Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.
Många gravida oroar sig ju för att det är vattnet som läcker, men blir lugnade av bm eller någon annan med att gravida ofta har tunna flytningar. Själv råkade jag ut för att vattnet gick v 26 och åkte då genast upp till förlossningen med bultande hjärta. Den gången var det liksom ingen större tvekan om att det var vattnet, det kom plötsligt när jag stod i korridoren på jobbet, mer kom när jag gick på toaletten och sedan kom det mycket uppe på förlossningen (fast först efter en undersökning med luktande och ul som antydde att det inte var fostervatten)
Denna gång har jag haft en del riktigt tunna flytningar och har naturligtvis varit orolig till och från, men både läkare och bm har sagt att det är naturligt med tunna flytningar. Det känns ju inte heller alls som när vattnet gick, utan mer som tunna flytningar.
Därför är min fråga om någon av er i efterhand har förstått/fått veta att det var fostervattnet som läckte fastän ni trodde att det var tunna flytningar eller urinläckage. Jag vet ju att några blir undersökta och fått svaret att allt är OK fast det inte är det, men finns det risk att man nöjer sig med en muntlig förklaring utan att kräva att bli undersökt av läkare. Hoppas ni förstår hur jag menar.