• Missimo84

Lösaktig eller sexuellt frigjord?

Vem har inte hört kommentaren, "men h*n är ju värsta ludret, lösaktig som f*n". Men samhället har ju förändrats, för typ hundra år sedan så var det extremt lösaktigt att bo ihop innan man var gifta, och att skaffa barn innan dess, rena dödssynden. Sen kom det ju en period när sex e.t.c. blev mer tillåtet och ett samtalsämne som inte var lika tabubelagt. Idag är det ju normalt att bo ihop med sin sambo och ha barn.
    Men ändå så finns det "lösaktiga personer", och jag är nyfiken på:
    -Hur beter sig en lösaktig person?
    -Har lösaktiga personer en viss "stil"?
    -Kan män vara lika lösaktiga som kvinnor?
    -Vilka kriterier måste man uppfylla för att vara lösaktig?

Kan det vara så att ordet lösaktig helt enkelt bytts ut mot begreppet sexuellt frigjord?

(Detta undrar jag inte för att jag har en hemlig plan på att bli lösaktig , utan för att jag är nyfiken på vad ordet har för mening idag)

• Svar på tråden Lösaktig eller sexuellt frigjord?
  • Imox

ja du vart går gränsen...
    jag har väl alltid varit lite pryd men absolut inte sexuellt tråkig utan inte bara varit me vem som hels när som helst...
    o inga one night stands...
    men är lite lösaktig isängen me gubben hahahaha

ne men jag tycker att lösaktigt "slampig" "bock" är när man är med massa olika människor hit o dit o snackar om hur fränt det är bla bla bla bla..
    hur många man har varit med hör inte dit utan hur man tar situationen..

tycker män o kvinnor är likadana bara att tjejer blir hora på en gång medans killen är cool

tycker dom att det har blivit lite av en grej bland unga att vara me massa olika o strula med allt o alla redan som 14 åring..
    vet själv jag har jobbat på en ungdomsgård och det är n inne grej att vara bi, knulla varje helg med tre olika mm..
    är ju faktist synd att samhället ska bli så, att man måste knulla runt för att var poppis..

jaja så svårt att skiva om sånna här saker lättare att diskutera om det

• korven72

min egen snabbanalys är att som sexuellt frigjord är man en person som har god självkänsla och självförtroende och tar för sig det sexet som denne vill ha på sina egna vilkor.

Medan som lösaktig förnedrar man sig själv genom att ligga med vem som helst till vilket pris som helst för att få lite bekräftelse...

• IlsaBlackWidow

Skillnaden för mig ligger i HUR man utövar sin sexualitet. Jag tycker att sex är sunt oavsett olika partners om alla parter alltid är med på samma sak, man skyddar sig och beter sig respekt- och ansvarsfullt.

Det är väl ordbajseri men lösaktig för mig är en person, kvinna eller man, som försöker uppfylla ett tomrum genom att plöja igen om en massa sexpartners. En som egentligen inte söker sexuell njutning utan kanske kärlek och sedan bara blir mer tom.
    Eller helt enkelt en ansvarslös egoist som är otrogen och/eller inte bryr sig om vems känslor denne sårar på vägen.

• IlsaBlackWidow

Haha svart tulpan hade ju skrivit vad jag ville ha fram fast mer komprimerad och lättfattlig form.

• Missimo84

Så om jag fattat det hela rätt så har det med självkänslan att göra om man är lösaktigt eller sexuellt frigjord? Inte om man har haft x antal partners eller typ alltid har kort kjol e.t.c.?

• Ejnie

lösaktig eller frigjord handlar nog mer om betraktarens relation till den personen än om vad hen ÄR...

Är inte "fri" och "lös" samma sak egentligen?
    Personer som väljer "nya beteenden" anammar nya ord:
    pensionär => friherre,
    ensamstående => singel
    lösaktig => frigjord (som i en som gjort sig fri från samhällets normer om vad lösaktig är...)

• IlsaBlackWidow

Jag antar att min uppfattning är baserad på positivt och negativt. Jag tycker att ordet frigjord klingar självkänsla tillsammans med ansvarsfull frihet. Medan ordet lösaktig i princip alltid används i negativa ordalag, varvid jag drar kopplingar till dålig självkänsla och ett utåtagerande i en missriktad jakt på sann intimitet.

• Missimo84
    IlsaBlackWidow skrev 2008-02-25 15:35:56 följande:
    Jag antar att min uppfattning är baserad på positivt och negativt. Jag tycker att ordet frigjord klingar självkänsla tillsammans med ansvarsfull frihet. Medan ordet lösaktig i princip alltid används i negativa ordalag, varvid jag drar kopplingar till dålig självkänsla och ett utåtagerande i en missriktad jakt på sann intimitet.
    Håller med dig om det där med positiv och negativ inrikting. Det är ju inte så att man säger, "Jag verkligen beundrar dig som är så lösaktig".  Eller jag vet inte...
  • Jan H

Hur kan man bara komma på att kalla någon lösaktig. Var och en får väl leva efter sin egen övertygelse. Vems saninning är sanning...

• Zemcia

-Hur beter sig en lösaktig person?

När du säger lösaktig kommer jag direkt att tänka på en tjej i min omgivning som är min definition av lösaktig.

* hon ligger med många killar och inriktar sig oftast på svarta killar "bara för att". Hon berättar för alla vem hon varit med och vad de gjorde. Även personen hon nyss träffat.
    Hon tycker det är coolt att leva det livet hon lever och ser inga risker (detta är kanske mer korkat än lösaktigt.)
    Hon sover med killar hon tror "man måste ha sovit med" alltså de största manliga hororna i stan. Bara för att kunna säga been there done that.
    Hon är lösaktig för att hon vill det, för att hon tror att hon e samantha i sex the city ( o jag tycker ändå sam har stil...) Men ja, hon gör det för hon tror det kommer ta henne nånstans. som att sex är hennes meditation... Jaja whatever, jag tror ni fattar.

-Har lösaktiga personer en viss "stil"?
    ¨nej de kommer väl i alla färger o former.
    Jag känner bara denna personen som är lösaktig, andra kan jag inte uttala mig om

-Kan män vara lika lösaktiga som kvinnor?

JA JAJAJAJAJAJAJA OOOOH JA. det värsta som finns e killar som ligger med allt o alla på två ben och sen skryter om det...

-Vilka kriterier måste man uppfylla för att vara lösaktig?

tje du kan ju kolla vad jag skrev på första frågan.

Svar på tråden Lösaktig eller sexuellt frigjord?