• mamma till Tilde

Hur bra är simning egentligen?

Jag har en ambition om att gå ner 5- 10 kg i år! Helst innan sommaren såklart. Men men....

Jag går långa promenader dagligen, men behöver ju komplettera detta med någon annan bra träning. Därför undrar jag hur bra simning är egentligen? I fettförbränningsavsikt? Tycker det är kul, men är rädd att det är för dålig träning! Simmar 10-15 km i normaltakt och under själva simningen är det ju inte alls jobbigt, men efteråt är man ju helt slut. Simmade 15 km i morse och nu känner jag mig supertrött! Det borde väl vara jättebra?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 18:18
    Ja, jag menar förstås 1,0- 1,5 km! =) Tack för svaren! Det känns bra att höra att simning fungerat bra för vissa! Så jag ska nog köra på det ett tag nu! Kram
  • Svar på tråden Hur bra är simning egentligen?
  • FruttiFratt

Hur förbränningseffektivt det är beror på hur du simtränar. För bästa effekt - lär dig tekniken av proffs (simskola!). Jag simmar ett par ggr i veckan och har en hyfsad teknik = bra resultat. Men de där som guppar runt med huvet ovanför ytan och bentag som bara är lite sprattel... Njae... Där händer inte mkt.

• FruttiFratt

Förresten - simmar du verkligen 15 km (300 x 50m)?? Du menar kanske 1,5? Annars är du nog redan i toppform... :)

• CarlHerman

ja jag menar det, simmar du 15km per gång så lär det inte finnas några kg att gå ner...

• apansson

hallå där, vaddå "händer inte mycket"? jag simmade 5 ggr i veckan a´45 min, drog ner på godis och mackor och vips hade jag gått ner 9 kg på 2 månader. med helt vanligt kärringsim.

så jo, det funkade iaf för mig.

• k girl

Simning är väldigt bra träning ur fettförbränningssynpunkt, nästan lika effektivt som jogging (vid intensiv simning) eftersom man använder sig av hela kroppen. "Kärringsim" är väl att jämföra med en rask promenad ungefär.

Men försök att varva i intensitet så att du simmar ett par längder väldigt intensivt och ett par längder i lugnare takt.

• MajaLarsson

om man tränar 3 ggr i veckan (2 dagar i gymmet med kondition och styrka + en dag med lite kondition å corepass) och simmar en dag i veckan - kommer det synas nåt på kroppen inom snar framtid då?

har precis börjat träna, är helt otränad innan, och vill gärna börja simma! tycker inte om att visa mig i bikini men nu har jag redan fått lite bättre självförtroende eftersom jag börjat gymma!
    hur länge bör man simma? tid per gång alltså!

• Trynträ

Simning är bra men bör kombineras med lite stötaktig träning också bör benen och skelettet. Man behöver lite stötar för att motverka benskörhet så att bara simma skulle jag inte rekommendera men att kombinera det med promenader och lite styrketräning är toppen.

• Maddisen80
    Tjena hur är läget med dig då ?  Jag kan dela min erfarenhet av simning ,jag började simma förra året på badhuset + nu detta året 3-4 ggr om dagen ,visst jag gick ner i vikt och kände mig lätt i vattnet, men sen jag började simma har jag fått åkommande urinvägsinfektioner på urinvägsinfektioner och de har jag aldrig fått nästan innan jag simmade.  Så nu får inte jag simma mer för läkaren tyvärr så måste hitta en annan motion ,men jag går på gym med men vill variera mer.

mamma till Tilde skrev 2008-02-22 12:03:10 följande:
    Jag har en ambition om att gå ner 5- 10 kg i år! Helst innan sommaren såklart. Men men.... Jag går långa promenader dagligen, men behöver ju komplettera detta med någon annan bra träning. Därför undrar jag hur bra simning är egentligen? I fettförbränningsavsikt? Tycker det är kul, men är rädd att det är för dålig träning! Simmar 10-15 km i normaltakt och under själva simningen är det ju inte alls jobbigt, men efteråt är man ju helt slut. Simmade 15 km i morse och nu känner jag mig supertrött! Det borde väl vara jättebra?! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 18:18Ja, jag menar förstås 1,0- 1,5 km! =) Tack för svaren! Det känns bra att höra att simning fungerat bra för vissa! Så jag ska nog köra på det ett tag nu! Kram
    Jag har en ambition om att gå ner 5- 10 kg i år! Helst innan sommaren såklart. Men men.... Jag går långa promenader dagligen, men behöver ju komplettera detta med någon annan bra träning. Därför undrar jag hur bra simning är egentligen? I fettförbränningsavsikt? Tycker det är kul, men är rädd att det är för dålig träning! Simmar 10-15 km i normaltakt och under själva simningen är det ju inte alls jobbigt, men efteråt är man ju helt slut. Simmade 15 km i morse och nu känner jag mig supertrött! Det borde väl vara jättebra?! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 18:18Ja, jag menar förstås 1,0- 1,5 km! =) Tack för svaren! Det känns bra att höra att simning fungerat bra för vissa! Så jag ska nog köra på det ett tag nu! Kram
  • k girl
    Maddisen80 skrev 2008-02-23 19:17:16 följande:
    nu detta året 3-4 ggr om dagen ,visst jag gick ner i vikt och kände mig lätt i vattnet, men sen jag började simma har jag fått åkommande urinvägsinfektioner på urinvägsinfektioner
    Simmade du 3-4 gånger OM DAGEN? Du menar inte i veckan kanske? Jo, simning är en riskfaktor för att få urinvägsinfektioner. Jag kissar jämt när jag har klivit upp ur bassängen! Och jag har inte drabbats av UVI under de år jag har simmat regelbundet.
  • apansson

