• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Denna tråd startas upp pga alla påhopp och "dumma" frågor vi hela tiden stött på i tidigare tråd/trådar.

Vi ber er nu, motståndare till kejsarsnitt att EJ komma med frågor/förslag/negativa åsikter.

Denna tråd är ENDAST för oss som valt/vill ha/kommer göra kejsarsnitt som  förlossningsmetod.

Här stöttar vi varandra, peppar varandra och följer varandra tills det är dags.

Jag kommer göra mitt kejsarsnitt vecka 17 så det är inte långt kvar nu.

Stå på er tjejer!
    Eran kropp, erat val.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-09 11:02
    Lite information:

Jag har många läkare/sjukhuspersonal i familjen + jobbar på sjukhus själv och vet hur illa det kan gå med en vaginal förlossning och att man faktiskt inte är SÅ bevakad som vissa kan tyckas tro.

Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
    Jo för att de vet/har kunskaperna.

Ni som ska begära snitt var noga med att vara väl pålästa och beredda på alla möjliga frågor som kan ställas...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 19:28
    PHU vilken lista det blev, och fler namn antar jag att det blir?! :)
    Hoppas ni hittar det datum/sjukhus/län ni söker och kan passa på att ta till er av dessa tjejers information + stötta varandra. Håll till godo om ni ORKAR läsa ;)

raskan
    När: 9 Mars 2008
    Var: Huddinge Sjukhus Stockholm
    Varför: 1 akutsnitt, 1 planerat snitt tidigare.

pippirull
    När: 10 Mars 2008
    Var: Hofors
    Varför: Hennes 3.e Kejsarsnitt. Akutsnitt med 1.a sonen. Planerat snitt med 2.a sonen.

Fröken Jansson
    När: 11 Mars 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus
    Varför: Hennes 1 blev akutsnitt.

Källmén
    När: 12 Mars 2008
    Var: Skåne
    Varför: Förlossningsrädsla

Crazy1
    När: 18 Mars 2008
    Var: Örnsköldsvik

Jädissen
    När: 19 Mars 2008
    Var: Göteborg

jeceda78
    Var: Malmö

snart 5
    Var: Norrköping Vrinnevi sjukhuset
    Varför: Förlossningsrädsla. Tidigare jobbiga förlossningar.

Kaisa Kavat
    När: 19 mars 2008
    Var: Sparsör

semlan10
    När: Mars 2008
    Var: Falun
    Varför: Medicinska skäl, föreliggande moderkaka.

Indianflicka
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. Akutsnitt med 1.a barnet.

Strandberg
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. 1.a barnet akutsnitt.

sorba
    När: 23 Mars 2008
    Var: Danderyds sjukhus Stockholm
    Varför: Medicinska Komplikationer

Bella8
    När: 30Mars 2008
    Var: Karolinska sjukhuset i Stockholm
    Varför: 1.a sonen föddes med planerat snitt April 2005.

MulleNuh
    När: 31Mars 2008
    Var: Karolinska Sjukhuset Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Första sonen blev akutsnittad efter 50 timmars värkar.

Baby R
    Var: Södersjukhuset Stockholm
    När: 2 April 2008
    Varför: Förlossningsrädsla.

rungirl
    När: 7 April 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 barnet fött vaginalt.

snartdags
    När: 7 April 2008
    Var: Varbergs Sjukhus
    Varför: 1.a barnet snittades Mars 2005 pga för lång utdragen förlossning.

kejsarinnan
    När: Mitten av April 2008
    Var: ?

Karro Yüksel
    Var: Högland
    Varför: Snittats 2 gånger tidigare.

Nellies mamma
    Var: Södertälje Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött vaginalt tidigare.

Leiia
    Var: ?
    Varför: Förlossningsrädsla. Har förlorat en dotter.

