• Stitchie

Havandeskapsförgiftning med andra barnet också?

Fick sonen i vecka 28 pga av svår havandeskapsförgiftning.
    Blev avtrådda från läkaren att skaffa fler barn då risken var stor enligt henne att vi skulle få havandeskapsförgiftning igen.
    Har ni några erfarenheter av detta?
    Vågar vi skaffa ett barn till?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning med andra barnet också?
  • mammamukråkan

Har haft HF samtliga grav, men läkarna o barnmorskor hade stenkoll.
    Blev också avrådd efter grav. nr 2 att skaffa fler barn, men storken ville annorlunda och allt gick efter mycket om och men bra (kan jag säga nu, så här 3 år senare.....)

• Åsa Ystad

Jag fick det bara i första graviditeten.

• Melca

Hej.
    Jag känner igen mig i din fråga. Det är inte lätt... Vi har precis vågat och nu är det bara att vänta och se. För mig handlade det om att hinna landa först. När jag insåg att jag kunde berätta för någon som frågade "vad var det som hände egentligen?" utan att börja gråta under berättelsens gång så kände jag mig stark nog att börja tänka framåt.

Lycka Till.

• Ludwig å Malwia

Har haft det med båda barnen.
    men andra gången fick jag det mkt senare.

• Elin1983

Syrran min hade HF vid första grav men inte vid den andra! Jag tror inte hon blev avrådd att skaffa fler barn trots att dom fick sätta igång henne pga HF vid den första grav, dock så handlade det bara om några veckor för tidigt!

• vadskajaghetadå

jag är gravid i v 25 nu och allt ser bra ut än så länge, men symptomen kom inte förns v 30 med sonen nummer ett.

blev gravid av misstag denna gång men glad över det självfallet ändå.

han kom i v 34+4 pga medvetslöshet/kramper, det kallades eklampsi.

*rädd*

BF 5 juli
  • vadskajaghetadå
    spacebeare skrev 2008-03-16 23:37:03 följande:
    vad berodde HF på?
    det vet ju ingen, men nåt blir ju fel med moderkakan från början.
    om det är samma pappa andra gången är risken mindre än för en förstgångsföderska, men ändå större *que?* risk pga att man haft det.

1/5 säger dom.

man räknas som förstagångsföderska om pappan är en annan de andra gångerna.
    BF 5 juli
  • spacebeare
    sannispannisen skrev 2008-03-16 23:40:25 följande:
    det vet ju ingen, men nåt blir ju fel med moderkakan från början.om det är samma pappa andra gången är risken mindre än för en förstgångsföderska, men ändå större *que?* risk pga att man haft det.1/5 säger dom.man räknas som förstagångsföderska om pappan är en annan de andra gångerna.
    har en bekant som fått HF 2ggr pga sitt höga blodtryck så ibland finns det en orsak.....
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning med andra barnet också?