Inlägg från: Busflickan |Visa alla inlägg
  • Busflickan

fick du beviljat snitt?

Jag snittades för snart 4 veckor sen, ett planerat snitt (typ) p.g.a. förlossningsrädsla. Jag har gått hos Aurora och pratat och försökt att bearbeta min rädsla under 2 månader, men det gick bara inte, jag kunde inte se något possitivt med att föda vaginalt utan fick bara panik, svettades, hyperventilerade, dödsångest, yrsel m.m. bara av att prata med bm om förlossningen. Tyvärr så blev allt välldigt sent och jag fick inte tid till en läkare förrens 1 vecka innan bf. Hon tyckte att jag skulle prova att föda och sen att om det inte gick så bra så skulle de sätta in snitt tidigare än annars (d.v.s. jag skulle inte behöva ligga med värkar i flera dygn). När hon sa det så bröt jag bara ihop och började storgråta och snyfta så jag knappt kunde andas. Tillslut så kom hon fram till att det inte gick att "tvinga" mej att föda vaginalt, för att mamman måste vara med på förlossningsplanen, så kejsarsnitt bokades till 2 dagar senare. Allt gick jättebra, visst jag fick vara utan min söta dotter i ca 1 timme (då jag syddes i op sal och hon och min sambo var och vägde, mätte och kollade henne ordentligt) men sen kom både hon och sambon till uppvaket och vi fick mysa hela familjen i många timmar.

Är så nöjd med mitt snitt och så lycklig över att jag fick föda på det sätt som känns rätt för mej. När jag börjar fundera på att skaffa ett syskon till mitt barn så kommer jag ta kontakt med Aurora INNAN jag blir gravid för jag klarar inte att gå igenom den osäkerhet som hela min graviditet handlade om då jag var så rädd för att föda under hela tiden.

Jag hoppas att du får ett snitt om det är det som känns rätt för dej, ingen annan kan säga vad du mår bäst av. Du har rätt att vara med och besluta om hur ditt barn ska födas, låt dem bara få veta hur allvarligt du känner att det är och hur du mår. Lycka till med din förlossning och med ditt barn!

• Busflickan

Jag fick en spinal och fick ha dottern hos mej när jag kom till uppvaket (ja, man får vara där för att de vill övervaka hur du mår medans bedövningen sitter i och när den avtar). Både hon och sambon var där och dottern fick ligga hos mej nästan hela tiden (när de inte skulle undersöka mej eller så) och annars så hade ju sambon koll på henne. Antar att det kan bli annorlunda om mamma eller barn inte mår bra, men vid ett normalt snitt är det så (på bb i Borås iaf).

Svar på tråden fick du beviljat snitt?