Sthlmsjävlar
    När: Vecka 17 April 2008
    Varför: Inga medicinska skäl

Affis
    När: Vecka 17 April 2008
    Var: Vrinnevi Sjukhus i Norrköping
    Varför: Inga medicinska skäl

Nizen
    När: 21 April 2008
    Varför: 1.a barnet föddes med akutsnitt

svanlind
    När: 21 April
    Var: Värmland
    Varför: Förlossningsrädsla. 2a barnet föddes med snitt.

lucciifer
    När: 29 April 2008
    Var: Linköpings Universitets Sjukhus
    Varför: Medicinska Komplikationer

ZarahB
    När: Slutet av April
    Var: NÄL i Trollhättan
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 2 barn vaginalt tidigare.

MiaMamma
    När: Slutet av April 2008
    Var: NÄL i Trollhättan.
    Varför: Gjort snitt med 3 tidigare barnen. Blir nu ett 4.e.

Kaisaa
    När: Slutet av April 2008
    Var: Dalarna/Bollnäs?
    Varför: Jobbig första förlossning. Blev akut kejsarsnitt.

cameron
    När: 7 Maj 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Snittades med 1.a barnet Maj 2006

Gumben
    När: 7 Maj 2008
    Var: Grebbestad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 förlossning bakom sig.

Laban01
    När: Vecka 19 Början av Maj
    Var: Norberg
    Varför: Tidigare jobbiga förlossningar i bagaget.

maya06
    När: Har ej fått datum ännu Blir i början av Maj 2008 förmodligen.
    Var: Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Detta är hennes 2.a barn.

man76
    När: 15 Maj 2008
    Var: Västerås
    Varför: Förlossningsrädsla. Födde 1.a barnet vaginalt.

LillLindberg
    När: Mitten på Maj 2008
    Var: Sundsvall
    Varför: 1.a förlossningen slutade i katastrofsnitt. Förlossningsrädsla.

Solstråla
    När: Juni 2008
    Var: Anonymt.

Kacan
    När: Juni 2008
    Var: Boden
    Varför: 2 akutsnitt sen tidigare.

sunt liv
    När: September 2008-03-10
    Var: Jönköping
    Varför: Medicinska skäl.

Tidigare kejsarsnitt under året/åren:

minya05 och engla07
    När: Juli 2005 Februari 2007
    Varför: Förlossningsrädsla. Första förlossningen slutade i snitt

Selenia
    När: 2006 och 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus

Malin1988
    När: 7 februari 2008
    Var: Köping

idisb
    När: Januari 2007
    Var: Ryhov i Jönköping
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 1 barn tidigare vaginalt.

LeonNoel
    När: Juli 2006 Januari 2008
    Var: Katrineholm
    Varför: Bäckenträngsel

snuttP
    När: November 2007
    Var: Helsingborg
    Varför: Förlossningsrädsla pga tidigare förlossning.

siamusen
    När: Juni 2006
    Var: Paris
    Varför: För att undvika syreskador på barnet och för att de inte hade barnvakt åt barn nr ett.

Jenny b
    När: Januari 2006
    Var: Csk Kristanstad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1a barnet blev akutsnittat.

Smoothiz

När: Augusti 2006
    Var: KSS i Skövde
    Varför: Förlossningsångest

Bonni

När: Mars 2006 Augusti 2007
    Var: Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:38
    Fru Ohlsson
    När: 3 April
    Var: Uppsala
    Varför: Tidigare förlossningsskada

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-11 11:39
    MrsMia
    NÄR: 10/7 2007
    VAR: Södersjukhuset Stockholm
    VARFÖR: Tillväxthämmade tvillingar, valde snitt pga att det kändes som om det var det säkraste för barnen, samt att jag önskade skydda mitt underliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 09:54
    smulan866
    Var: Karlskoga lasarett
    När: 14 Maj 2008
    Varför: Humanitära skäl då jag blev förlossningsrädd efter förra förlossningen

missis
    När: december 2004
    Var: umeå
    Varför: Förlossningsrädsla,+ egen önskan om en lugn förlossning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 10:48
    Weronica83
    När: 14 mars
    Var: Värnamo sjukhus
    varför: Humanitära själ pga av lång förlossning 03 som varade i 55 timmar o slutade i akut ks

• Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
  • beadis
    ior74 skrev 2008-04-11 10:36:45 följande:
    snart3barnsmamma: En aurora-bm har ingen beslutande rätt, men de kan säkert ge rekomendationer till läkarna. Mitt tips är att du går på dessa samtal, står på dig, gråt gärna, berätta precis hur du känner och framför allt ta gärna med din make/sambo. Min bm rekomenderade att min man skulle följa med på samtalet om snitt (vilket vi nu aldrig behövde ha). Jag förstår att 3 månader känns som en evighet, men det kan kanske hjälpa dig att tillslut få ett snitt. Jag ska iallafall hålla tummarna för att du får som du vill.
    mitt problem ligger ju i det att jag kommer inte hinna att njuta av denna graviditet alls, eftersom veckorna bara går o jag väntar. Jag menar jag kommer inte att glädjas över detta innan jag vet att jag får mitt snitt. Som läget är just nu, kommer jag inte få det så då är det bara o stå ut de sista månaderna.
    Sen får man bara hoppas att man inte hamnar i en förlossnings depression pga av att de tvingat mig till vaginal förlossning
  • pumpkinpie

Ursäkta om jag är lite känslosam, men jag kom precis hem från afterwork och är lite full! Trebarnsmamma, jag lider verligen med dig. Så fruktansvärt att vara fångad i en situation som denna. Jag har full förståelse för om du inte orkar längre, ibland orkar man inte vara arg utan bara faller in i förtvivlan och mörker. Men om du tillåter dig att ge upp för en stund och sedan tar chansen och ringer till ett annat sjukhus kanske du har tur och träffar på en person som förstår. Du kan ju prova att ringa i alla fall. Enligt vad jag har läst här verkar ju Varberg vara ett OK ställe.

Eftersom jag aldrig har varit i din situation (jag har ju inga barn än så länge) kan jag inte till fullo förstå vad du känner, jag kan bara föreställa mig. För mig skulle det kännas som ett övergrepp om någon tvingade mig.

I de böcker jag har läst står det klart och tydligt att om mamman är rädd kan det komplicera förlossningen. Att läkarna tyckte att du hade två lätta förlossningar har ju ingen betydelse i sammanhanget. Det är ju DIN upplevelse som räknas.

Känner dig inte, men önskar jag kunde ge dig en kram!

• pumpkinpie

PS. Du har inspirerat mig! I morgon ska jag släpa mig till bibl för att se om jag kan hitta några kommentarer eller förarbeten till lagen så man äntligen kan få klarhet i vad de menar. Inte säkert att jag hittar något, men jag ska i alla fall försöka!

• Jalapeno

TS - halvt OT, vad är det för läkare du känner som valt planerat kejsarsnitt? Min uppfattning är att läkare undviker operationer som pesten.

• pumpkinpie

Jag är inte TS, men min svägerska och kusin valde båda kejsarsnitt (de är förlossningsläkare). Anledningen var komplikationer vid vaginala förlossningar.

• rew

Jag blir nervös när jag läser om så många som blir nekade snitt. För min bm var det aldrig tal om att jag INTE skulle få snitt. När jag sedan träffade läkaren för op planering så försökte hon övertala oss att föda vaginalt, eftersom det klarar ju alla kvinnor. S**tsnack säger jag. Undrar ju om hon då kommer neka mig nästa gång...

