• challe 1

fick du beviljat snitt?

fick du beviljat snitt hur lång tid tog det att få det beviljat och vad hade du för anledning att vilja ha snitt?
    jag är så sjukt rädd, har ångest gråter hela tiden och är så himmla rädd att inte få snitt. har mindre än två månader kvar till bf och pratade med min barnmorska om det här i förrgår för första gången. tror ni jag hinner gå igenom prosessen och få snittet beviljat? vet inte vad jag ska ta mig till kan knappt andas.

• Svar på tråden fick du beviljat snitt?
  • siamusen
    systersandra skrev 2007-12-16 16:54:56 följande:
    Man kan väl inte ha barnet med sig på uppvaket.Om mamman blivit sövd så sover hon ju på uppvaket och vem ska då ta hand om bebisen? Har hon fått spinal etc är hon ju för det mesta på förlossningsavdelningen. Förstår inte alls hur det går ihop
    Vid mitt akuta snitt fick jag barnet en kort stund innan jag syddes ihop. barnet var da med min man. Sedan fick jag barnet pa en gang när jag lämnade operationsrummet.

Vid det planerade fick jag barnet efter uppvaket, men det var pa ett annat sjukhus.
  • Busflickan

Jag fick en spinal och fick ha dottern hos mej när jag kom till uppvaket (ja, man får vara där för att de vill övervaka hur du mår medans bedövningen sitter i och när den avtar). Både hon och sambon var där och dottern fick ligga hos mej nästan hela tiden (när de inte skulle undersöka mej eller så) och annars så hade ju sambon koll på henne. Antar att det kan bli annorlunda om mamma eller barn inte mår bra, men vid ett normalt snitt är det så (på bb i Borås iaf).

• Tjockomammut

vad konstigt, i USA får man nästan tjata om att få föda vaginalt. De anser att det är mest riskfritt att snittas. Antar att det sker en hel del stämningar hit och dit också.

Jag tycker rädda kvinnor i Sverige ska tar på allvar. Lätt för det annan  att sitta att säga "det kommer gå bra, kroppen fixar det"  Jag har en syster som INTE kommer skaffa fler barn om hon inte lovas snitt. Hon har fött 3 pojkar varav den sista var rena tortyrmardrömmen att föda. Nu vill hon ha ett barn till, men vågar inte. Det är förjävligt om hon inte kommer tar på allvar.

• SvanFlikkan

har inte läst tråden. men jag fick beviljat snitt samma dag som vändingsförsöket gjordes och då var jag i 38+6 sen genomfördes snittet i v. 39+3.

