• BaraLillaIda

Finns det någon skillnad??

Hej hej. Jag har inget prematurbebis men det var väldigt nära att hon föddes i v 30+0. Men som tur var så lyckades dom stanna upp värkarbetet!
    Är det någon skilldnad på att föda ett prematurbarn och ett barn som legat i magen i 40 veckor? Alltså deta här med smärtan och så??
    En lite fråga till.. Vad är CPAP för något??

• Svar på tråden Finns det någon skillnad??
  • Lill Z

Hej!

Till mig har dem sagt att själva öppnigs smärtan är den samma, kroppen vet inte att barnet är litet. Men att krysta ut ett större barn kan kanske vara smärtsammare och ta längre tid. Är barnet sen mycket prematurt kan det inte "hjälpa" till att ta sig ut så som ett fullgånget barn. Det var iaf den info jag fått.

En CPAP hjälper ett barn som har lite svårt att andas själv att andas bättre. Har för mig att det blåser ut lufft med ett visst tryck in i näsan så att barnet liksom får andas i "motvind".

• knäppisen

Om man ska föda ett väldigt förtidigt barn så kan ju oron för barnet göra att man spänner sig mer och då blir smärtan värre.

• Nellies matte

CPAP:en gör så att lugnorna ständigt är uppblåsta och skapar ett motstånd när barnen andas ut för att träna upp lungorna.

Smärtan är vad jag har hört mindre när man föder ett prematurt barn, det var den förklaringen jag fick iallafall när jag undrade varför jag aldrig reagerade på att det  var dags för lillan att komma ut.

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • maroon

Continous Positiv Airway Pressure :)
    Den håller ett kostnant tryck ner i lungorna så att det gör det lättare för de små att andas :)

• raya

Svar på CPAP har du ju redan fått.
    Jag tyckte det gjorde ondare med mina prematurer.
    Min första tjej vägde 4775 och det var en lättare förlossn.

Svar på tråden Finns det någon skillnad??