Vi ska inte försöka bli gravida än på ett tag, sonen är 16 månader. Men nu känner jag att samma oro som jag kände flera år innan vi fick sonen kommer smygande. Funderar på om jag skulle ta kontakt med min bm för samtal innan vi blir gravida igen. Våra bekanta har precis fått sitt andra barn och när de fick sitt första mådde jag inte alls bra. Det var för jobbigt att träffa en nyfödd, trodde ju aldrig att jag skulle få någon. Det var efter det som jag tog kontakt med MVC och pratade om snitt innan vi blev med barn!

Varför får inte bm bestämma angående snitt kan man ju undra? Det är ju de som träffar den blivande mamman och ser deras/ våran ångest!

• Jalapeno

jag är också läkare, som kanske framgick av frågan men jag har aldrig hört talas om läkare som valt snitt utan medicinska skäl. Närmast kom en kvinna som en bekant träffat en gång som valde snitt pga hög ålder som förstföderska. Själv valde jag snitt pga sätesläge.

• beadis

tyras föräldrar

Jobbar du som läkare på förlossningen?
    Isf undrar jag om du kan svara på ngr fråga.....
    om man som gravid tvåbarnmamma mår jättedåligt över att tvingas till en vaginal förlossning, då förra förlossningen var MKT traumatisk för mig o barnet...det kan väl aldrig vara bra för bebisen och mamman känna sig så stressat under graviditeten?
    borde inte det vara ett fullgott skäl till att få ett planerat snitt? Har hört att man kan få riktig panik när man väl ligger där och man låser sig totalt, och då är det risk för akutsnitt istället....

• Jalapeno

jag är inte läkare på förlossningen och jag gick gynkursen för 9 år sedan. Mina medicinska kunskaper i området är alltså både dåligt uppdaterade och bristfälliga.
    Men kvinnokroppen är så fantastisk att barnen föds förvånansvärt friska även om mamman utsatts för stress. Det finns forskning som tyder på att nattarbetande mammor får barn som väger mindre, men det är allt jag har sett. Du skadar inte ditt barn genom att oroa dig.
    Sen är min amatörmässiga tro att förlossningar till stor del blir som mamman tror för att rädsla i sig kan ge låsningar som försvårar förlossningen. Starkt rädsla blir alltså skäl för kejsarsnitt enl mig - men som alla läkare är jag rädd för operationer. Läkare opereras 30% mindre än alla andra människor (källa DN). Skälet är att vi ser för mkt skit, för mkt komplikationer efter operationer. De som det går bra för lever vidare ute i samhället utan att komma tillbaka till oss för att klaga, opereras om osv. Vi ser alltså ett skevt urval men vi påverkas av det för egen del.
    Det var mkt motvilligt jag valde snitt när min andra dotter låg i säte. Jag tvivlar därför på påståendet i TS och frågade därför vad som låg bakom.

• pumpkinpie

Nu har jag gjort lite efterforskningar på juridikens område, det var lite svårare än jag trodde och jag hade lite ont om tid så jag hann inte läsa så mycket. Men...

Ur Hälso och sjukvårdslagen med kommentarer (Jan Sahlin) s. 149.
    "Exempel på behandling som omfattas av patientens möjlighet att själv välja är enligt förarbetena kirurigiska ingrepp, läkemedelsbehandling, sjukgymnastisk behandling, rehabiliteringsåtgärder, specikik omvårdnad, olika förlossningsmetoder och psykoterapeutiska insatser"

Patientens rätt att välja omgärdas av en rad begränsningar, men jag tolkar det som om (naturligtvis färgad av min egen uppfattning) det i närmast krävs ett medicinsk skäl till att NEKA en patient kejsarsnitt om hon kräver det. Det största problemet är att jag inte är riktigt säker på def, ni som arbetar inom vården, är kejsarsnitt en förlossningsmetod? Eller vad menar man i så fall med metoder?

Om ni är intresserade att läsa på för egen del kan ni titta på:
    - SOU 1997:154 Patientens rätt
    - Prop 1998/99:4
    Detta är förarbeten som är tänkta att användas som hjälp till att tolka lagen.

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.