Hur mycket ansvar ska en bonusförälder ta?
Ärla Minou skrev 2008-05-05 13:30:24 följande:
Nu har jag inte motsvarande situation dvs min fd ska inte inte ha barn med sin nya, de bor ännu inte ihop men jag tror de har ett seriöst förhållande. Blotta tanken på att hon skulle ha mina barn varannan vecka får mig att må dåligt faktiskt. Hade det varit barnens pappa som skulle vara hemma föräldraledig så skulle det inte kännas lika konstigt. Men en styvmamma som mitt barn då inte skulle kunna undkomma ens en stund på dagen. Nä usch!! Stackars barn att flytta mellan två kärnfamiljer och aldrig vara hemma någonstans. Aldrig få höra till till hundra procent. Jag lider med dig och ditt barn. Men vill förstås inte fördömma. Vill bara ge dig stöd TS, dvs berätta att du inte är ensam i att känna dig tveksam till att ditt barn ska vara hemma med en styvmor.
Stackars ditt barn om du har den attityden gentemot ditt ex nya flickvän! Att få flytta mellan två "kärnfamiljer" är ju något positivt eftersom det innebär att barnet är en fullvärdig del av båda familjerna och på så sätt får känna sig helt hemma på båda ställena. Skulle det vara så att barnet inte trivs ihop med sin bonusmamma så är jag ganska tveksam till att bonusmamman skulle känna att det var ok att ha bonusbarnet hemma på dagarna, då hade man nog valt att ha barnet på dagis istället. Alltså borde man tolka det som att barnet trivs ihop med sin bonusmamma och det måste man som svartsjukt ex försöka acceptera!Den enda som kommer att drabbas av den typ av känslor som du ger uttryck för i ditt inlägg är ditt barn. Om du inte accepterar ditt barns bonusmamma så kommer ditt barn att hamna i en mycket jobbig lojalitetskonflikt. Detta har jag tyvärr egen erfarenhet av då jag på nära håll fått se hur jobbigt det kan vara för barnet att få höra att bonusmamman (som barnet faktiskt trivs väldigt bra ihop med) är den värsta häxan i hela världen och att det är hon som är roten till allt ont.