• rew

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Hej på er! Ny här i tråden, hoppas det är ok!?

Jag födde vår son med kejsarsnitt pga förlossningsskräck. Fick snitt beviljat av min Bm direkt vid inskrivning, hade gått på samtal hos henne innan jag blev gravid pga detta. När jag sedan 1 månad innan bf var på operationsplaneringssamtal med läkare drev hon en stark övertalningkamanj. Men hon beviljade ju ändå snittet.

Min fråga är hur det blir vid nästa barn, någon som vet? om jag inte får samma barnmorska så kanske det inte finns någon som "kämpar" för mitt snitt förutom jag själv.
    Har börjat fundera på vaginalfödsel (blir iofs kallsvettig vid bara tanken) mkt pga att amningen inte fungerade. Tror att det hade mkt att göra med såret och att det var svårt att hitta en bra ställning, vad har ni andra för erfarenheter?

• rew
    cameron skrev 2008-04-07 20:16:51 följande:
    Ett stort grattis Smuliz! rew: Enl min erfarenhet så går det mkt lättare att få sitt andra snitt beviljat. Jag fick kämpa för mitt första men med andra fick jag det beviljat utan ngn som helst argumentation. Ang fungerande eller icke-fungerande amning så tror inte jag att snittet i sig har så stor betydelse utan att det är andra saker som spelar in. För mig fungerade det klockrent med amningen redan på uppvaket och det berodde antagligen mkt på att min dotter tog rätt tag om bröstet redan från början (och det är ju inget man kan påverka själv). När jag sedan kom tillbaks till avdelningen så fick jag mkt stöd och hjälp med amningsställningar osv av personalen och det bidrog säkert till att amningen sedan fungerade så bra som den gjorde. Jag hade skrivit in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha stöd och hjälp med amningen och är glad för att jag fick det.
    Jag tyckte inte att jag fick så bra hjälp vad det gäller amningen. Den barnmorska som var med på snittet försvann till en annan avdelning och vi fick ingen hjälp på ett bra tag.

Tyckte även att de ändrade vad vi skulle göra för att det skulle fungera. Dagpersonalen sa en sak och sen kom nattpersonalen och sa en annan. Blev mkt förvirrad, sen ser jag på korten att han ligger HELT fel. Inte underligt att bröstvårtorna blev två stora sår. Glömde någonstans på vägen att det var mitt barn och att jag inte var tvungen att fråga om vad jag fick och inte fick göra. Så det kanske inte var snittet som ställde till det.

Skönt att höra att det andra snittet kan gå lättare att få beviljat. Jag har verkligen panik för vaginal förlossning, trodde aldrig att jag skulle kunna få barn. Har alltid kännt så här och jag har inte hört massa skräckhistorier. Det är många som frågor om jag har sett eller hört om någon skräckförlossning, men nej det har jag inte.
  • rew

cameron: Jag kände att jag var tvungen att fråga om lov vad jag än skulle göra. men till nästa gång så vet jag ju att det är jag som bestämmer. Svårt att vara förstagångsmamma tyckte jag...

• rew
    affis skrev 2008-04-08 10:30:41 följande:
    Morr. Jag känner mig lite irriterad på att jag inte hör något av Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Det är två veckor till mitt planerade snitt, men jag vet ännu inte exakt vilken dag det blir. Har jag inte fått brev från dem idag så ringer jag dit. Jag antar att de planerar lite bättre än typ bara en vecka i förväg?
    Jag födde i Vrinnevi, men jag kommer inte ihåg när jag fick datumet. Exakt tid fick jag dagen innan, det var bara att "masa" sig upp vid halv fem för vi skulle vara därinne vid 6.00. sov inte så mkt den natte direkt.
  • rew

Jag blir nervös när jag läser om så många som blir nekade snitt. För min bm var det aldrig tal om att jag INTE skulle få snitt. När jag sedan träffade läkaren för op planering så försökte hon övertala oss att föda vaginalt, eftersom det klarar ju alla kvinnor. S**tsnack säger jag. Undrar ju om hon då kommer neka mig nästa gång...

Vi ska inte försöka bli gravida än på ett tag, sonen är 16 månader. Men nu känner jag att samma oro som jag kände flera år innan vi fick sonen kommer smygande. Funderar på om jag skulle ta kontakt med min bm för samtal innan vi blir gravida igen. Våra bekanta har precis fått sitt andra barn och när de fick sitt första mådde jag inte alls bra. Det var för jobbigt att träffa en nyfödd, trodde ju aldrig att jag skulle få någon. Det var efter det som jag tog kontakt med MVC och pratade om snitt innan vi blev med barn!

Varför får inte bm bestämma angående snitt kan man ju undra? Det är ju de som träffar den blivande mamman och ser deras/ våran ångest!

• rew

Kommer inte ihåg om snart3barnsmamma har gjort två snitt innan och ursäkta om jag klampar in och kommer med massa kommentarer. Men jag satt precis och såg på Barnmorskorna via webtv och där var det en sekvens där de pratade om att snitta en mamma som låg med värkar. Kvinnan hade blivit akutsnittad med sitt första barn och läkaren sa att det var hennes "sista chans" att föda vaginalt (det var kvinnans önskan) för efter två snitt så blir det alltid snitt vid en tredje graviditet!!!

Återigen förlåt om jag klampar in, men jag lider verkligen med dig! Har som sagt mest läst och inte skrivit så mkt, så jag är ju ny i tråden därför känns det som jag klampar in.

• rew
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-12 21:22:17 följande:
    pratar du med mig?Om det är så, så har jag fött våra två barn vaginalt...vad undrade du över?
    Det vara bara jag som tänkte att om det var två snitt (akuta eller planerade) så fanns ju det att åberopa för läkaren. Fanns ju även dokumenterat på film med en läkare som sa att det blir snitt efter två snitt. Hoppas du inte tog illa upp att jag klampar in, var i bästa välmening!
  • rew
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-12 21:28:46 följande:
    Nejdå, ingen fara, jag blev bara lite förvånad när du skrev mitt nick-name o snackade om snitt...jag vill ha snitt nu med tredje, men än så länge har inte läkaren beviljat mig det
    jag har förstått att det har varit strul kring ditt snitt (eller icke- snitt som läkaren vill)
    Tråkigt att inte kunna glädjas över graviditeten, som ju ska vara en underbar tid!
  • rew

Märkligt hur läkare tänker ibland. Jag fick snitt beviljat med mitt första barn och då borde ju du som vet vad en vaginal förlossning innebär (av erfarenhet) givetvis få ett snitt. Borde ju vara självklart.

snart3barnsmamma skrev 2008-04-12 21:35:45 följande:
    ja, jag kan ju inte direkt påstå att det har varit roligt...
  • rew
    snuttP skrev 2008-04-13 10:47:11 följande:
    Vill bara påpeka att det nog är olika det är med att efter två snitt så är det bara snitt som gäller. För jag kollade just det nu efter mitt andra snitt. Då sa läkaren att ja det få vi ju se då, det är ingen självklarhet att det bli snitt igen. Så två barn räcker för mig, dels för att det känns lagom, dels för att jag orkar inte bråka en hel gravidlitet igen. =/
    verkar vara olika vad det gäller allt hela tiden. märkligt med tanke på att vi bor i samma land.

Är det någon annan än jag som har pratat med MVC innan ni blev gravida?
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.