även om simning är att jämföra med en rask promenad så är det ju bra mycket mer intensivt, 45 min kärringsim skulle jag förmoda motsvarar 1,5 timmes promenad. iaf om man kärringsimmar hårt och får upp pulsen ordentligt.

• k girl

apansson: Att kärringsimma innebär ju att man inte simmar särskilt hårt.

• apansson
    k girl skrev 2008-02-24 11:41:11 följande:
    apansson: Att kärringsimma innebär ju att man inte simmar särskilt hårt.
    nja, med kärringsim menade jag att simma vanligt (vet inte vad det heter) men att ta i ordentligt. inte crawla alltså
  • Maddisen80

oj jag menade 3 -4 ggr i veckan ,skrev l ite fel ;) tack för rättelsen

k girl skrev 2008-02-23 22:20:00 följande:
    Simmade du 3-4 gånger OM DAGEN? Du menar inte i veckan kanske? Jo, simning är en riskfaktor för att få urinvägsinfektioner. Jag kissar jämt när jag har klivit upp ur bassängen! Och jag har inte drabbats av UVI under de år jag har simmat regelbundet.
  • k girl

apansson: Okej, då förstår jag språkförbistringen. För jag simmar bröstsim och simmar en kilometer på ca 20 minuter när jag är någorlunda tränad - eftersom jag har bra teknik och mycket styrka i axlar och armar. Det kallar jag inte "kärringsim", jag simmar ju betydligt fortare än motionssimmare i allmänhet, även de som är vältränade och simmar snabbt på styrka men inte har tekniken.

För mig är kärringsim det där som FruttiFratt beskriver som "guppar runt med huvet ovanför ytan och bentag som bara är lite sprattel".

• Pillan01

Hejsan!

Jag är en föredetta simmare och jag måste säga att jag tycker att simning är ett utav dom bästa sätten att motionera!Det är skonsamt mot ryggen och man tränar dom flesta musklerna!Det spelar ingen roll om man inte kan alla simsätt bara du varierar tempot på simningen!Börja med att simma lugnt i 10 minuter sen kan man försöka att simma så pass fort så att du känner av pulsen plus att du känner dig andfådd! Hoppas det funkar!

• Roblun66

Tjena! Läste denna tråden lite sent:) Så att vissa folk har olika åsikter om simning som träning, har simmat både tävlingsimmat och simmat vanligt sens jag var 5 år och nu är jag 15 Så lite mer än 10 år om du vill förbränna "fet" så ska du motionera mycket och äta nyttigt ett bra sätt är att räkna dit innehav Utav kalorier, för en vuxen Man så ska du äts runt 2500 kalorier varje dag för att din kropp ska må bra osv. Tyvärr så vet jag inte hur mycket en kvinna ska äta men om du får till en bra kost som har ett kalori värde runt 2500 så är det bra. Det är bättre att äta stora nyttiga måltider t.e.x. 4 ggr om dagen än att äta 8 ggr om dagen med små portioner. Tillbaka till Simningen, genom att simma så tränar du nästan hela kroppen och desto fler muskler du använder desto mer "energi " behöver din kropp förbränna vilket gör att du förlorar vikt. S om du äter 2500 kalorier om dagen försök förbränna t.e.x 3000kalorier så kommer du att få en bättre och nyttigare kropp vilket gör att du kommer må bättre vilket leder till att du klarar av mer och kan ta mer nytta av vardagen. Skulle föreslå att du simma Bröstsim. Hoppas detta har hjälpt dig du får ha en bra sommar! Med vänlig hälsning, .Robin

Svar på tråden Hur bra är simning egentligen?