• Missimo84

Lösaktig eller sexuellt frigjord?

Vem har inte hört kommentaren, "men h*n är ju värsta ludret, lösaktig som f*n". Men samhället har ju förändrats, för typ hundra år sedan så var det extremt lösaktigt att bo ihop innan man var gifta, och att skaffa barn innan dess, rena dödssynden. Sen kom det ju en period när sex e.t.c. blev mer tillåtet och ett samtalsämne som inte var lika tabubelagt. Idag är det ju normalt att bo ihop med sin sambo och ha barn.
    Men ändå så finns det "lösaktiga personer", och jag är nyfiken på:
    -Hur beter sig en lösaktig person?
    -Har lösaktiga personer en viss "stil"?
    -Kan män vara lika lösaktiga som kvinnor?
    -Vilka kriterier måste man uppfylla för att vara lösaktig?

Kan det vara så att ordet lösaktig helt enkelt bytts ut mot begreppet sexuellt frigjord?

(Detta undrar jag inte för att jag har en hemlig plan på att bli lösaktig , utan för att jag är nyfiken på vad ordet har för mening idag)

• Svar på tråden Lösaktig eller sexuellt frigjord?
  • Snusslan

För mig betyder det inte så mycket.
    Tycker att folk ska få ha sex med vem som helst hur som helst och var som helst utan att bli kallad för något elakt.
    Här kommer några svar med vad jag tycker :)

Som alla andra fast vågar visa det.

Nej, man kan passera personen på stan utan att veta att det va hon/han. Ser ut som vanligt folk :)

-Kan män vara lika lösaktiga som kvinnor?
    Absolut!

-Vilka kriterier måste man uppfylla för att vara lösaktig?
    Enligt omgivningen så räcker det att man ser bra ut, har snygga kläder och att killar/tjejer tycker att en person är snygg. Där byggs svartsjukan upp och sen är man ett l*der.
    Enligt mig så hade jag inte kunnat brytt mig mindre, bara personerna i fråga skyddar sig.

• Fjällmannen

Om man idkar samlag innan man är trolovade så är det lösaktigt.

• Maggis

Har väl ungefär samma tanke som Svart Tulpan redan, så snyggt, presenterat.

I övrigt så är det väl för det mesta så att jag struntar fullständigt i hur, var och med vem andra idkar sexuellt umgänge såvida ingen kommer i kläm (apropå Snusslans inlägg). Satt nyligen på 1:a parkett när en bekant sabbade hela sin familj genom att tramsa runt som värsta fjortisen bara för att hon tröttnat på att vara gift och 3-barnsmamma. Då tycker jag det är svårt att bara hålla truten och tycka det är upp till var och en att göra som de själva vill när deras äkta man/fru plus 3 barn mår skitdåligt för att den andra inte har bättre omdöme. Den här kvinnan har jag kallat många fula saker i mitt huvud samtidigt som jag tröstat hennes 3-åring som vill veta varför mamma är borta och inte vill ha henne.

//Maggis
  • Missimo84
    Fjällmannen skrev 2008-02-26 04:02:04 följande:
    Oups då är jag och mer än halva sverige lösaktiga...
  • little mommy

min personliga åsikt är att folk gör som dom vill det skiter jag i. men för att svara på din fråga vad jag tror e lösaktigt.

fråga 1 lösaktig.
    det är en kvinna eller man som gör väldigt väldigt många one night stand utan en riktig tanke på att det ska gå längre, kanske inte ens skyddar sig heller, och visar en annan person den intresset samma kväll tar den en till och ligger med lättvindigt.

jag tror fortfarande allt handlar om just sexet, förr var det ju att man ville inte att flickor skulle haft sex före bröllop mm, och nu för tiden är ju det helt okej men det är fortfarande sexbiten som är den alla ska bromsa på, annars e det "lösaktigt".

• IlsaBlackWidow
    Missimo84 skrev 2008-02-26 08:21:03 följande:
    Oups då är jag och mer än halva sverige lösaktiga...
    Haha jag är en pryd stackare som önskar sig vara frigjord men nu vet jag att jag faktiskt är lösaktig om inte annat.
  • Snusslan
    Aj då.. Då ligger man risigt till nu... :)
  • Liten Björn

Oj, då är nog dom flesta kvinnor riktiga slampor! =)

• Missimo84
    Liten Björn skrev 2008-02-27 11:57:11 följande:
    Oj, då är nog dom flesta kvinnor riktiga slampor! =)
    Hihihi
  • Fjällmannen

Liten Björn:

Ja, det kan man säga.

• BengtH
    Missimo84 skrev 2008-02-25 14:49:37 följande:

,
    Men ändå så finns det "lösaktiga personer", och jag är nyfiken på:
    ,

Också nyfiken på hur man kan upptäcka lösaktigheten genom att studera beteendet i övrigt. 

Jag tror blicken säger en del. Tjejer med intensiv blick verkar vara väldigt sexuella, dessutom är de känsliga för smicker och vill ha uppmärksamhet, vissa pga dålig självkänsla.

Stilen är utmanande för att locka till sig blickarna och uppmärksamheten.

Lösaktiga tjejer är sociala och har alltid nära till ett leende.

Lösaktiga män är också sociala och öppna, men de behöver inte ha samma bekräftelsebehov.
  • Pentagram

Jag ser ingen grundläggande skillnad på vare sig beteende eller person när det gäller vem som är lösaktig kontra sexuellt frigjord utan det handlar helt enkelt om vad UTTALAREN har för syn på det. Så, i enkelhet, den är lösaktig som har mer sex än vad uttalaren tycker är lämpligt.

• Paulina P P

Var går gränsen? Är man lösaktig om man haft 30 sexpartners under en singelperiod på tio år? Det blir alltså 3 män om året. Att bara ha sex tre gånger på ett år låter verkligen inte mycket.

Om man drar hem någon från krogen varannan helg kanske man är lösaktig, särskilt om man tar vem som helst, vilket man kanske inte gör eftersom det finns flera att välja på. Lever man så har man kommit upp i 50 sexpartners på två år.

Män som drar hem nån från krogen varannan helg är såklart lika lösaktiga (och om de inte är noga med att skydda sig kanske de har ett antal "barn på bygden").

Svar på tråden Lösaktig eller sexuellt frigjord?