• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Smuliz skrev 2008-03-31 10:12:17 följande:
    Svar på #468Det är sånt jag är rädd för, sugklocka, spricka, syrebrist, hjärtljuden försvinner mm... Jag vet riskerna med ett KS för mej, risken för barnet genom ett KS är mindre än vid vanlig vaginal, det sa min läkare. Men jag löper större risk för blodpropp, infektioner i såret, ja allt som kan hända vid en operation vilken som helst.Men trots det, vill jag inte gå igenom en vaginal. Kan inte läkarna förstå det utan att trycka ner en och försöka omvända en till varje pris, ska man behöva bryta ihop och bli psykiskt knäckt ???
    kan bara instämma, jag själv har ju fått förnedra mig ett antal gånger nu...med att bryta ihop på deras kontor, ge mig mitt snitt, så mår jag bra sen, fattar ni inte...har man lust o säga
  • beadis
    cameron skrev 2008-03-31 11:38:24 följande:
    Bra skrivet snart3barnsmamma! Jag håller med dig helt och fullt. Är så less på att man ALLTID ska diskuttera snittrisker men tala så tyst om allt det som kan gå fel vid vaginala förlossningar. Och till saken hör ju att så mkt mera kan gå fel för BARNET vid en vaginal förlossning än vid ett planerat snitt. Vid ett snitt är barnet i trygga händer och det är man själv som MAMMA som löper en ngt högre risk för blodproppar, infektioner och andra operationsrelaterade saker. Inget förlossningssätt är ju helsäkert med om man pratade lika öppet om riskerna med vaginala förlossningar som man gör om snittrisker så är jag övertygad om att dom flesta blivande mammor skulle välja att föda med planerat snitt...
    håller helt med dig!
    Och de flesta av de risker som tillkommer vid snitt kan man ju lätt göra ngt åt, blodproppar får man ju redan medicin för tex, sen vill jag ju inte heller minimera de riskerna, men jag tar iaf de riskerna hellre än att få ett sjukt barn eller i värsta fall att barnet dör vid en vaginal förlossning. då hade jag ALDRIG kunnat förlåta mig själv eller personalen...
  • beadis

Fru U skrev 2008-03-31 12:11:28 följande:

snarttrebarnsmamma, har du fortfarande inte fått snitt beviljat? Stå på dig!! Efter att ha träffat en väninna som fött ett alldeles för stort barn så förstår jag bättre hur det har påverkat digkram
    Tack tack!

Nej du, inget snitt här inte...
    jag träffade ju aurora-bm förförra veckan, men kände att vi kommer inte komma någonstans med detta ältande. Ringde min bm o var helt förstörd, o hon tyckte att jag skulle få prata med en psykolog o de vägen försöka få igenom det...ringde skärtorsdagen, över en veckan sedan, men ingen har än så länge ringt upp mig, o de som skulle snabba på det...hmm
    De vill väl dra ut på det så mkt som möjligt...
  • beadis

om det är ngn som vill se ungefär hur min senaste förlossning gick till i slutskedet så kolla på den här snutten av norska "barnmorskorna"...

När filmen har gått 17min i avsnitt 4 av 6, får ni se en asiatisk kvinna som löses med sugklocka pga av stort barn...så där gick det till förrutom att med mig sprang de iväg till op-salen, sen var min bebis 5300g o hennes runt 4200g eller nåt.

Jag anser att det är ett övergrepp, det de gjorde mot mig. ni kommer att förstå vad jag menar när ni ser filmen. Jag grät när jag tittade på det, för alla känslorna kom över mig igen..

länken...

www1.nrk.no/nett-tv/klipp/292247

• beadis

Tror ni att riskerna är större med PLANERAT snitt än igångsättning med dropp?

Om de nu ska tvinga mig till igångsättning, vill jag ha lite mer kött på benen...nån som vet?

• beadis
    ior74 skrev 2008-04-03 13:18:18 följande:
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-03 12:57:19 följande:
    Menar du risker för barnet eller för dig? Om du är snittad sen tidigare (jag minns inte) så tror jag att riskerna för barnet och dig är mindre med planerat snitt än igångsättning. Annars vet jag tyvärr inte.
    först o främst för barnet....nej jag är inte snittad innan, det blev sugklocka med andra barnet..
  • beadis

Fru U skrev 2008-04-03 13:20:55 följande:

Igångsättning kan väl försvaga värkarbetet? (har nåt svagt minne av att jag läste det någonstans, men minns inte var). Och om du får en lika stor bebis igen så behöver du ju kraft att krystaKanske någon annan här minns detta (har för mig att det finns en tråd om det - eller det var kanske värkstimulerande dropp jag tänker på??)
    Jag har haft väldigt dåligt med värkar i slutet av förlossningen o jag hade eda så jag kände inte alls hur jag skulle krysta. Jag vill verkligen inte ha sugklocka med denna bebben, nu vill jag ju egentligen inte föda alls vaginalt, men om det nu skulle bli så ändå, måste jag veta var jag står om ni förstår..Kan mkt väl tänka mig att denna bebben oxå blir ganska stor, jag är bara i v23 o magen är ganska stor redan nu..
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-04-03 19:40:49 följande:
    Varför finns det så lite forskning och statistik om snitt jämfört med vaginal förlossning?!
    JA o speciellt statistik av riskerna med vaginal förlossning
  • beadis
    Jaylin skrev 2008-04-03 20:00:48 följande:
    Risker finns det med allt. Det finns risker med snitt och med vaginal förlossning. Sverige är väl ett av de länder som har lägst dödsfall i samband med födslar. Jag litar stenhårt på sjukvården och tror aldrig att de skulle snitta kvinnor om det inte var absolut säkert.Sen KAN ju saker gå fel iaf, men det gör det som sagt vid vaginala förlossningar också. Fram för fria snitt!!! För mig finns det ingen värre mardröm än att tvingas föda vaginalt. Jag tror att jag skulle bli totalt hysterisk och hoppa från en bro eller något.
    samma här..ska vi hoppa samtidigt?
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.