• TheFamily
    miniGrynet skrev 2007-12-16 16:46:21 följande:
    Vet mååånga som inte alls behövt vara ifrån sitt barn så länge efter ett snitt! Många får ha sina barn hos sig på uppvaket, så det stämmer inte. Jag hade inte jätteont i snittet, och dessutom så erbjuds man så bra smärtlindring, utan att för den delen gå och vara borta i huvudet för det! Alla mår absolut inte sämre efter ett snitt i jämförelse med en vaginal. Tycker inte att man ska uttala sig om detta om man inte vet att det är så för ALLA!
    Jag tar inte detta ur luften!!! Jag jobbar på förlossningen och har varit med på över 1000 förlossningar och snitt, så jag vet vad jag pratar om. Har jobbat på olika sjukhus här i landet så jag kan jämföra mellan olika sjukhus också. Har kanske 200 snitt bakom mig så jag kan visst uttala mig om hur kvinnorna mår efter!! Sen behöver man ju inte tyda allt så himla bokstavligt!! Hur kvinnor upplever både snitt och förlossning är ju olika för ALLA, men jag menar i stort sett brukar det faktiskt vara som jag säger. Synd att du måste försvara dig så, jag menar ju inget illa. Jag är absolut ingen KS-motståndare, tycker det är super att det finns, men det ska inte vara det "naturliga" sättet att föda barn...håller inte du med om det? Det är trots en stor bukoperation...och jag tycker det är synd att det inte talas mer på MVC om riskerna med ett snitt...
    Lycka till!
  • miniGrynet
    TheFamily skrev 2007-12-16 19:02:58 följande:
    Jag tar inte detta ur luften!!! Jag jobbar på förlossningen och har varit med på över 1000 förlossningar och snitt, så jag vet vad jag pratar om. Har jobbat på olika sjukhus här i landet så jag kan jämföra mellan olika sjukhus också. Har kanske 200 snitt bakom mig så jag kan visst uttala mig om hur kvinnorna mår efter!! Sen behöver man ju inte tyda allt så himla bokstavligt!! Hur kvinnor upplever både snitt och förlossning är ju olika för ALLA, men jag menar i stort sett brukar det faktiskt vara som jag säger. Synd att du måste försvara dig så, jag menar ju inget illa. Jag är absolut ingen KS-motståndare, tycker det är super att det finns, men det ska inte vara det "naturliga" sättet att föda barn...håller inte du med om det? Det är trots en stor bukoperation...och jag tycker det är synd att det inte talas mer på MVC om riskerna med ett snitt...Lycka till!
    Jo, men när man skriver ett inlägg så som du gjorde, där det (i alla fall läser jag det så, jag kanske läste fel) står som att det gäller alla, alla de saker du skrev om.
    Att man inte får träffa sitt barn på 5 timmar osv, det stämmer ju inte?
    Det är väl inte en generell behandling, att ligga ensam på uppvaket i 5 timmar innan man får träffa sitt barn tex?
    Jätteont i snittet har ju inte de flesta heller? I alla fall inte om man ska lyssna på de man känner privat och det man hör här på FL.
    Så då tycker jag att det är fel att skriva så, säger man dessa saker för att "avskräcka" från snitt?

Tycker att det är bra att peppa kvinnor till att försöka lite på sig själva, men när man är så rädd (som jag också var) så blir man så sjukt less på alla som säger "alla klarar att föda, det är kvinnor skapta för" osv.
    Det är säkert snällt menat, men det är så uttjatat.

För min del blir det inga fler barn om jag inte får ett snitt beviljat innan jag ens försöker bli gravid.
    På mitt mvc pratades det inte om snitt över huvud taget, och det är synd!
    Hade gärna sett information om det på alla sätt, både bra och dåligt med det, hur det går till osv. För när vi ställdes inför det pang på, så hade vi ingen aning om någonting.
    Jag förespråkar inte snitt, men anser att det ska finnas som ett alternativ.
    Men jag förstår att man ser olika på det om man enbart är "patient" (som jag) och om man är uska/sjuksköterska/barnmorska (som du kanske är).
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • gustafssons

Som jag skrev tidigare så blev det ett akutsnitt, jag va vaken för det va ingen sån jättepanik. Jag fick vänta tre timmar på att få träffa min tjej, sen hade jag så ont o annat av snittet så hon fick vara på neonatal två dygn. Vilket resulterade i att hon inte ammade tillräckligt, jag kunde inte gå till henne för att göra det o personalen hade inte tid att koma in med henne så ofta..
    Jag hade tur när vi kom hem för min man kunde vara ledig en hel månad så jag hade hjälp hemma.

Hade inte gått annars..

Jag hoppas såå att jag får en andra chans med att föda vaginalt... men det ska man inte räkna med..

• gustafssons

lägg märka till att jag fick vara utan min tjej tre timmar fast jag va vaken!!

• siamusen
    gustafssons skrev 2007-12-16 21:31:01 följande:
    lägg märka till att jag fick vara utan min tjej tre timmar fast jag va vaken!!
    Fast det verkar ju bero pa var man föder.
  • miniGrynet
    siamusen skrev 2007-12-16 21:36:42 följande:
    Fast det verkar ju bero pa var man föder.
    Jag tror också att det beror på, är ju inte så på alla ställen, tack o lov!
    Ingen vill ju skilja på mamman/barnet i onödan, även om det finns en toppen-pappa med i bilden.

För mig dröjde det drygt 5 timmar, men det berodde på andra saker som inte hade med själva snittet i sig att göra.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden fick du beviljat snitt?