• Mollan70

Ni som har blivit igångsatta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-15 07:17
    På måndag ska jag träffa en läkare för ev igångsättning.
    Är orolig för smärtan.
    Vilken metod är att föredra?
    Sticka hål på hinnorna-så vattnet går , eller värkstimulerande dropp, eller tabletten som de för upp?
    Jag vill ha bedövning innan allt hemskt värkarbete sätter igång.Är det någonsom har fått det?

• Svar på tråden Ni som har blivit igångsatta.
  • Me o Mike

usch din stackare! Inget hänt i natt??

• Mollan70

Nä... Inte ett dugg. Så det är bara att vänta.
    Börjar tro att det blir som med min mamma. När honväntade min lillasyster även det nr 3 sågick hon över närmare en månad. De försökte sätta igång henne två gånger. Förgäves.
    Nu har de säkert bättre metoder , men ändå.

• pinguine

Jag ska bli igångsatt idag, beslutet togs igår. Är i v.39+2. De kommer att ge mig tabletter som får smälta under tungan ända tills tappen mjuknat upp sig så att de kan sätta in en bard-kateter som de sedan blåser upp på andra sidan av livmodershalsen.

Molla70: Får man fråga varför du ev kommer att bli igångsatt?

• Me o Mike

Men satan i gatan.. 1 månad.. Gör dom snitt tillslut??

• LJF

På mig tog de hål på hinnorna, ingenting hände. Jag bad då att de skulle ge mig värkstimulerande dropp och då satte värkarna igång. Använde mig av lustgas till en början, när jag bad om EDA så var jag 6 cm öppen och jag fick den ganska omg. I samband med att de satte EDA tror jag de höjde droppet eftersom det kan stanna av värkarna, 25 min efter att EDAn var satt hade min dotter kommit till världen.

• Mollan70

Jag har på måndag gått 14 dagar över tiden. Är öppen 3-4 cm sedan veckor tillbaka och enligt bm är det väldigt mjukt runt tappen. Bebben vill ändå inte se dagens ljus.

Är rädd för värkarna... så jag vill ha det så lindrigt som möjligt. Är det någon som har förlossning att jämnföra med?

• Mollan70

Jag fick Eda första gången. Tror att de även höjde värkarnaför mig. Det var hemsk värk innan bedövningen hjälpte.

• Hilti

Her kommer ett svar på "svorska", håper du forstår vad jeg skriver.

Jeg blev igångsatt med min son, og som jeg fattade det så beror igångsättnings-metoden på vad redo din kropp er för igångsättning. Jeg fick Bishop score 8 i v 35+6 og var då oppen 4 cm og tappen utplånad. Vet du hur du ligget till?

För meg startade det med hål på hinnorna, deretter opp å gå for å se om det ble värkar. Det gjorde det inte så det blev värkstimulerande dropp. 4 timmar senare var sonen fött.

Tablett som förs opp er vel om tappen inte er öppen eller förkortad?

Angående bedövning så fick jeg spinal 2 timmar in i värkarbetet (öppen 5 cm). Vad jeg fick förklarad var att man måste vär öppen 4-5 cm före man får eventuell EDA eller spinal då detta kan forsämra/stanna upp värkarbetet.

Vet inte om du blev klokare? Men fråga läkaren som gör bedömningen om allt du vill veta.
    Lycka till! Det kanske sätter i gång själv före måndagen...

• Mollan70

Ja tack för svar. Hoppas så att det händer nått innan men det verkar tveksamt.
    Har väntat så många gånger nu, med mkt förvärkar i veckor, slemproppar som gått med blödningar och färdknäpp.
    Är ju iallafall öppen 3-4 cm.

• LJF

Jag har två tidigare spontana förlossningar att jämföra med jag tycker att mina har gjort mer och mer ont. Men det kändes mycket bättre sista gången (när jag blev igångsatt) eftersom jag hela tiden var inne på förlossningen, de andra har gått fort så 1:a kom nästan ut i bilen och den andra hann jag in i 30 min så jag föredrar nog min igångsatta förlossning när värkarna varit övervakade och jag inte riskerat att föda hemma.

Eftersom du är öppen 3-4 cm tar de säkert hål på hinnorna först, jag blev igångsatt på egen begäran under förutsättning att jag var så pass öppen att de kunde ta hå på hinnorna jag var öppen 3 cm.

• Little Pooch 05

Hej TS!
    Jag blev igangsatt med mina bada barn. Jag kan beratta lite om senaste forlossningen, da den ar farskare i minnet

Jag blev igangsatt i v 38+6 (tog blodfortunnande sprutor och da foredrar de tydligen att man bli igangsatt) med gel da livmodertappen tydligen var mogen (men jag var inte oppen vad jag forstar). En halvtimma senare borjar varkarna gora ont (hade haft smartfria SD tidigare). Jag gick ivag pa en promenad och var snart tvungen att stanna upp under varje vark.

Tillbaka pa rummet var varkarna intensiva, kom med 1-2 minuters mellanrum. Jag anvande mig av massage och bad/dusch som smartlindring tills helt plotsligt jag inte star ut mer, staller mig upp och vattnet gar. Maken hamtar BM som inser att det ar dags att krysta. Upp med mig ur badkaret (en stor hal val) och i sangen, krystade val i 10 minuter och sen kom hon utflygandes!
    Tog 5 timmar fran gelen sattes.

