• k girl

Hur bra är simning egentligen?

Simning är väldigt bra träning ur fettförbränningssynpunkt, nästan lika effektivt som jogging (vid intensiv simning) eftersom man använder sig av hela kroppen. "Kärringsim" är väl att jämföra med en rask promenad ungefär.

Men försök att varva i intensitet så att du simmar ett par längder väldigt intensivt och ett par längder i lugnare takt.

• k girl
    Maddisen80 skrev 2008-02-23 19:17:16 följande:
    nu detta året 3-4 ggr om dagen ,visst jag gick ner i vikt och kände mig lätt i vattnet, men sen jag började simma har jag fått åkommande urinvägsinfektioner på urinvägsinfektioner
    Simmade du 3-4 gånger OM DAGEN? Du menar inte i veckan kanske? Jo, simning är en riskfaktor för att få urinvägsinfektioner. Jag kissar jämt när jag har klivit upp ur bassängen! Och jag har inte drabbats av UVI under de år jag har simmat regelbundet.
  • k girl

apansson: Att kärringsimma innebär ju att man inte simmar särskilt hårt.

• k girl

apansson: Okej, då förstår jag språkförbistringen. För jag simmar bröstsim och simmar en kilometer på ca 20 minuter när jag är någorlunda tränad - eftersom jag har bra teknik och mycket styrka i axlar och armar. Det kallar jag inte "kärringsim", jag simmar ju betydligt fortare än motionssimmare i allmänhet, även de som är vältränade och simmar snabbt på styrka men inte har tekniken.

För mig är kärringsim det där som FruttiFratt beskriver som "guppar runt med huvet ovanför ytan och bentag som bara är lite sprattel".

Svar på tråden Hur bra är simning egentligen?