• Krusbär

Vitamin B6 för kort lutealfas??

Har också läst om detta och är intresserad om det kan hjälpa mot spottings. Hur mycket åt du? Åt du bara under lutealfasen, eller kan man äta hela månaden?

• Krusbär
    Tuplan skrev 2008-04-17 04:41:09 följande:
    Jag har provat men jag fick en sån jäkla klåda att jag var tvungen att sluta.
    Oj, det låter ju inte bra! Försvann det när du slutade? Märkte du någon skillnad på lutealfasen eller spottings?
  • Krusbär

Jag har köpt nåt på Apoteket med flera B-vitamin (inkl. folsyra) som jag ska testa istället för mina vanliga vitaminer. Tar inga megadoser, man ska ta högst 3 tabletter (=45 mg B6) per dag enl. instruktionerna. Men jag vågar inte ta mer. Inget kli än.

• Krusbär

Jo, tack det har jag redan märkt... Oj, vilket gult kiss!

• Krusbär

Stedt: Det kan göra det svårare att bli gravid. Om lutealfasen är alltför kort hinner ju inte ägget "slå rot" innan mensen kommer. Men det är omtvistat vilken effekt det har. Hur kort lutealfas har du? (Man räknar antalet dagar mellan äl och mens.)

• Krusbär

Stedt: Lutealfasen är antalet dagar mellan äl och mens, alltså från dagen efter äl till och med dagen innan mensen. Utslag på äl-testet får du ca 12-48 h innan själva ägglossningen. Pergo kan påverka den luteala fasen positivt genom att förstärka ägglossningen. Vet inte exakt hur det funkar, men pergon hjälper ju kroppen att ägglossa. Och om det blir en stark äl kanske även den luteala fasen förlängs?

• Krusbär

När ni räknar lutealfasen, räknar ni då in första dagen med blödning? Och är det då mensen kommer igång på riktigt? Anledningen till att jag frågar är för att jag har småblödningar innan mensen, ofta upp till en vecka eller 5 dagar innan mensen kommer igång. De ökar gradvis, från pyttelite till mer menslikt. Om jag räknar dagen med mest blödning som dag 1 i mensen är LF ca 13 dagar. Men räknar jag från första dagen med lite blödning är det snarare ca 8 dagar.

• Krusbär

bubbelskum: Jag har rätt riklig mens, åtminstone de första dagarna. Så för mig är det stor skillnad på spotting (rosa flytningar) och mens som är färskt blod. Har du mensvärk? Den brukar ju isåfall vara värst dag 1 på den riktiga mensen.

Jag har blivit utredd för pco men inte fått någon förklaring till spottings innan mens.

• Krusbär

Spottings ska ju egentligen räknas inte räknas in i mensen utan i lutealfasen. Men frågan är väl när det är spottings och när det är mens, om ökningen sker gradvis.

• Krusbär

(jag bytte namn mitt i, som ni kanske märker)

bubbelskum: Det är väl helt normalt att ha sparsam mens, behöver inte påverka fertiliteten negativt. Har du regelbunden mens är ju det ett gott tecken!

Svar på tråden Vitamin B6 för kort lutealfas??