Inlägg från: Mamma till Cleo och Abbe |Visa alla inlägg
  • Mamma till Cleo och Abbe

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Grattis Sthlmsjävlar till underbart söta Hektor... Och lik sin 3D-bild var han ju definitivt:) Skönt att höra att allt gick bra och att du är uppe på benen så snabbt.

Vi ska träffa läkaren den 6e maj och prata om vårt snitt, det blev Lena Holtzman (?) som jag hört fler pratat med. Visst var det hon du pratade med också Sthmlsjävlar?

Trollet BF 11/6-08
    limon skrev 2008-04-22 10:35:14 följande:
    Hoppar in för att ställa en fråga, hoppas det är ok.Jag är gravid i v. 12 och har en dotter som blir två i sommar sedan innan. Dottern födde jag vaginalt och tyckte det var en superhärlig känsla som jag gärna gjort om igen. Dock fick jag en partiell sfinkterruptur som jag fortfarande ibland känner av. Pga av detta så sade min BM på inskrivningen att jag fick tänka över hur jag ville föda denna gången. Detta gjorde mig helt paff då jag varit inställd på att föda vaginalt även denna gång. Jag känner mig ganska rädd för kejsarsnitt men samtidigt vill jag inte gå sönder som jag gjorde förra gången. Ni som har gjort kejsarsnitt och har barn sedan tidigare, hur har det funkat att ta hand om det äldre barnet? Hur länge dröjer det innan man kan lyfta det äldre barnet och hur mår man egentligen efter ett kejsarsnitt?Hoppas någon vill svara
    Jag har inte gjort snitt själv (än) men har en kompis som snittats med båda sina barn. Det sista kom nu i januari då hennes första so var 2 & 1/2 år. Jag undrade också över hur de gick med lyftandet och kramandet men enligt henne gick det bra. Hon fick rådet att inte lyfta killen på 6 veckor men hon kunde slarva lite med. Annars satte hon sig på huk eller på golvet om han ville kramas och visade såret (det läkte jättefint och såg inte obehagligt ut alls) för lillkillen för att förklara var för mamma inte kunde lyfta som vanligt. En annan vän är också snittad med båda och hennes äldsta var knappt 2 år när lillasyster kom. Likaså där lyfte hon inte förrän hon själv kände att hon kunde (cirka en månad efter snittet) men det var aldrig några problem. Hur man mår efter kan inte jag svara på men säkert andra mer kunniga här inneFlört Lycka till med vad som än händer:)
    Trollet BF 11/6-08

Grattis affis:) Låter helt underbart och vilket läckert namn ni valt till sonen. Ta hand om er nu och återigen stort grattis...

funbun: Håller med, jag har inte träffat läkaren ännu, den 6e maj är det dax, men jag har varit väldigt noga med att visa att jag läst på om ks så de inte kan "köra över" mig där. Grattis till lyckat samtal, här säger de också (eller vi kanske går på samma sjukhus??) att de aldrig tvingar någon till snitt... Känns jättetryggt men tryggast är det ju när man väl har datumet i handen. Lycka till hos läkaren:)

Trollet BF 11/6-08

Härligt hjärta:)

Jag ska på snitt-snack med läkare på SÖS på tisdag, är det någon som fått sitt dautm direkt för att ni varit lite längre gångna? Jag är i vecka 35 imorgon och tänker att när vi väl kommer dit på tisdag så är det ju max 4 veckor till snittdax... Kan jag "kräva" (okej, be om då...) att få ett datum direkt för att det är så kort tid kvar eller hur har ni gjort som fått datum sent???

Trollet BF 11/6-08
    Sabine1989 skrev 2008-04-30 12:52:58 följande:
    Aljas79: Jag fick efter första besöket hos läkare mitt snittdatum som en så länge bara är preliminärt men jag får det exakta inom en vecka. Jag var på sös i måndags och då i vecka 32+1. Jag vet inte om det var för att jag är hyffsat långt gången men hon ville ha det på en onsdag för att det är hennes operationsdag så hon kunde utföra snittet men sen sa hon även att det är inte hon som bestämmer och skickar ut det exakta datumet utan hon får bara önska. Så ist för BF 21/6 är vårt nya (om det inte kommer ett annat datum i brevet med posten) BF 11/6 alltså 10 dagar före BF :) Lycka till! :)

Är det Lena du träffat? Hon snittar ju på onsdagar har jag hört och det är henne vi ska träffa. Du ska för övrigt få på vårt ursprungs-bf, grattis:)

Tack alla för svar, då vet jag vad jag har att vänta mig.

