• Full av förhoppning

Ni som fött prematurt efter tidig långvarig vattenavgång snälla se hit!!!!

Hej!
    Jag har legat inne på sjukhus i 7 veckor nu varav 6 i strikt sängläge.
    Mitt vatten började sippra 21+1 och sipprar fortfarande.

Min pojke i magen verkar må bra, han väger nu 28+0 ca 1277g och har vatten i magsäcken och urinblåsan och vi har vid 3 ultraljud sett honom öva på att andas.

För två veckor sedan var vattenmängden 52mm och två veckor innan dess 38mm, men idag var den bara 22 mm Detta gör mig orolig!

Har hunnit få tre doser betapred (kortison) för hans lungmognad.. ochingen vet när detta kommer att sätta igång.

Min tapp är lång och opåverkad och jag har inga onda sammandragningar.
    Jag äter antibiotika då jag har GBS och E-colibakterien på livmodertappen.

Undrar om ni har några solskenshistorier om prematura barn JUST GÄLLANDE tidig och långvarig vattenavgång.

Hur mår barnen idag och hur gamla är de.... vilka men (om de fått några) har de efter att ha legat "torrt" länge.
    Hade ni mkt vatten kvar eller bara lite... vad satte igång själva förlossningen?

De låter mig max gå till vecka 34 om han inte är ute tills dess, sen tar de ut honom.

Supertacksam för svar!
    Kram
    Linda

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Svar på tråden Ni som fött prematurt efter tidig långvarig vattenavgång snälla se hit!!!!
  • MaijaO

Min systers svägerska har fått sona i v.30+0 och 30+6. Båda barnen är helt utan men.
    AnneSopihe här inne fick sona efter att de varit helt urtan vatten ganska länge. Dock inte p.g.a. tidig vattenavgång utan p.g.a. nedsatt moderkaksfunktion.
    Emmy K fick sina tvillingflickor i v.23 efter vattenavgång. Hon är online just nu.

Lycka till!

• raya

Mina tjejer är född i v 22.
    Vattnet för den lilla gick i v 15.
    Hon hade bara precis så pass att hon klarade sig dom veckorna.
    Läk ville plocka ut henne redan tidigare för att Alva skulle ha större chans men jag ville inte och efter att vattnet gick o jag fortf nekade så blev en läk riktigt sur och tyckte jag var oansvarig som inte gav Alva en chans istället.
    I v 22 gick vattnet för Alva och därefter föddes dom vaginalt,Alva med ändan före.

Idag är det full fart på dom båda.
    Alice,som fortf är minst,har svårt att gå upp i vikt,väger 8kg och är 2,7år.
    Dom har lite känsliga lungor och sämre immunförsv,men inga direkta men,utan som det ser ut idag så kommer dom bli helt ok när dom växt ikapp sig.

• Naima

Min tjej föddes i v 26+1. Åkte in till sjukhuset i v.23+1 med sammandragningar och vattenavgång. Hon låg i väldigt lite fostervatten exakt tre veckor innan hon ville ut.

Idag är hon snart ett år ( 8 mån korr) och är en väldigt pigg och glad tjej. Hon har lite stela lungor eftersom hon vårdats i respirator, men det är knappt märkbart idag.

Lycka till!

• Full av förhoppning

Tack!
    Elias visar inga tecken på att vilja ut än så länge tack och lov... men det som oroar mig är ju att ligga länge utan vatten ska påverka lungorna och kanske nåt med hjärnan eller så...
    Men hittills har han visat att han kommit åt det lilla vatten där är iallafall.

• Naima

Ok, vår dotter fick även en hjärnblödning under det första dygnet, men om jag förstått rätt har det inget att göra med vattenavgången utan att hon föddes så extremt mycket för tidigt.

• FinaFamiljen

På den här länken (under kanalens hemsida) hittar du 53 berättelser om kvinnor som fött barn efter för tidig vattenavgång i v 21. Du kan själv hitta och välja olika veckor för förlossning och se olika scenarion. Jag har läst några men kan inte säga precis vilka som behandlar förlossning efter att man via UL sett att vattenmängden är liten - det får du hitta själv men du har ju tid att läsa lite... =)

Vill du höra andra historier så kan jag ev kolla med kvinnorna på mailinglistan för att höra om de kan tipsa om någon specifika solskenshistoria som kan passa. De är väldigt hjälpsamma!

• Full av förhoppning

varje gång jag kommit in på sidan så funkar inte länken till berättelserna... har försökt sedan detta hände i vecka 21....
    Är de på svenska eller engelska?
    Tack

moegumsan skrev 2008-03-31 13:42:56 följande:
    På den här länken (under kanalens hemsida) hittar du 53 berättelser om kvinnor som fött barn efter för tidig vattenavgång i v 21. Du kan själv hitta och välja olika veckor för förlossning och se olika scenarion. Jag har läst några men kan inte säga precis vilka som behandlar förlossning efter att man via UL sett att vattenmängden är liten - det får du hitta själv men du har ju tid att läsa lite... =)Vill du höra andra historier så kan jag ev kolla med kvinnorna på mailinglistan för att höra om de kan tipsa om någon specifika solskenshistoria som kan passa. De är väldigt hjälpsamma!
Svar på tråden Ni som fött prematurt efter tidig långvarig vattenavgång snälla se hit!!!!