Vad jag kommer ihag fran forsta barnet (v40+5, for lite fostervatten darav igangsattning) sa var lakaren uppe och "rorde om" vid 9 pa morgonen, vi fick aka hem och kom tillbaka vid 12. Hinnorna togs kl 13. Varkarna borjade sa smatt gora ont, anvande mig av dusch och akupunktur, lite lustgas (som inte hjalpte sa mycket) vid 17 fick jag EDA som var underbart, men jag fick blodtrycksfall (vara nara att svimma) och varkarbetet forsvagades, sonen togs ut med hjalp av sugklocka och klipp kl 21 (8h efter de tog hinnorna).

Ett tips min BM gav mig veckan innan jag blev igangsatt nu senast var att hjalpa kroppen pa traven: ha sex! Det funkar tydligen (enligt henne) men da maste man bada fa orgasm (sperman hjalper lite och aven livmoderns sammandragningar vid orgasm) och sjalva rorelserna under karleksakten Dessutom kan du ata ordentligt stark mat da det funkar laxerande - och nar tarmen ar tomd sa finns liksom inte lika mycket motstand kvar, utan bebisen kan glida ner - och sa smaningom komma ut!

Lycka till TS - det har kommer att ga finfint!

• Mollan70

Ok. Min sista förlossning gick också i rekordfart. Det var krystvärkar i hissen upp till ff.
    Men jag hade kanppt värkar den gången. Bara de hemska krystvärkarna. Var öppen 8 cm när jag kom in.

Om de tar hål på hinnorna borde det bli mer naturlig värk , eller har jag fel?

• LJF

Om de tar hål på hinnorna så sätter de nog inte dropp på en gång utan väntar för att se om det drar igång av sig själv. På mig gjorde det inte det så då satte de dropp.

• Mollan70

Fick ni gå över länge innan ni fick igångsättningen beviljad?
    Det är så olika från kommun till kommun ,har jag märkt när jag surfat omkring här.
    För mig blir det 14 dagar.
    Har barnen vägt mkt mera?

• LJF

Jag blev igång satt tidigare 38+2, men mina kompisar som blivit igångsatta för att de gått över tiden tror jag det är 2 veckor nu tidigare var det längre. De flesta jag känner som gått över tiden har fått ganska normal stora barn, en var extrem som fick en pojk på över 5 och gick över ca 3 veckor men hon snittades då han låg snett och inte kunde komma ut ordentligt.

• Millis1981

Hej,blev igångsatt alla 3 gångerna, de tog hål på hinnorna. Första och sista gången reagerade kroppen direkt men andra gången behövdes värkstimulerande dropp.

• Head to Toe

Blev igångsatt med trean i vecka 38+6. De tog hål på hinnorna och värkarna startade direkt. Fick täta regelbundna värkar direkt, och började med lustagas efter två värkar.

BM ringde efter narkosläkare efter ca 10 min för att sätta EDA, och läkaren kom snabbt. Dock hade hon problem med att få in kanylen i ryggen, och efter 3 försök fick jag krystvärkar. Krystade två gånger, sen var min lille älskling ute!

Hela proceduren tog mindre än en timme, och även om jag inte hann med EDA så var det helt ok ändå.

Har en två "naturliga" förlossningar bakom mig, och de var jobbigare än igångsättningen.

Lycka till!

• Jollboll

Jag blev igångsatt på BF+15 och fick en drömförlossning som du kan läsa om i min blogg om du vill! Kram!

• Millis1981

Vi har nästan samma förlossningshistoria.
    Min tredje förlossning hade oxå slutat på väääldigt kort tid om inte edan börjat verka (då jag redan var fulllt öppen).
    Mina två första tog mkt längre tid (trots att jag blev igångsatt även då)

Head to Toe skrev 2008-04-14 21:51:24 följande:

Blev igångsatt med trean i vecka 38+6. De tog hål på hinnorna och värkarna startade direkt. Fick täta regelbundna värkar direkt, och började med lustagas efter två värkar. BM ringde efter narkosläkare efter ca 10 min för att sätta EDA, och läkaren kom snabbt. Dock hade hon problem med att få in kanylen i ryggen, och efter 3 försök fick jag krystvärkar. Krystade två gånger, sen var min lille älskling ute! Hela proceduren tog mindre än en timme, och även om jag inte hann med EDA så var det helt ok ändå.Har en två "naturliga" förlossningar bakom mig, och de var jobbigare än igångsättningen.Lycka till!
  • Grease

Jag blev igångsatt med första barnet då jag gått 17 dagar över tiden. De satte först en ballong och sedan dropp. De försökte ta hål på hinnorna innan droppet men lyckades inte komma åt dem. Jag fick lite värkar efter ett tag men öppnades bara fem cm och till slut blev det snitt pga värksvaghet. Sonen vägde 4420 g. Men jag hade inte känt några värkar alls innan och var inte öppen alls. Jag tror nog att det går enklare när man har varit med om en förlossning tidigare.

Svar på tråden Ni som har blivit igångsatta.