Trollet BF 11/6-08
    Tessulago skrev 2008-04-30 11:00:51 följande:
    jag fick mitt datum i måndags...är nu i vecka 37+1...ska snittas typ 4 dagar innan bf..
    Var ska du snittas? Tänkte att det var så himla nära inpå bf-datumet...
    Trollet BF 11/6-08
    Tessulago skrev 2008-04-30 15:12:05 följande:
    trodde först att jag skulle vara på Östra..men nu blir det Mölndal. Men dom har ju sagt att om det sätter igång innan så får jag en spruta som stoppar upp det, och så tidigarelägger dom snittet..Trodde inte att dom snittade så nära inpå..har ju hört 7-10 dagar..men vi får hoppas att det blir bra ändå. Jag får vara nöjd att vi äntligen fått ett datum.
    Okej, klart du ska vara nöd, tänkte bara om det var så olika på olika sjukhus. Har också hört 7-10 dagar men det är ju som sagt olika. Lycka till:)
    Trollet BF 11/6-08
    Sabine1989 skrev 2008-04-30 16:25:45 följande:
    Aljas79: Tackar tackar! :D Ja, Lena Holzman :) Jag är jätteglad över att vi fick komma till just henne för hon är supertrevlig och förstående!
    GREAT, då kan jag andas ut lite kanske. Har hört det tidigare om henne så det känns jättebra. Har ju även gått på SÖS på KBT för min förlossningsrädsla så det känns mer som en formalitet att träffa henne för att få det godkänt. Gött att ni är nöjda:)
    Trollet BF 11/6-08

Hej tjejer!

Skriver en sanbbis från jobbet för våra datorer hemma är knasiga. Kan läsa vad ni skriver men inte svara:(

Fick mitt snitt beviljat igår, JIPPIE:) Lena på Sös var helt fantastiskt och sympatisk. Min älskade sambo var det bästa stöd man kan tänka sig och både han och jag var såååå nöjda. Datum fick vi inte för hennes datasystem var nere (känns igen av fler vad jag förstår) men det kommer med posten om en vecka cirka... Känns så härligt att möta så förstående och härlig personal inom vården:)

cameron: Lycka till idag, det kommer gå jättebra och jag ser fram emot att läsa om er resa sen.

Må så gott alla!

Trollet BF 11/6-08

Grattis till era bebisar:)

Och lycka till imorgon tessluago, kommer att gå kanon!

Längtar ännu mer nu när jag läser om er andra...

Trollet BF 11/6-08

Lycka till idag Smuliz:) Snart har du väl din lille hos dig, mys ordentligt och skriv när du orkar...

Håller även med föregående talare, äntligen en läkare som vågar säga sanningen. Själv sitter jag hemma och räknar dagar tills vårt datum (som vi väljer att hålla hemligt för vi har inte ens berättat för våra nära och kära, nej ingen faktiskt, att vi ens ska snittas). Vi vill liksom överraska precis som vid en vaginal "hejsan-hoppsan"-förlossning utan att någon vet men det är ganska nära nu i alla fall... Är ledig och hemma med havandskapspenning sista veckorna och kan inte säga att jag är ledsen, hi hi... Det är så skönt att bara vara och inte behöva stressa med något. Jag kan vila när jag vill, träna och bara ta hand om mig själv. Lite fixande inför bebisens ankomst blir det ju också:)

Ha det bra alla tjejer och lycka till ni som väntar på snitt och lika mycket lycka till till er som fortfarande kämpar!

Trollet BF 11/6-08

Tootsans: Oj, vilken vändning... Men det kommer gå kanon ändå! Lycka till och hör av dig när du kan slita dig ifrån att snusa bebis:)

Trollet BF 11/6-08

Grattis till Smuliz och välkommen lilla Amanda:)

Trollet BF 11/6-08

Tootsans: Grattis till Leo:) Härligt att du är så positiv till snittet trots en jobbig dag... Grattis en än gång!

Trollet BF 11/6-08

Hej Hej! Nu är vi hemma från BB, 2 dygn efter att vår prinsessa föddes:) Allt gick kanon och personalen på SÖS var helt underbara. Är så glad över den här upplevelsen som jag inte har något negativt att säga om. Vår lilla Cleo ville dock ut med ansiktet först så de fick trycka tillbaka henne och vända, hon var lite svullen i ansiktet men det har gått ner nu. Jag hann som tur var aldrig uppfatta att det blev lite kritiskt men allt gick jättebra tillslut. 12:44 lades första snittet och 12:49 var hon ute. Några timmar senare var jag uppe och gick, morgonen efter duschade jag, kunde gå på toa (both waysFlört) och var nästan som vanligt. Såret är jättefint och vi är som sagt hemma, ammar som bara den och mår kanon.

Lycka till alla som har sina snitt kvar och ni som kämpar för att få de beviljade:)

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!

Grattis till Ellen, tuzza:)

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.