• Hektor

Jag tycker det låter fullständigt orimligt hur de kan neka dig detta när du genomgått så jobbiga förlossningar tidigare?!

Du har ALLTID rätt till en second opion glöm inte det!
    Det betyder att du kan be att få en annan läkare för att du inte är nöjd med den första, + dennes beslut..

Enligt lagen så kan de ju inte neka dig om det inte innebär medicinska risker för dig o barnet, sa du inget om det?

*stora tröst kramar*
    jag är arg nu!

• Hektor
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-10 13:23:25 följande:
    jag har redan fått träffa två överläkare som har besluts rätt o suttit gråtit hos en av de i två timmar, bönat o bett o varit arg, han var helt likgiltig, bara stirrade på mina journaler o partogram...men Pia det gick ju jättebra, det var ju bara två lätta drag med sugklockan så var han ju ute, du är ju som gjord för att föda barn....man blir bara helt lam.
    Som gjord för att föda barn om de måste ta till sugklocka???!
    Vad är det för jävla läkare!
  • Hektor

Måste bara säga FYFAN för fula fiskar!!!

Var inlagd på förlossningen nu i helgen för mitt förlossningsarbete startat med täta värkar (MEN stannade upp efter ett dygn så vi fick åka hem)

Under tiden jag var inlagd så sa olika personal flera gånger

- Du har ju så hög smärttröskel, tycker du ska pröva föda vaginalt, vill du inte prova?!

Tjatade på mig fast de visste att jag fått snitt beviljat?!

Suck....

• Hektor
    Birry skrev 2008-04-14 09:51:26 följande:
    Håller med: FY FAN!!! Det där är precis den uppfattningen jag har om barnmorskor - de kan inte fatta att npgon vill göra på något annat sätt än "deras sätt"!!! Hoppas bebbe bestämt sig för att stanna tills det är dags för snittet!

Både jag och min sambo bara tittade på varandra och måste sett ut som frågetecken.

- Hur kan ni ställa en sån fråga då man har ett inbokat snitt ?

- Du har bra smärttröskel, verkar så opåverkad + tar de hårda värkarna så bra så vi måste ju iallafall få fråga  + att det är ju faktikst bäst för både mamman och barnet att föda vaginalt

Känns kränkande då de har journalen att läsa i och snittet redan är beslutat!

• Hektor
    Birry skrev 2008-04-14 10:13:31 följande:
    Håller med Sthlmsjävlar - kränkande!! Och jag tror att det är det man får "stå ut med" om man skulle gå med på igångsättning med "snittlöfte". Jag skulle kalla det igångsättning med "natuuuurlighetstjat"! *arg*
    Ett snittlöfte kan ALDRIG garanteras till 100% det säger alla läkare jag frågat.

Måste ju finnas personal på plats och det är inte alltid det finns flera operations team tillgängliga.
    Räcker ju med att det är 2 andra pågående snitt samtidigt så är det kört....
  • Hektor
    Birry skrev 2008-04-14 10:41:20 följande:
    Nej precis! Dessutom tror jag att även om det stod två op-team lediga skulle bm försöka få en att fortsätta vaginalt - har verkligen INGET förtroende för barnmorskor!! 
    Bm försöker oftast få kvinnorna som föder vaginalt att kämpa på även fast de ber om ryggbedövningen, oftast kämpar de och sen blir det försent.
    Är väldigt vanligt!
  • Hektor
    cameron skrev 2008-04-14 10:47:55 följande:
    Sthlmsjävlar: Men vad fn! PRECIS det där som jag har varit rädd för ända sedan v 20+ någonting då mina första sd började komma. Har noll förtroende för att man verkligen skulle ge mig mitt snitt om jag kom in till förlossningen med fullt värkarbete. Detta trots att jag tagit upp frågan med läkarna som jag träffat och dom försökrat mig om att det i sånt fall skulle bli ett akutsnitt och att jag inte har ngt att oroa mig för. Man KAN inte lita på sjukvården, det är ju uppenbart Usch vad trist. Hoppas att din bebis vill stanna därinne fram till den inbokade snittdagen så att du slipper flera jobbiga besök på förlossningen.
    Tack för stödet...!
    Känns väldigt konstigt hur det kan fråga såna frågor spec i en jobbig situation som denna då man ligger och har ont.
    Är det bestämt/planerat ett snitt så är det det...
  • Hektor

Fick höra nu att det var KAOS på Södersjukhuset, de skickade tom folk till Norrköping?!
    Tar väl en 2 timmar dit...

Förlossningsvården är lite knepig...

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 18:20:28 följande:
    Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!Jo för att de vet/har kunskaperna.jag frågade dig för ett par dagar sedan, TS då jag undrar vad det är för läkare du träffat och deras skäl för snitt.
    Jaha, jag har inte varit aktiv på ett par dagar.
    Legat inne på förlossningen ;)

Jag har ju många läkare i släkten, 1 har begärt snitt just pga kunskapen om att förlossningsvården är som den är.
    Sen har jag jobbat på sjukhus i 4 år, och där diskuteras det mycket bakom väggarna,
    då kryper det minsann fram

Jag är så less på att forskning samt information är så fruktansvärt dålig och att unga tjejer tvingas till något de inte vill/vågar + blir övertalade/nertryckta.

Har du gjort snitt?
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.