget pyttelitet radhus, nästan 150m2, men ändå...
    Katter som är konstant instängda behöver ordentligt med stimulans och aktivering för att klara av det. Om ni som du säger ska lämna katten själv under dagarna när ni jobbar, låter det som ett fruktansvärt djurplågeri. OM ni nu ska låta katten va inne så krävs det att katten har anpassade miljöer att röra sig i. Ni får kanske bygga om ett rum till kattrum där ni tar in träd som sträcker sig upp till taket som katten kan klättra i. Ni kan absolut inte ha katten inne utan att fixa olika anordningar som den kan klättra och leka i. Men även om ni har det så låter det mycket tveksamt att lämna katten helt själv under dagarna.
  • nikki80

Hon har inte så lätt att bli kompis med andra katter eftersom hon är så undergiven, alla andra katter mobbar henne. Vet inte om det skulle fungera med en till katt även om vi skaffade en liten kattunge.

• nikki80

Självklart skulle vi fixa aktivering åt henne, huset har en rätt bra planlösning för klätterträd, öppet upp i nock och leksaker skulle vi ordna såklart. Har även funderat på att bygga en utegård till henne, blir ju inte så stort förstås men att hon ändå kan "ta lite luft", och ha lite koll på omgivningarna. Och jobba måste vi ju (tyvärr), men jag är alltid ledig 2 vardagar och sambon alltid på helgerna så det är 3dagar/v hon är ensam.

• mintchocolate

nikki80

Det är säkert svårt att göra om en utekatt till innekatt, men testa och se hur hon mår.
    Har själv innekatt, men hon har ju varit inne hela livet.

Hoppas du får ett bra svar från någon som är kunnig!

Lycka till med kissen!

• glitterkorn
    ANOF skrev 2008-04-04 12:54:56 följande:
    Det KAN gå. Men det är långtifån säkert. Oftast går det inte bra, och katterna skriker och plågas psykiskt något fruktansvärt. Om ni inte har någon möjlighet att lämna katten till någon som bor på landet som har möjlighet att låta den gå ute, så måste ni troligtvis avliva katten. Det är inte humant att utsätta en katt för den psykiska tortyr som det innebär att vara instängd om den är van att va ute.
    Ditt stadiga råd är alltid att avliva katten , absurt !!
Svar på tråden Kan en utekatt bli innekatt eller är det"djurplågeri"?