• BaraLillaIda

Hur ska jag gå till väga??

Jag är för närvande mammaledig i ca 9 månader till. Men jag har redan börjat fundera på vad jag vill göra senare. jag ska alltså plugga vidare till något som jag inte riktigt vet ännu. Men.. Jag har blivit väldigt intresserad av att jobba på Neonetal avdelningen som sköterska.
    Jag blev intresserad utav detta när min dotter blev inlagd p.g.a av att hon var undernärd och svårt att hålla värmen.
    Men nu vet jag inte hur jag ska gå till väga..
    Ska jag utbilda mig till barnmorska och sen vidare till Neonetalsköterska eller ska jag utbilda mig till sjuksköterska inriktning Neonetal??

Någon som vet??

• Svar på tråden Hur ska jag gå till väga??
  • Julmust

barnmorskor är sjuksköterskor med vidareutbildning. (ganska lång tror jag) Neonatalsköterskorna är så vitt jag vet vanliga sköterskor som jobbar på neo.

• cloudberry79

Jag tror sjuksköterskorna på NEO ska ha tilläggsutbildning för barnsjukvård. Det fanns både barnsköterskor (undersköterskor med vidareutbildning) och sjuksköterskor med barninriktning där vi låg. Det känns lite överkurs att läsa både barnmorskepåbyggnad och barnsjukvårdspåbyggnad.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • BaraLillaIda
    Julmust skrev 2008-04-03 16:42:05 följande:
    barnmorskor är sjuksköterskor med vidareutbildning. (ganska lång tror jag) Neonatalsköterskorna är så vitt jag vet vanliga sköterskor som jobbar på neo.
    Men jag måste väl ha någon speciell utbildning då?? Det är ju ändå förtidigt födda barn som är väldigt sköra och får väldigt lätt infektioner
  • Julmust

Ja, jag borde kanske inte spekulera alltför mycket, Cloudberry verkar ju hålla med dig. Kan ju skriva ett svar för att puffa Men när vi låg inne började det en tjej som inskolades där och jag uppfattade det som att hon var sjuksköterska och sedan får man det man behöver veta i övrigt på plats. Vi pratade en del om vad hon gjort innan osv och det var inget inom barn. Exempel cancerpatenter är ju också väldigt infektionskänsliga och sköra så det gäller nog allmänt inom yrket. Däremot vet jag att de också hade barnsköterskor, men att de uppmuntrar dem att läsa vidare till sjuksköterskor. Osäker på om de anställer barnsköterskor längre om en sjuksköterska sökt.

• cloudberry79

Det är kanske olika på olika avdelningar I Sunderbyn (andra sjukhuset) hade sjuksköterskorna och barnsköterskorna olika uppgifter, som syrror och uskor på vilken avdelning som helst, så båda behövs verkligen Gillade verkligen våra barnsköterskor, de hjälpte till med mer nära omvårdnadsgrejer som att sitta känguru och bada bebisen, medan syrrorna hade mer medicinska uppgifter.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • hästhov78

Håller med cloudberry79 barnsköterskorna var de man fick mest kontakt med och som grejade lite exra med barnen. Diskuterade det med mamma som är ssk och hon menade att de ej har samma medicinska ansvar och har mer utrymme för det. Ja menar de ska blanda mediciner oallt var jätterädd vet jag när ena pojken låg i respirator och fick morfin, tänkte om de kanske gett för mycket... uhhhh

Frågade och där vi var var det måånga sköterskor som jobbat med allt möjligt innan de kom till Neo. Mycket bra personal var det i af. Kan tänka mig att det är ett givande jobb så lycka till.

• hästhov78

Håller med cloudberry79 barnsköterskorna var de man fick mest kontakt med och som grejade lite exra med barnen. Diskuterade det med mamma som är ssk och hon menade att de ej har samma medicinska ansvar och har mer utrymme för det. Ja menar de ska blanda mediciner oallt var jätterädd vet jag när ena pojken låg i respirator och fick morfin, tänkte om de kanske gett för mycket... uhhhh

Frågade och där vi var var det måånga sköterskor som jobbat med allt möjligt innan de kom till Neo. Mycket bra personal var det i af. Kan tänka mig att det är ett givande jobb så lycka till.

• Julmust

cloudberry: ja det är säkert olika. Beror kanske också på tillgång på ssk. Vi kan väl i alla fall enas om att ts bör läsa till sjuksköterska om hon redan läst ngt annat än usk:a på gymnasiet. Hoppas fortfarande lite på att någon som jobbar med detta ska läsa tråden och säg hur det funkar där Lycka till ts

• Kaffekopp

Man kan jobba som barnsköterska eller undersköterska på Neonatalen och har då hand om omvårdnaden av barnen (sjävklart tillsammans med sjuksköterskorna). Då har man inget medicinskt ansvar, utan sköter blöjbyte, vändningar, matningar och tvättningar och sånt.
    Är man sjuksköterska så har man oftast en vidareutbildning (VUB) i form av barnsjuksköterska, barnmorska eller iva-sjuksköterska. På det kan man läsa en intensivvårdskurs i Neonatalogi.
    Då sköter man allt medicinskt ansvar tillsammans med läkarna, blandar mediciner, kopplar dropp, ändrar respiratorinställningar, sätter infarter (nålar), tar prover, gör iordning inför operationer m.m. men även omvårdnadsbiten i den mån man hinner utöver all medicin. Samt att skriva alla vårdplaner, dokumentation m.m.
    För att bli sjuksköterska läser man i 3 år på högskola och för att sedan vidareutbilda sig 1 - 1.5 år beroende på inriktning :)

• Lill Z

Hej!

Har själv jobbat som frissa i 7 år, men några rundor på neo gjorde mig nyfiken på att jobba där.
    Hra läst till undersköterska och ska nu ha mitt andra sommarvik på neo till sommaren !!!

Svar på tråden Hur ska jag gå till väga??