• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Vi har snygga nya bilar så det ni har inbillat er att vi kör med dimljus för att göra våra fula bilar snygga är ju bara CRAP!

WhiteTrash skrev 2007-12-07 16:32:13 följande:
    Du får mer än gärna kommentera det jag skrev åt dig också Är det så att era bilar blir så skitfula utan dimljus+halvljus eller?Då är det väl lätt värt lite böter för att se flashig ut på vägen, eller hur?
  • alisandra

Vi har betalat den och nu kör vi med dimljus på lagligt sätt.
    Nu vet vi vad som är lagligt gällande dimljus/halvljus.
    Dessutom är våran bil minst lika snygg utan dimljus.
    Nej, det är min sambo som kör med dimljus av den anledningen inte jag.

WhiteTrash skrev 2007-12-07 22:29:12 följande:
    Men snälla TS, det var ju du själv som i början av tråden skrev att er sportbil såg så jäkla grym ut med dimljus.Då undrar ju jag, är den väldigt ful utan dimljus? Jag drar den slutsatsen eftersom du gnäller så himla mycket över att dimljus i "fel" väderförhållanden är olagligt..?Eller är det då inte bättre att svälja stoltheten, be om ursäkt till polisen och snällt betala er bot och sen använda dimljusen korrekt?Eftersom du gjort en sån stor grej över att du inte får bruka dimljusen som du vill antar jag att dom är ytterst viktiga för bilens utseende?
  • alisandra

Är många som säger att dom fått det tidigare och det kan säkert stämma att det är så. Jag tycker bara det är så konstigt att dom poliserna här hemma inte har gett oss böter tidigare isåfall om dom har kunnat det. Och dom poliserna som gav oss böter i Växjö sa ju att det är nytt att dom får ge böter för det, känstigt tycker jag! :S

gormisen skrev 2007-12-07 22:31:38 följande:
    En kompis och jag fick böter för det dimljus + halvljus för minst två år sedan.
  • alisandra

Nej, men dom har ju stannat oss och bett oss stänga av dom.
    Dom har GARANTERAT haft tid och ge böter om dom nu hade fått det.

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 22:51:43 följande:
    De kanske har haft viktigare saker för sig just då? Dessutom är ju polisen indelad i olika fack; alla som är ute och kör bil bhevöer inte vara ute efter trafikförseelser.
  • alisandra

Ja, och då ger man väll böter isåfall? Vilket dom INTE har gjort.

Lurvenpajsaren skrev 2007-12-07 22:56:01 följande:
    De kanske ledsnade på att bara säga till? Ring kontoret på måndag och fråga, vet ja!
  • alisandra

Ja, det är ju mycket bättre av dig att blända tillbaka med helljus? Haha, det är ju nästan värre än att köra med dimljus/halvljus. HELLJUS bländar något förjävligt i mörker. Du är inte bättre då ett dugg.

LucyLu skrev 2007-12-07 22:56:54 följande:
    Jag hatar folk som kör med dimmljuset på. Specielt när det är mörkt ute och specielt när det regnar för då blir man särskilt bländad. Men då bländar jag bara tillbaka :)Så fort jag ser en bil som kör med dimmljus så tänker jag bara: jaha, ännu en tönt som tror den är frän.Men nån ny lag om att man får köra med dimljus/halvljus på dagen har jag inte hört!? Jag lärde mig att man inte får ha halvljus tillsammans med något annat ljus!?Men det är väl bra att dom ser till at lagarna följs, vad ska man annars ha dom för?
  • alisandra

Där håller jag inte med! Jag upplever nämnligen aldrig dimljus som bländande. Inte lika som helljus iallafall. Och är man så känslig kanske man inte ska köra bil.

game set match skrev 2007-12-07 23:00:26 följande:

Om din sambo alltid kör med dimljusen på gissar jag att han tycker att det är ok att alla kör med helljusen på när de möter honom också.I min mening verkar det som om din sambo bör köra upp igen för körkort. Att använda dimljus för bilens utseende är väldigt omoget. Att använda dimljus när vädret så kräver och att bilen DÅ ser snygg ut... det är en helt annan sak.
  • alisandra

Dimljus är extraljus. Hur menar du nu?

Neisti skrev 2007-12-07 23:01:30 följande:
    Jag hade fått för mej att man bara fick kombinera alla "extraljus" med helljus!!! Och det sen jag gick på körskola....
  • alisandra

Jodå, det ska jag visste! Jag är en jävligt bra bilförare och lugn!

WhiteTrash skrev 2007-12-07 23:03:44 följande:
    Har man din omogna attityd till lagar och regler gällande bilkörning ska man defenitiv inte köra bil!
  • alisandra

Nu är det ju så att det finns lagliga sätt att använda dimljus på också. Och det finns INGEN som kör helt lagligt i detta land! Så är det bara. Vissa kör med dåliga däck, vissa kör för fort, andra kör med obesiktigade bilar och vissa med dimljus och extraljus. Ingen är bättre än någon annan! Så är det bara.

game set match skrev 2007-12-07 23:04:36 följande:

Eller så vänder man på det hela... kan man inte trafikreglerna så kör man inte bil.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?